Podrobně o novém malém Peugeotu 107

– vyráběném v novém závodě v Kolíně v České republice.

Podrobně o novém malém Peugeotu 107
Podrobně o novém malém Peugeotu 107
Podrobně o novém malém Peugeotu 107


Peugeot 107, nástupce vozu 106, se stává novým vstupním článkem modelové řady. Nabídka značky v kategorii malých vozů je díky tomuto novému modelu (a rovněž výjimečnému novátorskému modelu Peugeot 1007) nyní ucelená a kompletní. Tento segment trhu vykazuje za posledních deset let nárůst prodejů o celých 32% a vyznačuje se stále větší fragmentací nabídky a neustálým přílivem nových modelů a karosářských variant.


Vývoj a realizace modelu 107 je výsledkem spolupráce koncernu PSA Peugeot Citroën a Toyota Motor Corporation a stejně jako další dva typově identické vozy, vystavěné na stejném podvozku.


Zadávací podmínky pro stylové studie a návrhy modelu 107 obsahovaly předem dané parametry, vycházející z použití stejného podvozku, části mechanických prvků a vybraných karosářských dílů.


Návrháři centra Style Peugeot se zaměřili na vytvoření kompaktního, víceúčelového vozu s výrazným charakterem, určeného především, nikoliv však výhradně, do městského provozu. Výsledkem jejich tvůrčí práce je vůz s minimálním předním a zadním převisem, s koly umístěnými v krajních bodech podvozkové základny a oblými tvary, které mu opticky dodávají na objemu.


Zpracování přední části modelu 107 obsahuje designové prvky typické pro posledně uváděné modely značky Peugeot. Mladistvá hravost a vstřícnost této malé šelmy je vyjádřena širokým „úsměvem“ a protáhlýma „očima“.


Z bočního pohledu je vyváženosti mezi přední a zadní částí pětidveřové verze docíleno netradičním zakončením zadních dveří, které zcela zakrývají sloupek zadního okna. Hrana dveří v přímé návaznosti kopíruje velká, svisle orientovaná zadní světla. Ta mají trojúhelníkový tvar, probíhají od lomu střechy až po zadní nárazník a ohraničují celoplošně prosklené víko zavazadlového prostoru.


Tvary a propracování jednotlivých částí a detailů v interiéru vytváří dojem kvality a pohostinnosti, pozornost upoutá zejména středový panel a sdružený přístroj, jemně podsvícený při zapnutí předních světlometů.


Příjemnou atmosféru uvnitř tohoto „usměvavého“ vozu dotváří použité potahové materiály, specifické pro každou ze tří značek.


Jeho vzhled má typické „kočičí“ rysy vlastní značce Peugeot: do stran protáhlé a nově uprostřed vyboulené světlomety mandlového tvaru, rozevřená „tlama“, zkosené čelní sklo velkých rozměrů a zezadu trojúhelníková, vertikálně orientovaná a plasticky vymodelovaná zadní světla jasně červené barvy, která tvoří hranu celoplošně prosklených pátých dveří. Nárazníky v barvě karoserie a další neokázalé detaily jsou důkazem, že v jednoduchosti je skryta krása a osobitost.


Se svou délkou 343 cm je verze 107 jedním z nejkratších čtyřmístných hatchbacků na trhu. Šířka 163 cm mu umožňuje pohodlně vklouznout mezi ostatní účastníky silničního provozu. Výška 146,5 cm architektonicky vyvažuje celkové proporce vozu a je příslibem dobře obyvatelného interiéru.


Rozvor 234 cm umožnil posunout vpřed místo řidiče, což spolu s minimálním převisem a umístěním kol do krajních bodů podvozkové základny zajišťuje velmi dobrý výhled. Stejně kvalitní a spolehlivý má řidič přehled i o dění za vozem a po jeho stranách a to díky rozměrnému zadnímu oknu se sériově dodávaným stěračem a velkým vnějším zpětným zrcátkům nastavitelným z interiéru vozu.


Model 107se zkrácenými převisy se může pochlubit průměrem otáčení menším než 10 m. Tato do města ideální vlastnost je navíc doplněna působením pružného elektrického posilovače řízení a vozidlo je lehce ovladatelné.


Model 107 vybaven třemi motory. Všechny se vyznačují živostí a příkladnou pružností adaptovanou na pohyb v městském provozu, nicméně výborný jízdní projev si zachovávají i mimo město. Ve všech situacích mají přitom na zřeteli maximálně úsporný provoz a minimální emise CO2.

Benzinový motor:


3 válce, 12 ventilů, emisní normy Euro 4 (2 ACT a systém VVT), objem 998 cm3, maximální výkon 50 kW (68 k) při 6 000 1/min, maximální točivý moment 93 Nm při 3 600 1/min, maximální rychlost 157 km/h a kombinovaná spotřeba 4,6 l na 100 km. Emise CO2 (g/km) 109. Výrobce: Toyota Motor Corporation.


Motor může být kombinován se dvěma převodovkami: manuální pětistupňovou anebo automatizovanou manuální pětistupňovou převodovkou 2-Tronic. Systém ovládání bez spojkového pedálu je ideální pro řízení v městském provozu. Dva režimy ovládání umožňují buď plně automatický nebo aktivnější, sekvenční způsob řazení, kdy řidič mění převodové stupně pohybem řadicí páky na palubní desce vpřed nebo vzad.

Dieselový motor HDI:


4 válce, 8 ventilů, emisní normy Euro 4, systém přímého vysokotlakého vstřikování Common Rail, objem 1 398 cm3, maximální výkon 40 kW (54 k) při 4 000 1/min, maximální točivý moment 130 Nm při 1 750 1/min. maximální rychlost 154 km/h a kombinovaná spotřeba 4,1 l na 100 km. Emise CO2 (g/km) 109. Výrobce: PSA Peugeot Citroën.


Motor může být spojen pouze s manuální pětistupňovou převodovkou.


Živý vůz se spontánním projevem a nízkou hmotností (pohotovostní hmotnost u třídveřové verze s benzinovým motorem je 790 kg) se ochotně přizpůsobí rytmu městského provozu a nabídne i dostatečnou výkonnost pro příležitostné delší výlety a jízdy po dálnici. A navíc s  úsporným provozem a minimálním množstvím emisí skleníkových plynů do ovzduší.


Jednoduchý a pohodlný, to je model 107. Vždy „usměvavý“, ale ne lehkomyslný – spolehlivosti svého jízdního projevu a ochraně cestujících na palubě za všech okolností věnuje maximální pozornost.


Podvozkové části, jejich řešení a rozměry, zajišťují dynamické a korektní chování vozu za jízdy při standardních podmínkách i na povrchu se zhoršenou přilnavostí. Skládají se z :

  • přední nápravy typu pseudo-McPherson s lichoběžníkovým uložením kol a příčným zkrutným stabilizátorem,
  • zadní nápravy s deformační příčkou,
  • 14“ koly s pneumatikami 155/65R14,
  • kotoučové přední brzdy chlazené, průměr kotouče 247 mm, tloušťka 22 mm,
  • zadní brzdy bubnové, průměr bubnu 200 mm,
  • elektrický posilovač řízení.

Všechny verze 107 mají v základní výbavě k dispozici antiblokovací systém ABS Bosch 8, který zahrnuje elektronický rozdělovač brzdného účinku a systém CSC (Cornering Stability Control). Posledně jmenovaný systém umožňuje zlepšit stabilitu vozu při brzdění v zatáčkách před nástupem regulace systému ABS. Elektronický systém kontroly stability ESP bude dostupný jako doplněk na přání v nejbližších měsících po uvedení modelu.


Prvotní ochranu cestujícím vozu 107 poskytuje skelet karoserie. Jeho vývoji a realizaci byla věnována velká pozornost, neboť malé vozy musí energii při nárazu absorbovat rychlým způsobem. Další prvky pasivní bezpečnosti, kterými je model 107 vybaven, se snaží v maximální možné míře zmírnit následky nárazu:

  • bezpečnostní sloupek řízení s vůlí zasunutí 73 mm snižuje míru průniku do kabiny v případě nárazu,
  • výztuhy karoserie v části nad podlahou,
  • airbag řidiče o objemu 60 l a airbag spolujezdce o objemu 90 l s možností deaktivace, pokud je na předním sedadle umístěna proti směru jízdy dětská autosedačka,
  • bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými přepínači a omezovači přítlaku (450 daN),
  • přední sedadla zamezující proklouznutí těla pod bezpečnostním pásem,
  • výztuhy v předních dveřích optimalizující absorpci energie při bočním nárazu,
  • boční airbagy o objemu 9 l k ochraně hrudníku pasažérů jako doplněk na přání,
  • hlavové airbagy o objemu 24 l chrání hlavu cestujících na předních a zadních sedadlech (doplněk na přání).
  • Zvukové a vizuální upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás podněcuje řidiče k jeho pravidelnému používání.

Na všech místech pro spolujezdce může být umístěna dětská autosedačka. Obě místa na zadním sedadle, které je ve vyšší verzi výbavy nebo na přání sklopné a dělené v poměru 50/50, jsou opatřena tříbodovými úchyty Isofix určenými pro instalaci kompatibilní dětské sedačky.


Při řešení konstrukce přední části vozu 107 a způsobu uložení mechanických prvků v této oblasti byl kladen důraz na snížení následků srážky chodce s vozidlem. Specifický absorbční nosník předsazený před nárazníkem a dodatečný meziprostor mezi kapotou a součástmi motoru snižuje rizika a zmírňuje následky případného střetu.


Poskytnout cestujícím maximální pohodu, to byl hlavní záměr návrhářů při tvorbě interiéru vozu. Jeho výsledné ztvárnění odmítá jakékoliv projevy melancholie, svědčí o tom stylistická řešení jednotlivých částí: živé barvy karoserie hojně využité na vnitřních výplních dveří, sympatický a vkusně navržený středový panel s ovládáním topení nebo klimatizace je vyroben ze zvláštního průsvitného materiálu a při rozsvícených světlometech je podsvícen oranžovým světlem, palubní deska, zaobleně vyklenutá od středového panelu na obě strany, má stylovou „diamantově“ zrnitou povrchovou úpravu. Tvůrčí fantazie realizované uvnitř vozu jsou podřízeny základnímu pravidlu, že v jednoduchosti je krása. Příkladem jsou sedadla s integrovanými opěrkami hlavy nebo sdružený přístroj s jedním velkým ukazatelem umístěným na sloupku řízení, k němuž může být po straně přidán ještě otáčkoměr.


Architektura modelu 107 spolu s výrazně předsazeným čelním sklem dodává interiéru na prostornosti a vzdušnosti. Tento dojem je nadále umocněn i jednoduchou palubní deskou, která se rozevírá do stran kabiny a plynně navazuje na profilované výplně dveří nebo také subtilními sedadly s integrovanými opěrkami hlavy, vytvořenými výhradně pro tento model. Interiér je navržen tak, aby nebyl přeplněn a cestující měli k dispozici maximum pohodlně obyvatelného prostoru.


Obě přední sedadla jsou podélně posuvná v rozmezí 24 cm s možností postupné regulace sklonu opěradla, která se provádí páčkou na boku sedadla. U třídveřových verzí jsou přední sedadla navíc doplněna o mechanismus odblokování uchycení v posuvné kolejnici, který umožňuje sedadla posunout a uvolňuje přístup do zadní části kabiny. Samotné vyklápění sedadla se provádí ovladačem, který je přístupný jak ze strany řidiče, tak i pro cestující na zadních sedadlech.


Skelet a polstrování sedadel bylo speciálně upraveno tak, aby byla zajištěna vysoká míra bezpečnosti a komfortu sezení, a přitom sedadla zůstala subtilní a poskytla maximum místa pro nohy cestujícím na zadních sedadlech. Zadní sedadlo se skládá z pevného jednodílného sedáku a sklopného opěradla nebo děleného v poměru 50/50 se zasouvacími opěrkami hlavy. Sklopné opěradlo zadního sedadla se odblokuje ze zavazadlového prostoru za pomoci dvou západek a snadným sklopením opěradla dovnitř kabiny umožňuje zvětšit přepravní kapacitu zavazadelníku.


Objem zavazadlového prostoru je do výšky opěradla zadního sedadla a bez zadního krytu 200 dm3, s krytem je vzhledem k jeho nízkému uchycení objem 139 dm3, se sklopeným opěradlem zadního sedadla se objem využitelného prostoru v zadní části kabiny zvětší na 751 dm3 (ke střeše) a délka úložné plochy k opěradlům předních sedadel je 1 093 mm. Plnohodnotné rezervní kolo je bezpečně uloženo v prohlubni podlahy zavazadlového prostoru.


Části interiéru vyráběné odlíváním do forem přímo vyzývají k využití v podobě úložného prostoru:

  • velká, s krytem či nezakrytá odkládací schránka spolujezdce,
  • odkládací prostory pod volantem,
  • přihrádky na středovém panelu a konzole,
  • držáky na nápoje na středové konzole.

odkládacích kapsách ve výplních předních dveří jsou na dosah ruky automapy nebo turistický průvodce. Podobné přihrádky najdeme u pětidveřových verzí i na zadních sedadlech, neboť výklopná okna dovolují oproti klasickým zasouvacím využít výplně dveří k zakomponování úložných prostor. I třídveřové verze mají v bocích kabiny odkládací kapsy, i když menšího objemu.


Proudění teplého nebo studeného vzduchu je u všech verzí 107 nastavováno dvěma vzduchovými výstupy ve tvaru koule, které jsou umístěny v krajích palubní desky. Do středu kabiny je vzduch jemně rozptylován z široké větrací mřížky nad středovým panelem. Klimatizace spolu s funkcí recyklace vzduchu a pylovým filtrem a filtrem jemných částic je k dispozici jako součást výbavy na přání.


Přední okna mohou být ovládána manuálně nebo elektricky tlačítkem na všech dveřích. Centrální zamykání dveří může být sériově nebo na přání ovládáno na dálku vysokofrekvenčním ovladačem.


Audio systém je v závislosti na zemi určení součástí základní výbavy vozu nebo je k dispozici na přání. Zabudován je do středového panelu a při sepnutí kontaktu ukazuje displej čas. Systém zahrnuje:

  • přehrávač CD
  • vstup pro připojení externího přehrávače MP3
  • dva reproduktory 100 mm
  • z nabídky originálního příslušenství může být audio systém doplněn CD měničem a dvěma dalšími reproduktory
  • bez ohledu na zvolenou verzi a úroveň výbavy jsou všechny vozy vždy vybaveny přípravou na rádio a střešní anténou

K dispozici je paleta osmi barev karoserie: Tři standardní barvy – bílá Lipizan, červená Scarlet a žlutá Citrus a pět metalických barev – černá Caldera, šedá Gallium, šedá Carlinite, modrá Damas a modrá Linarite. Dvě barvy z výše uvedených jsou typické pouze pro značku Peugeot. Jde o nemetalickou žlutou Citrus a metalickou modrou Linarite.


Zákazník má na výběr ze dvou barevných provedení látkového čalounění – interiér tmavý/černý a béžový.


Modelová řada 107 má dvě karosářské verze – tří a pětidveřovou, dvě úrovně výbavy a tři typy pohonu (v době uvedení na český trh k dispozici pouze 1,0 l).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...