Jedenáctým podnikem šestnáctidílného seriálu mistrovství světa v automobilových soutěžích je Japonská rallye. Vedle Mexické rallye a říjnové Italské rallye, která se koná nově na Sardinii, je Japonsko další novou soutěží v kalendáři mistrovství světa.
“Naše situace v obou šampionátech není růžová, a proto je naším zájmem pustit se do zbývajících soutěží s co největší vervou,“ naznačuje šéf týmu Peugeot Sport Corrado Provera. Cíl, kterého by měla dvojice finských pilotů dosáhnout tak nemůže být jasnější. Vítězství! Marcus Grönholm má na svém kontě v šampionátu jezdců 42 bodů a jeho jméno tak stále figuruje ve skupině pilotů bojujících o přední příčky. V současné době je na páté pozici. Ztrácí pět bodů na Markko Märtina, čtyři na Carlose Sainze a pouhé dva na Pettera Solberga. Tito čtyři soupeři mají stále o co hrát. O titul už to ale asi nebude, protože Sebastien Loeb si na vedoucí příčce tabulky vytvořil poměrně značný náskok.
Japonská rallye je následníkem Rally Hokkaido a koná se na nejsevernějším ostrově země vycházejícího slunce. Místní soutěž je již dlouhé roky považována za jednu z nejlepších japonských rallye. Organizátoři ji ve spolupráci s japonským mediálním gigantem, firmou Mainichi, neustále vylepšovali s jasným cílem – dostat ji do kalendáře mistrovství světa.
Když se zaměříme na sportovní hledisko soutěže, jedná se pro všechny zúčastněné o úplně nový podnik a je velmi těžké cokoli předpovídat. Povrchem rychlostních zkoušek by měla být jemná šotolina s proměnlivou přilnavostí. Celkově jej lze přirovnat k tomu, co znají jezdci z Finska a Británie. Na těchto dvou soutěžích se Marcusovi Grönholmovi tradičně daří. Poté, co dal nové 307 WRC na domácí půdě poprvé okusit příchuť vítězství, má dvojnásobný světový šampión jediný cíl. Získávat další. Podaří se to v Japonsku?
Piloti Peugeotu mají jistě dostatečné kvality na to, aby v zemi vycházejícího slunce zazářili. A statistiky sezóny 2004 ukazují, že Peugeot 307WRC je určitě velice rychlý! Francouzské vozy patří v poli účastníků šampionátu k těm, které mají letos na svém kontě nejvíce nejrychlejších časů v rychlostních zkouškách. Pokud by nebylo několika odstoupení, včetně toho v první vložce Německé rallye, byly by statistiky Marcuse Grönholma ještě mnohem lepší.
Bývalému světovému šampiónovi by se mělo jet v Japonsku dobře. Také jeho týmový kolega Harri Rovanperä je před soutěží v optimistické a bojovné náladě. “Jsem přesvědčený o tom, že máme v Japonsku velkou šanci na další vítězství. Tým letos odvedl fantastickou práci a udělal z 307 WRC skvělé auto,“ potvrzuje Harri. “Je to nová soutěž, proto nemáme žádná data pro nastavení vozů, ale 307 WRC již dokázala, že je na nezpevněném povrchu nesmírně rychlá. Lidé se často domnívají, že Finové, Britové a Francouzi umí jet nejlépe pouze na jejich domácích podnicích, protože je znají nazpaměť. S tímto tvrzením ale nemohu úplně souhlasit. Japonská rallye bude bezpochyby nová pro všechny a budeme stát na stejné startovní čáře. Jsem zvědavý, kdo vystoupí na nejvyšší stupínek,“ zakončil předstartovní úvahy Rovanperä.
Kdo se stará o posádky Peugeotu?
Christophe Trier je zodpovědný za fyzickou a mentální přípravu obou finských pilotů týmu Peugeot a ladí jejich svaly a mozkové buňky. Willy Verhoeven pak zajišťuje hladký, klidný a pohodový průběh soutěžního víkendu. Christophe Trier – sparing partner
Christophe byl osobním trenérem Marcuse Grönholma již od té doby, co vstoupil do seriálu mistrovství světa a je zcela přirozené, že s ním zůstal i během úspěšné kariéry v továrním týmu Peugeot Sport. V tomto roce se stará také o Harriho Rovanperäho a o oba spolujezdce.
“Práce pilota je fyzicky více náročná, než spolujezdcova, ale i ten musí být ve špičkové formě. Jinak by nemohl vykonávat všechny své povinnosti, které musí na pravé sedačce závodního vozu zvládat. Proto jsou veškerá cvičení, která posádkám dávám, pro všechny čtyři prakticky identická. Při samotném tréninku ale musím mít na paměti, že každý z nich má jiný metabolismus a mentální přístup. Oba jezdci trénují podle programů, které mají uspokojit jejich individuální potřeby. Programy jsou pak podle směru vývoje jejich kondice každé dva měsíce upravovány. Každý ze spolujezdců má ale jiné potřeby. Co potřebuje jeden, je pro druhého nevhodné. Občas jim ale dám úkoly, které se hodí spíše pro toho druhého. Na konci tréninkového dne je jasné, že jsou oba dva připraveni být ideálním doplňkem svých jezdců.“
Christophe je nelítostný a jeho práce s piloty nikdy nekončí. “Posádky sice odjíždějí po skončení soutěže domů, ale mají ode mě tréninkový plán. Frekvence tréninku záleží na tom, kolik času zbývá do další soutěže. Je důležité udržovat jejich kondici a upravovat tréninkový program. Během jednotlivých soutěží se alespoň hodinu denně věnujeme fyzickému cvičení, především boxu. Marcus boxuje rád, Harri je začátečník. Box je sport, který vyžaduje podobné dovednosti jako soutěže. Rychlé, především vizuální reakce a koncentraci. Hodina boxu je unavující, ale je dobrá na rozvíjení vytrvalosti. Samozřejmě, že při cvičení sledujeme jejich puls a je velice zajímavé vidět, že všichni čtyři ho mají dost rozdílný. Risto se dokáže dostat až na 200 úderů za minutu, Marcus a Harri mají mnohem méně. To ale na jejich celkovou výkonnost nemá vliv. Slouží nám to ke kontrole času, který potřebují k obnovení sil. Mimo boxu provozují posádky i vzpírání, plavání a cyklistiku.“
Christophe se stará také o mentální přípravu posádek. “Znovu se musím přizpůsobit individuálním potřebám každého člena posádky. Jeden příklad. Harri má někdy problém usnout, zatímco Marcuse tyto věci netrápí. Velkou výzvou je pro mě noc před etapou, kdy jsou oba piloti v průběžném pořadí těsně za sebou a bojují o vítězství. Po stránce psychologie vyžaduje tato situace propracovaný přístup. Velmi mi pomáhá to, že Marcus a Harri jsou opravdu dobří přátelé. Jejich kariéry se odvíjely různými směry, ale nakonec jsou oba nyní u Peugeotu. Panuje mezi nimi zdravá rivalita a to samé lze říci o vztahu mezi Timem a Ristem. Všichni dohromady jsou taková malá rodina.“
Jaké metody používá Christophe k udržení vysoké morálky? “Nic, co by bylo tajné. Všechno je o tom promluvit si, vědět jak správně dýchat, o cvičeních ke zvýšení koncentrace, zvládnutí nervového vypětí a adrenalinových situací. Základem je pomáhat jim porozumět, jak hodně mohou v těchto situacích riskovat. K tomu nám slouží vizuální cvičení. Marcus má například rychlostní vložku z Finské rallye, kterou zná velice dobře. Představuje si, že zkoušku projíždí a sám pro sebe si ji komentuje. Když řekne OK, poznamenám si jeho čas. Pak porovnáváme tento virtuální čas s časem, který na rychlostní zkoušce opravdu dosáhl. Cílem je, aby byly oba časy prakticky shodné!“
Unaví se jezdci rychleji, když procházejí obdobím, kdy se jim nedaří, než když vyhrají nějakou soutěž? “Ten rozdíl není až tak velký. Naše společná práce spočívá v pochopení mentálních strategií, které mohou použít a také aby se dokázali motivovat. Když mají v hlavě problém, který trápí jejich vůz, mají tendenci nedodržovat jejich osobní program. Mám výhodu, že moc nerozumím technické stránce a tak je mohu tlačit úplně na druhou stranu, abych je ujistil, že jsou v nejlepší kondici jak po fyzické, tak po mentální stránce. A to vše navzdory tomu, co se děje kolem nich.“
Willy Verhoeven: chůva posádek
Dlouholetý fanoušek automobilových soutěží Willy je jedním z těch lidí, kteří dokáží pomoci s jakýmkoli problémem. Pracoval jako pořadatel belgických soutěží, jako kuchař i řidič obytného automobilu. Členem týmu Peugeot Sport je od začátku roku 2002 a v současné době se stará o pohodlí soutěžních posádek. “Na místo konání soutěže přijíždím den před příjezdem posádek, abych zkontroloval stav ubytování. Zda je na klidném místě, že není nikde vedle diskotéky, zda v sousedství neštěká celou noc pes… Pak je vyzvednu na letišti a během soutěže je vozím minibusem tam, kam si přejí. Starám se také o jejich program. Od aktivit souvisejících s propagací, až po schůzky s mechaniky. Snažím se dělat vše, co jim na očích vidím. Během soutěže se starám i o oblečení, které při závodech používají. Na každé kolo rychlostních zkoušek mají čisté prádlo. Po skončení soutěže je odvezu na letiště a celý kolotoč se opakuje při každé další soutěži.“
World Championship 2004
Jezdci
- 1. Sebastien Loeb 76
- 2. Markko Martin 47
- 3. Carlos Sainz 46
- 4. Petter Solberg 44
- 5. Marcus Gronholm 42
- 6. François Duval 39
- 7. Mikko Hirvonen 19
- 8. Janne Tuohino 16
- 9. Harri Rovanpera 14
- 10. Freddy Loix 7
- 11. Daniel Carlsson 6
- 12. Gilles Panizzi 6
- 13. Cedric Robert 4
Značky
- 1. CITROEN 125
- 2. FORD 96
- 3. SUBARU 67
- 4. PEUGEOT 65
- 5. MITSUBISHI 17
Piloti vozů Peugeot 307 WRC Marcus Grönholm a Harri Rovanperä jsou odhodláni stát se premiérovými vítězi debutující soutěže!
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií