Peugeot 607 s novým motorem 2.7 HDI V6 FAP

– s maximálním výkonem 150 kW a největším točivým momentem 440 Nm.

Nový motor 2.7 HDI V6 FAP je výsledkem spolupráce mezi skupinami PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company. Cílem bylo vyvinout dieselový motor vyšší třídy, který by zahrnoval poslední technologické vymoženosti a dosahoval tak špičkových parametrů z hlediska výkonnosti, ohleduplnosti vůči životnímu prostředí a komfortu používání. Moderní koncepce umožňuje novému pohonu modelu 607 splnit emisní normy Euro IV a díky „bezúdržbovému“ filtru pevných částic FAP jsou emise škodlivých látek sníženy na hranici měřitelnosti.

Peugeot 607 s novým motorem 2.7 HDI V6 FAP
Peugeot 607 s novým motorem 2.7 HDI V6 FAP
Peugeot 607 s novým motorem 2.7 HDI V6 FAP


Díky válcům z kompaktní slitiny je motor lehký, kompaktní a výjimečně pevný. Motor má dlouhou životnost a výborné akustické vlastnosti, jakožto i výkonnost vzhledem k hmotnosti dosahující 199 kg (DIN 70020), tedy o pouhých 15 kg více než benzinový motor 3.0 V6 (ES9). Relativně nízký kompresní poměr (17,3:1) snižuje emise škodlivin a snižuje hlučnost spalování. Chlazení hliníkových pístů napomáhá rozstřikovaný olej, což nepřímo umožňuje snížit typický hluk dieselových motorů.


Motor 2.7 HDI V6 má hlavy válců ze slitiny hliníku, každý válec má čtyři ventily ovládané dvěma vačkovými hřídeli v hlavě. Víceventilová mechanika zlepšuje kvalitu palivové směsi a podporuje proudění vzduchu v motoru. Navíc hlava válců obsahuje dva typy nezávislých sacích kanálů, tzv. šroubovitý kanál (kratší) a přímý (delší), průběžné a neustálé řízení šroubovitého kanálu v závislosti na režimu a zatížení motoru zajišťuje čistý a rovnoměrný chod motoru. Rozvod a systém vstřikování jsou poháněny technologicky vysoce kvalitním řemenem, který má lepší akustické vlastnosti a delší životnost. Kryt hlavy válců je vyroben z kompozitního materiálu a izolován pružným materiálem, který tlumí přenos vibrací.


Systém sání vzduchu je vybaven dvěma elektronicky řízenými turbokompresory (vždy jeden na řadu válců) a mezichladičem stlačeného vzduchu. Variabilní geometrie lopatek obou turbokompresorů je řízena elektronicky, což díky kontrole vyššího stupně než pouhou dekompresí výrazně přispívá ke zvýšení výkonu a ekologie provozu motoru. Systém přímého vysokotlakého vstřikování typu Common Rail poslední generace pracuje pod tlakem až 1650 barů a přímo ovlivňuje komfort regulace a jízdní projev motoru. Vstřikovače nezávisle řízené počítačem motoru jsou ovládány piezokrystalem. Vstřikovací otvory mají průměr 145 µm a vytváří homogenní, jemně rozprášenou palivovou směs.


Kontrolou v uzavřeném okruhu je možné řídit až šest vstřiků v jednom cyklu: dva předvstřiky pro snížení hluku spalování, dva hlavní vstřiky k dosažení točivého momentu a výkonu, jakož i optimálního poměru hluku/emisí/spotřeby a dva dodatečné vstřiky pro podporu procesu regenerace filtru pevných částic FAP. V každé hlavě válců je umístěn jeden snímač zrychlení, který s cílem optimalizovat hluk a emise škodlivin motoru řídí v uzavřeném okruhu předvstřik paliva.


Vysokokapacitní řídící procesor permanentně kontroluje fungování motoru – přijímá informace ze 23 snímačů a řídí 20 spouštěčů a ovladačů, které monitorují a řídí zejména systém recirkulace výfukových plynů, turbokompresory s variabilní geometrií lopatek a akcelerátor pro dosažení lepší reakce motoru.


Vzhledem ke své  koncepci je dieselový motor pohonem, který vykazuje nejlepší termodynamické vlastnosti. Díky vysokotlakému vstřikování systémem společné rampy Common Rail je docíleno velice jemného rozprášení paliva a díky tomu i rovnoměrnějšího a dokonalejšího spalování. Lepší průběh spalovacího procesu ve svém konečném důsledku znamená i snížení emisí nespálených částic. K maximálně šetrnému provozu a splnění limitů emisních norem EURO 4 nemalou měrou přispívá elektronické řízení turbokompresorů, systém recirkulace výfukových plynů a kontrola a přesné řízení vstřikování paliva.


Nový motor HDI V6 je současně vybaven i „bezúdržbovým“ filtrem pevných částic FAP třetí generace s porézní strukturou, který byl vyvinut ve spolupráci se skupinou Ford Motor Company. Interval výměny filtru se posunul za hranici 200 000 km a to díky zkvalitnění aditivního paliva a filtrační vložky. Nový typ aditiva Eolys, jehož účinnost umožňuje jeho menší dávkování do paliva, snižuje množství zachycených zbytkových částic na membránách filtru. Filtrační vložka má novou osmihrannou strukturu, její geometrie a větší průměr vstupních kanálků představují vyšší kapacitu zachycení pevných částic.


Uložení nového motoru 2.7 HDI V6 s sebou přináší i vývoj nového nosníku. Ambiciózní cíle v oblasti jízdního komfortu si vyžádaly vývoj nového „křížového“ odpružení motoru a upevnění na vertikální pružná táhla. Protichůdné řízení pružných táhel zamezuje v nízkootáčkovém režimu přenosu vibrací na karoserii a tudíž velice výrazně zlepšuje akustický komfort a snižuje vibrace.


Šestiválcové motory modelu 607 – benzinový 3.0 V6 a dieselový 2.7 HDI V6 FAP, jsou exkluzivně vybavovány automatickou šestistupňovou převodovkou AM6, která je poprvé nabízena s náhonem na přední kola a příčně uloženým motorem s točivým momentem 440 Nm.


Základní princip spočívá v užívání kombinací převodů dvou planetových soukolí, jednoduchého a zdvojeného, ovládaných pěti spojkami řízenými elektronicky pomocí počítače. Šestistupňové převodové ústrojí umožňuje optimálně využít potenciál motoru s minimálně citelnými poklesy točivého momentu při změnách převodových stupňů a s důrazem na kvalitu řazení, dynamiku a kontinuitu zrychlení. Zkrácený první převodový stupeň dodává rozjezdu patřičnou svižnost, zatímco prodloužený šestý stupeň je zaměřen na nízkou spotřebu paliva a snížení hlučnosti.


K dispozici jsou tři různé režimy ovládání, které se starají o maximálně pohodlné řízení a jízdní komfort:


plně automatický režim: klidná jízda s optimálně využitým točivým momentem motoru,


program SPORT: aktivuje se příslušným tlačítkem a je určen řidičům, kteří vyhledávají dynamiku s plným využitím výkonnostního potenciálu motoru,


sekvenční režim: aktivní způsob ovládání pomocí systému Tiptronic system Porsche – rychlostní stupně jsou řazeny manuálně pohybem řadicí páky vpřed nebo vzad.


Zvolený způsob ovládání a zařazený rychlostní stupeň v sekvenčním režimu jsou zobrazeny na kontrolním displeji ve středu sdruženého přístroje.


Pro zajištění větší bezpečnosti při rozjezdu vozu je převodovka opatřena funkcí « shift lock », která zamezí vyřazení pozice P (parking) bez současného sešlápnutí brzdového pedálu. Podobně je při otevření dveří aktivován výstražný signál, pokud řadicí páka není v poloze P.


Systém elektronicky řízeného pérování AMVAR je k dispozici u verzí s motory V6. Tlumení je proměnné podle devíti různých charakteristik a každý ze čtyř tlumičů je řízen samostatně podle informací čtyř snímačů výšky karoserie spojených s každým kolem.


Tento nový způsob řízení umožňuje automatické aplikace různých strategií tlumení, které se přizpůsobí nejen jízdnímu stylu řidiče, ale i reliéfu a povrchu vozovky. Například na vozovce se špatným povrchem je systém schopen zachovat komfort tlumení jako na rovné silnici a při stabilní rychlosti. Mimo jiné je zohledněno namáhání jednotlivých kol a automatické přitvrzení tlumičů zaručuje optimální vedení stopy a stabilitu vozu v zatáčkách, při brzdění nebo akceleraci, při nízkých nebo vysokých rychlostech. V porovnání s předcházející verzí systému AMVAR je nově rozšířen rozsah charakteristik tlumení a funkční logika je lépe přizpůsobena : původně jedna charakteristika tlumení odpovídala jednomu typu povrchu vozovky, v současnosti je tlumení proměnné průběžně.


Všechny verze 607 jsou opatřeny hydraulickým posilovačem řízení s proměnným účinkem. U vozů se čtyřválcovými motory zajišťuje proměnný účinek posilovače motorem poháněné čerpadlo s klesající dodávkou. Maximální posilovací účinek se projevuje při nízkých otáčkách motoru, při vyšších otáčkách se snižuje. Oba šestiválcové motory V6 jsou vybaveny variabilním hydraulickým posilovačem s řízeným ventilem. Tento typ má větší rozpětí posilovacího účinku a umožňuje počítačem řízené posilování na základě rychlosti vozu a otáčení volantu a aktivované sportovní charakteristiky tlumení.


Účinnost brzd se zvyšuje rozšířením předních chlazených kotoučů o průměru 330 mm a tloušťce 30 mm na všechny verze modelové řady 607. Na zadních kolech jsou plné disky 290 x 12 mm bez ohledu na zvolený motor. V základní výbavě je u všech modelů k dispozici elektronický systém kontroly stability ESP poslední generace – Bosch 8.0, který umožňuje bezpečné využití dynamického potenciálu vozu 607.


Pro větší účinnost systému byla u modelu 607 nově propracována logika reakcí při brzdění v zatáčkách. Systém je schopen detekovat počínající přetáčivost vozu a rozloží pro řidiče i cestující transparentním způsobem brzdný účinek asymetricky na tři kola současně: obě přední a vnitřní zadní. Přirozená stabilita vozu je zachována a počet případů, kdy je nutná regulace prostřednictvím systému ESP, se snižuje. Při brzdných reakcí s aktivací systému proti zablokování kol ABS zvyšuje použití proporcionálně řízených ventilů pohodlnost práce s pedálem a snižuje hluk regulace. Všechny vozy 607 jsou vybaveny funkcí podpory brzdění v kritických situacích EVA, jehož aktivace je auto-adaptivní v závislosti na rychlosti vozu.


Hliníková kola 17“ jsou součástí základní výbavy všech verzí 607, standardně dodávané pneumatiky mají rozměr 225/50 R17 Y.


Uvedené inovace umožňují zachovat dynamický charakter vozu 607 a zároveň zaručují vysokou míru bezpečnosti, spolehlivosti a jízdního komfortu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...