Peugeot na Australské rallye – 10. až 13. 11. 2005

Ve dvou 307 WRC se v Austrálii představí trojnásobný vítěz tohoto podniku Marcus Gronholm a mladý Švéd Daniel Carlsson.

Australská rally, šestnáctý a závěrečný podnik MS 2005, bude zároveň posledním vystoupením pro tovární Peugeoty 307 WRC. Od roku 2006 se bude francouzská automobilka věnovat jiným disciplínám motoristického sportu. Po sezoně 2005, která byla naplněna urputnými boji, ale také obtížemi, se chce Peugeot Sport s šampionátem rozloučit stejně, jako do něj kdysi vstoupil – špičkovým výsledkem.


Australská rallye patří mezi soutěže, na kterých dosáhl Peugeot Sport svých největších úspěchů. Marcus Gronholm ji vyhrál třikrát po sobě v letech 2000, 2001 a 2002. V letošním roce se bude finský jezdec snažit počet vítězství rozšířit na čtyři a zároveň se pokusí přidat poslední možné vítězství do výjimečně úspěšné bilance týmu.


Australská rallye je součástí kalendáře WRC od roku 1988. Peugeot v ní startoval posledních šest let a zaznamenal tu nejeden úspěch. 206 WRC se tu poprvé představila v roce 1999 a její nástupkyně 307 WRC v roce 2004.


Povrch tratí je v Austrálii nejspecifičtější ze všech podniků kalendáře. Relativně krátké šotolinové úseky jsou pokryty malými oblázky, díky kterým se první vozy trápí s nedostatkem přilnavosti. Situace se však zlepšuje s každým dalším průjezdem soutěžního vozu. Dalším specifikem je vysoká rychlost, které posádky dosahují na tratích, těsně lemovaných vzrostlými stromy.


307 WRC zatím vyhrála v letošním roce dvě soutěže – Finsko a Japonsko – a po většinu sezony bojovala o titul v hodnocení značek se sesterským Citroenem. Ten jej nakonec získal na minulé soutěži ve Španělsku, ale se 135 body patří Peugeotu druhá příčka. Třetí Ford má na svém kontě rovnou stovku bodů a nemůže již stříbrnou příčku francouzské automobilky ohrozit. V šampionátu jezdců je však stále o co bojovat! Marcus Gronholm nastupuje do závěrečného podniku se stejným bodovým ziskem jako Petter Solberg a o titulu vicemistra se bude rozhodovat až v posledních kilometrech letošní sezony.


Marcus Gronholm byl v Austrálii vždy velmi silný a je to jedna z jeho oblíbených soutěží. Je snadné si představit, s jakým odhodláním se postaví na její start a o jaký výsledek bude usilovat na závěr svého úctyhodného spojení se značkou Peugeot.


Druhou tovární 307 WRC, která byla původně určena pro Markko Martina, bude pilotovat Daniel Carlsson. Švéd zastoupil Estonce již na Japonské rallye, kde skončil osmý absolutně. Byl to jeho letošní druhý start v továrním týmu, na únorové Švédské rally vybojoval pro Peugeot šestou příčku.

Interview: Jean-Pierre Nicolas


Australská rallye není jen posledním podnikem sezony 2005, ale také posledním vystoupením Peugeotu v mistrovství světa v rallye. Jean-Pierre Nicolas se ohlíží za úspěchy svého týmu ještě předtím, než se vydá vstříc dalším dobrodružstvím, která na něj v nedaleké budoucnosti čekají.

Jak byste zhodnotil impozantní působení Peugeotu v MS v rallye?


„Během šesti let získal Peugeot tři tituly mistra světa v hodnocení značek a další dva tituly vicemistra. Myslím, že tato čísla hovoří sama za sebe. Tým, který od nás převzal otěže je rovněž členem rodiny PSA. Ostatní automobilky se za podobným úspěchem honí několik let. Pokud k bilanci přidáme dva tituly mistra světa v šampionátu jezdců pro Marcuse Gronholma, je základ pro další hodnocení velmi pozitivní.“

Jak hodnotíte sezonu 2005, která se chýlí ke svému závěru?


„Až do září jsme byli v těsném souboji o titul. Naplňuje nás hrdostí, že jsme získali v tak těsných soubojích celkem pět titulů , ale musíte se také smířit s tím, že nemůžete vyhrát pokaždé. Pokud vezmeme v úvahu některé polehčující okolnosti, věřím, že máme za sebou excelentní sezonu.“

Jaké polehčující okolnosti máte na mysli?


„Na začátku sezony jsme se museli vypořádat s úplně jiným typem pneumatik. Postupně jsme se s Pirelli zlepšovali na šotolině a začali jsme být velmi konkurenceschopní. Naše společná práce byla odměněna vítězstvím ve Finsku a v Japonsku. Zlepšovali jsme se i na asfaltu, ale stále nám něco chybělo k tomu, abychom byli nejlepší. Naše volba pro Pirelli bylo součástí tříletého vývojového programu. Pak jsme se ale rozhodli ze sportu odejít a neměli jsme tedy dost času, abychom všech výhod nového spojení využili.“

Dá se to samé aplikovat na technická řešení, která byla použita u 307 WRC?


„Snahou technických předpisů FIA je zajistit, aby byly vozy co nejvíce vyrovnané. Je tedy naprosto logické, že ostatní automobilky se snažily dohnat technologický náskok, jakého jsme dosáhli s uvedením 206 WRC. Při vývoji 307 WRC jsme tedy museli být znovu velmi invenční, abychom stejného náskoku docílili. To nás vedlo k hledání ještě vyspělejších řešení, jako příklad mohu uvést naši pokrokovou převodovku. Znovu ale platí, že jsme neměli dostatek času k dokončení jejího vývoje.“

Jaké zvláštní vzpomínky máte z šesti let v rallye na nejvyšší úrovni?


„Zažil jsem pocit vítězství jako jezdec, ale radost je mnohem větší, když ji můžete sdílet s týmem, jako je Peugeot Sport. Zažili jsem pár nezdarů, jako například problém se startéry motoru, který nás velmi brzy vyřadil z Rallye Monte Carlo 2000. Ale příjemné vzpomínky naprosto převažují. Dosáhli jsme celkem 27 vítězství. Osmnáct jich získal Marcus Gronholm, sedm Gilles Panizzi a po jednom Harri Rovanpera a Didier Auriol. To je fantastický výsledek. Bylo to období plné emocí a také našim fanouškům jsme dopřáli mnoho důvodů k oslavám. Nesmíme také zapomenout na tragickou ztrátu Michaela Parka během zářijové Britské rallye. Jeho odchod nezasáhl hluboce pouze nás u Peugeotu, ale svět rallye jako takový. I to je, bohužel, součástí naší práce, která není vždy jednoduchá, ale která uspokojuje naši vášeň pro tento sport.“

Do konce sezony 2005 zbývá jeden podnik. Chcete ji zakončit stylově?


„O pořadí v obou šampionátech je rozhodnuto a jezdci dostanou absolutně volnou ruku. Bude to nepochybně fantastický boj a já věřím, že máme dobrou šanci. Danielovi chybí na tomto podniku zkušenost, ale Marcus Gronholm tu zajel vždy velmi dobře, stejně jako 307 WRC. Také pneumatiky Pirelli budou na tomto povrchu velmi dobré.“

Přestože tovární tým začne psát novou kapitolu svých aktivit, Peugeot s účastí v rallye úplně nekončí…


„Samozřejmě, že ne. 206 WRC a 307 WRC budou pokračovat v mistrovství světa v rukou privátních týmů a naše dceřiné společnosti budou i nadále pořádat své národní programy s různými modely z naší produkce. Pro rok 2007 také připravujeme vůz kategorie Super 2000. Pokračovat bude i náš program pro vyhledávání mladých talentů.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...