Podrobně o Citroënu C-ZERO: 100 % elektrickém čtyřmístném městském a příměstském autu

Citroën C-ZERO vykazuje při jízdě spotřebu pouze elektrického proudu z baterií, tedy nulovou spotřebu paliva, nulové emise a téměř nulový hluk – do interiéru proniká jen nepatrný hluk pneumatik.

Citroënu C-ZERO má bohatou sériovou výbavu včetně vybavení službou Citroën eTouch a technologií Bluetooth®.

Podrobně o Citroënu C-ZERO: 100 % elektrickém čtyřmístném městském a příměstském autu
Podrobně o Citroënu C-ZERO: 100 % elektrickém čtyřmístném městském a příměstském autu
Podrobně o Citroënu C-ZERO: 100 % elektrickém čtyřmístném městském a příměstském autu

Citroën C-ZERO je samotným výrazem kreativní technologie, kterou se její tvůrci inspirovali. Citroën C-ZERO byl koncipován s cílem usnadnit pohyb po městě a předměstí: jsou pro něj typické malé rozměry, udivující výkony a dojezdová vzdálenost, která stačí pro každodenní cesty po městě.

Citroën C-ZERO je modelem nové generace elektrických vozů, který byl vyvinut ve spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Je již druhým elektrickým vozem v nabídce Citroënu vedle modelu Berlingo First Electrique.

Konstruktéři ho již od počátku koncipovali tak, aby do něj bylo možné instalovat veškeré zařízení nutné k jeho elektrifikaci a současně si zachoval všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností, s jakými se obvykle setkáváme u vozů jeho segmentu a patří mezi nejlepší ve své kategorii (ESP, 6 airbagů, klimatizace, zavazadlový prostor o objemu 166 litrů,..).

Citroën C-ZERO se snadno řídí, překvapí tichým chodem, snadnou ovladatelností a vynikajícím poměrem mezi prostorností a vnějšími rozměry.

Citroën C-ZERO je dokonale přizpůsoben podnikání jakéhokoliv typu – je určen pro úřady, nejrůznější sdružení, firemní vozové parky operující ve vymezené oblasti, … – ale hodí se i pro soukromníky, kteří hledají vůz s mimořádně úsporným provozem, náklady na elektrický proud v ČR odhaduji při nabíjení při nezlevněné sazbě na přibližně 1,20 Kč, při nabíjení při zlevněné sazbě na přibližně 0,40 Kč na jeden km. Přirozeně, že uvedené odhadnuté náklady na elektrický proud na jeden km budou nižší anebo i vyšší podle zatížení vozu, počtu zastávek, počasí a teploty, využívaní spotřebičů na elektrický proud – především klimatizace i svícení a zejména podle celkového způsobu jízdy řidiče.

Citroën C-ZERO je vybaven špičkovou technologií, kromě jiného využívá lithium-iontové baterie. Stojí za ním zkušenost značky, která již prodala 5 500 elektrických vozů. Společně s modelem Berlingo First Electrique, který již v nabídce figuruje, tak má Citroën všechny trumfy k získání významného postavení na trhu a navíc potenciál dalšího růstu.

Citroën C-ZERO nabízí v základní výbavě komunikační zařízení, které dokonale ladí s jeho vlastnostmi. Jde o zařízení Citroën eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové nabídky je i funkce Bluetooth®.

Opravdové auto se skutečnými výkony, které se cítí dobře ve městě i mimo něj

Citroën C-ZERO kombinuje vlastnosti, díky nimž má nárok na označení městské a příměstské auto v pravém slova smyslu: jeho chod je přirozeně neobyčejně tichý jak pro posádku, tak pro okolí, při jízdě nevypouští žádné škodliviny a vykazuje nulové emise CO2.

Citroën C-ZERO se díky délce 348 cm pohybuje v městském provozu velmi snadno. Jeho výkony (maximální rychlost 130 km/hod, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 vteřin a akcelerace z 60 na 80 km/hod za 3,9 vteřiny) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města. Ve Francii je 70 % každodenních cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km, 95 % nepřekračuje 80 km

Citroën C-ZERO nabízí díky rozvoru 255 cm 4 plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 litrů. Vůz je sériově vybaven řadou komfortních a bezpečnostních prvků: mezi nejvýznamnější montované prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů a klimatizace.

Kreativní technologie pro první elektrický vůz nové generace

Citroën C-ZERO se velmi snadno ovládá: stačí otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY“ na přístrojové desce, a poté přesunout řadící páku (stejného typu jako u automatické převodovky) do polohy pro jízdu vpřed anebo vzad.

Na přístrojové desce CITROËN C-ZERO se kromě tradičních informací nachází i ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie:

  • tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení,
  • světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení,
  • bílá zóna označuje řízení, které vyžaduje vyšší spotřebu elektrické energie.

Tradiční ukazatel množství paliva je zde nahrazen ukazatelem nabití baterie. Jakmile se přiblíží minimální úroveň nabití, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie upozorněn, fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.

Zcela elektrický vůz Citroën C-ZERO je vybavený synchronním motorem s permanentním magnetem, který poskytuje výkon 47 kW (64 k) při otáčkách 3 500 – 8 000 ot/min. Jeho maximální točivý moment dosahuje 180 Nm při 0 – 2 000 ot/min.

Vzhledem k vlastnostem tohoto elektrického motoru, který dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě po zapnutí, není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni. Citroën C-ZERO je tedy opatřen pouze redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem, oba jsou umístěny na zadní nápravě poblíž elektrického motoru.

Citroën C-ZERO je nastaven na dva způsoby řízení s odlišným chováním vozu:

  • v přibližně první polovině záběru pedálu akcelerátoru umožní zvolené nastavení zcela normální pohyb v provozu, při kterém se upřednostňuje úspornost a nízká spotřeba elektřiny;
  • v druhé části záběru pedálu má Citroën C-ZERO k dispozici zásobní výkon a točivý moment pro dynamickou jízdu nebo okamžitou potřebu například při rychlých manévrech, které si vyžádá bezpečnost provozu. Přispívá k tomu i fakt, že primární vlastností motoru vozu Citroën C-ZERO je poskytovat již od nastartování maximální točivý moment.

S tímto dvojím nastavením již není nutné nabízet několik poloh při jízdě vpřed, určených například pro normální chod, pro výraznou akceleraci nebo pro brzdění motorem. Jednoduchost řidiči usnadňuje život a upřednostňuje klidné řízení, které odpovídá filozofii elektrického vozu.

Citroën C-ZERO využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění,

– kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí kromě jiného na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií má několik výhod: zajišťuje brzdění motorem, které řidič sice vnímá, ale ne nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení, když se vůz blíží do zatáčky nebo k semaforům, ale omezuje také opotřebení součástí brzdného systému.

Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion,

– umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V.

Lithium-iontová technologie umožňuje:

  • snížit hmotnost baterií díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita,
  • získat vyšší výkon každého z článků oproti tradičním technologiím a přitom zachovat stejné výsledky,
  • nevykazovat paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost.

Nabíjení baterií Citroën C-ZERO je snadné a může proběhnout dvěma způsoby:

  • přes tradiční elektrickou zásuvku, doma, na speciálních stojanech na silnicích nebo v podnicích: stačí připojit přívodní šňůru k zásuvce 220 V. Úplné nabití vyžaduje 6 hodin s proudem 16 A (Francie), 7 hodin s proudem 13 A (Velká Británie) a 9 hodin s proudem 10 A (Švédsko);
  • přes připojení ke zvláštní vnější zásuvce umožňující rychlé nabití, která dodává jednofázový proud 125 A / 400 V a výkon až 50 kW. 80 % nabití pak vyžaduje 30 minut.

Baterie mají vydržet 1 500 cyklů nabití/vybití.

Homologace týkající se spotřeby

– probíhá jako u všech ostatních elektrických vozů stejným způsobem jako u vozů s tepelnými motory (homologace NDEC Europe) a navíc se provádí měření dojezdu: v případě Citroënu C-ZERO byl u homologace stanoven dojezd na 150 km. Stejně jako u tradičního vozu mají na spotřebu a tedy i dojezd větší či menší vliv různé parametry. Hlavními parametry, které je u elektrického vozu ovlivňují, jsou topení a chlazení, která fungují na elektřinu, a řízení, které může stejně jako u vozu s tepelným motorem výrazným způsobem ovlivňovat spotřebu proudu.

Vůz s připojením díky sériově montovanému systému Citroën eTouch A BLUETOOTH®

Citroën C-ZERO bude moci již od svého uvedení na trh používat nejnovější systémy značky Citroën z oblasti komunikace, a to díky tomu, že v mnoha zemích se již bude do vozu sériově instalovat Citroën eTouch, umožňující využívat celou řadu služeb zahrnující lokalizované tísňové a asistenční volání, virtuální servisní knížku a službu Eco Driving, která je k dispozici v nabídce MyCitroën na internetu.

U volání funguje Citroën eTouch naprosto samostatně. Systém je totiž vybaven modulem GPS a SIM kartou, která nevyžaduje podpis smlouvy s jakýkoliv operátorem, a to bez časového omezení. Na palubní desce jsou dvě tlačítka, jedno s nápisem SOS, které slouží pro tísňová volání (k volání může rovněž dojít automaticky v případě nárazu), druhé s logem dvou šípů sloužící k volání asistenční službě. Obě tyto služby jsou bezplatné a jsou k dispozici nepřetržitě.

Se systémem Citroën eTouch má posádka vozu C-ZERO na dosah ruky k dispozici komplexní řadu služeb Citroën. Citroën C-ZERO je rovněž vybaven funkcí Bluetooth®.

Značka Citroën, která se již několik let věnuje politice snižování spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů, a patří proto na tomto poli ke světovým lídrům, přidává model C-ZERO ke své již tak bohaté nabídce výrobků šetrných k životnímu prostředí.

CITROËN dnes již nabízí:

  • vozy C3 a DS3, které se nabízejí ve verzích s emisemi 99 g CO2/km a brzy budou v nabídce i s nižšími emisemi
  • více než 30 % prodávaných vozů má emise nižší něž 120 g CO2/km
  • v nabídce jsou ještě další technologie: mikrohybridní technologie e-HDi u vozů C5, nová C4, C4 Picasso a Grand C4 Picasso, do konce roku i u vozů C3 a DS3 a další využití se plánuje během roku 2011
  • uvedení technologie Full hybrid na konci roku 2011 u vozu DS5

Kreativní a dynamická značka Citroën, který se opírá o 90 let „Kreativní technologie“, přináší konkrétní odpovědi na otázky ochrany životního prostředí a v roce 2010 přichází se dvěma elektrickými vozy a u všech svých vozů začíná využívat systém Stop & Start. Citroën též uvedl v roce 2010 na trh první model nové řady Citroën DS3.

Citroën, to je 8 000 kontaktních míst, 11 500 zaměstnanců, zastoupení v téměř 80 zemích a 1 346 000 vozů prodaných v roce 2009.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...