Frédéric Saint-Geours, generální ředitel Automobiles Peugeot: „Kompaktní, vynalézavý, prosvětlený, variabilní, praktický do městského provozu a pravý Peugeot na dálnici, rozmanitý v interiéru – tento vůz nového typu vytváří obraz automobilu zítřka. S modelem 1007 je Peugeot i nadále značkou, která za sebou zanechává nesmazatelné stopy.“
Pro svou výjimečnost se stává prvním zástupcem modelů Peugeot, který ve svém označení využívá čtyřmístného způsobu identifikace se zdvojenou nulou uprostřed. Tento typ číselného označení bude i v budoucnu vyhrazen pouze originálním verzím, které rozšiřují nabídku klasických modelů řady Peugeot.
Verze byla vystavěna na platformě 1 ve výrobním závodě PSA Peugeot Citroën v Poissy a očekávaná roční produkce je 130 000 vozů. Celkově investované náklady činí u tohoto projektu 560 miliónů euro. Obchodní uvedení bude odstartováno ve Francii v prvním čtvrtletí roku 2005, v ostatních evropských zemích bude následovat v průběhu prvního pololetí. Sériová verze modelu se veřejnosti poprvé představí na Autosalonu v Paříži na podzim letošního roku.
Styl nového modelu 1007 vychází ze spolupráce společnosti Automobiles Peugeot s italským návrhářským studiem Pininfarina. Při tvorbě návrhů vozu vycházeli italští konstruktéři, na základě požadavků vedení společnosti Automobiles Peugeot, z originálního konceptu s posuvnými bočními dveřmi Sésame, představeného na pařížském autosalonu v roce 2002. Dílem oddělení Styl Peugeot je interiér vozu a návrhy přední části, které ukazují její jednoznačnou identitu a sjednocují ji s posledními stylistickými kritérii značky.
Design přední části nese nezaměnitelný rukopis značky Peugeot – protáhlé přední světlomety zvýrazněné dvěma podélnými hranami v přední kapotě. Ze široké masky chladiče vychází pás předního nárazníku, který se táhne přes blatníky, a po stranách vozu navazuje na boční ochranné lišty. Zadní část má při bočním pohledu tvar hrotu šipky. Na trojúhelníkové zadní okno, tvořené zpětně zkoseným sloupkem karoserie, přiléhají zadní světlomety a obě části jsou od sebe odděleny okenní lištou. Všechny tyto prvky vytváří vyvážený, dynamický celek.
Na voze 1007 byl pečlivě propracován každý detail, například zakomponování kolejnic bočních posuvných dveří do lišty v prohlubni karoserie, která probíhá od zadních k předním blatníkům. Dalším prvkem jsou vnější zpětná zrcátka, jejich design a definitivní umístění až za úroveň předních kol, které se podílí na plynulosti linií a jejich efektu lomu světla, vyváženosti a přirozené eleganci vozu.
Všechna čtyři sedadla ve voze jsou nastavitelná, velice pohodlná a jejich čalounění je provedeno ve stejných barevných odstínech jako výplně dveří a dekory na palubní desce.
Peugeot 1007 je malý vnějšími rozměry, ale velký uvnitř. Kompaktní (3,73 m) pro lepší manévrování a dynamiku jízdy, sympatická a líbivá silueta svou robustností současně vzbuzuje pocit jistoty a bezpečí.
Architektura jednoprostorového modelu 1007 má přednosti:
- řidič může při řízení vozu zaujmout vyšší polohu, což se kladně odráží zejména na výhledu z vozu, pocitu bezpečí a přehlednosti při jízdě v městském provozu;
- interiér vozu je prostornější, více prosvětlený, s větší variabilitou vnitřního uspořádání. Výška vozu (1,61 m) spolu s předsazeným čelním sklem dodává pocit otevřenosti a vzdušnosti, celkové uspořádání interiéru s řadou praktických odkládacích míst
S elektrickými bočními posuvnými dveřmi, nazývanými Sésame, je přístup do vozu snadný a oceníte je zejména při parkování na úzkých místech. Stačí jediné stisknutí příslušného tlačítka na dálkovém ovladači a dveře „Sésame“ se odsunou, aniž by v otevřené poloze přesáhly celkovou délku vozu. Otevře se vstupní otvor šířce 92 cm. Cestující mohou bez překážky nastoupit na přední sedadla. Maximálně posunutý prostřední sloupek karoserie otevírá po sklopení předních sedadel pohodlný přístup i na zadní sedadla.
Díky rozměrné prosklené ploše ve dveřích vozu a posunutému bočnímu sloupku karoserie má řidič úhel bočního výhledu z kabiny vozu 105° na levou a 49° na pravou stranu, což významně zvyšuje bezpečnost a cestující si navíc mohou užít panoramatického výhledu z vozu.
Funkce bočních dveří mohou být ovládány různými způsoby:
- vysokofrekvenčním dálkovým ovladačem se čtyřmi tlačítky, z nichž každé ovládá jednu funkci:
- otevření/zavření levých dveří
- otevření/zavření pravých dveří
- uzamčení dveří
- odemčení dveří,
- ovladači umístěnými na palubní desce
- vnější klikou a vnitřní klikou.
Jednoduchost ovládání nejčastěji používaných funkcí je doprovázena řadou bezpečnostních mechanismů:
- automatické uzamčení při překročení rychlosti 5 km/h,
- systém ochrany proti přiskřípnutí, který změní směr pohybu dveří až do jejich úplného otevření, detekuje-li při zavírání v dráze překážku,
- deaktivace ovladače otevření dveří v případě nehody (dveře je možné otevřít a zavřít manuálně),
- deaktivace elektrického ovládání otevření dveří, pokud je otevřena palivová nádrž.
Interiér modelu 1007 vyniká vynalézavostí: Přední sedadla, robustní a anatomicky tvarovaná, jsou velice pohodlná a mají velkorysé rozpětí podélného nastavení (sedadlo řidiče do vzdálenosti 23 cm a spolujezdce až 28 cm). Lehce se posouvají a přístup na zadní sedadla je tak nanejvýš pohodlný. Sedadlo spolujezdce je variabilní, sklopením opěradla se transformuje na pevný stolek. Kinematika sedadla s prodlouženým zpětným posunem o 5 cm poskytuje cestujícímu pro nohy neobvykle mnoho místa. Nízký práh a boční dveře posouvající se směrem k zádi vozu vytvářejí široký a dobře přístupný vstupní otvor, který lze příležitostně využít například k přepravě těžších nákupů.
Rovněž obě zadní sedadla jsou uzpůsobena k více způsobům využití a přispívají k celkové, překvapivé variabilitě interiéru. Vnitřní prostor může být uspořádán k přepravě čtyř osob nebo může být část pro cestující zmenšena ve prospěch zavazadlového prostoru, jehož objem je možné zvětšit z původních z 246 na 416 litrů. Za tímto účelem jsou obě sedadla vybavena:
- dvojím ovládáním podélného posunu sedadel (z interiéru vozu a ze zavazadlového prostoru), jehož maximální rozpětí je 23 cm,
- dvě polohy nastavení sklonu opěradla sedadla.
Opěradla obou zadních sedadel jsou navíc sklopná a mohou sloužit jako psací nebo odkládací stolek, popřípadě při současném sklopení opěradla sedadla spolujezdce umožňuje tato konfigurace přepravu nadměrně dlouhých předmětů. Každé ze samostatných zadních sedadel může být také sklopeno a složeno směrem k předním sedadlům.
Ve výchozí konfiguraci „přední sedadlo spolujezdce se sklopeným opěradlem a posunuté do krajní přední polohy“ je model 1007 připraven nabídnout své služby v rozličných situacích:
- místo spolujezdce může řidič nebo řidička změnit v kancelářský koutek (instalovat notebook, do úchytek založit dokumenty a psací potřeby),
- řidič nebo řidička má podstatně lepší přístup k dětské sedačce umístěné na pravém zadním sedadle posunutém do krajní přední polohy,
- dospělý cestující má v této konfiguraci na pravém zadním sedadle maximální prostor pro nohy a výborný výhled z vozu.
Četné odkládací prostory ve voze 1007 z něj činí praktický vůz:
- uzavíratelná, objemná odkládací schránka spolujezdce s přepážkou a přihrádkami k různým účelům,
- zásuvky pod předními sedadly,
- kapsy a přihrádky po obvodu předních sedadel,
- kapsy ve výplních dveří,
- kryté odkládací kapsy v zadních výplních dveří,
- úložné prostory v podlaze u zadních sedadel,
- početná odkládací místa na drobné předměty a držáky nápojů ve středové konzole a na palubní desce,
- přihrádka na mince na palubní desce, záložka na účtenky na sluneční cloně, kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel,
- psací stolky v opěradlech všech třech sedadel pro spolucestující,
- háčky v opěradlech zadních sedadel na zavěšení tašek s nákupy.
Model 1007 se za volantem jeví jako snadně ovladatelný díky účinnému elektronickému posilovači řízení, jehož účinek je v městském provozu a při parkovacích manévrech velice vítaný a převodovému ústrojí 2 Tronic, které je k dispozici u benzinových motorů.
Tento nový vůz je jako první u značky Peugeot vybaven technologií automaticky řízené manuální převodovky. Převodovka 2 Tronic pracuje ve dvou režimech, prvním – plně automatickém. Druhý – sekvenční režim upřednostňuje potěšení z ovládání vozu a převodové stupně řidič mění pohybem řadicí páky vpřed/vzad nebo pomocí ovladače u volantu. Převodovka umožňuje dočasný přechod z automatického do sekvenčního režimu a rychlý návrat do původního režimu.
Pohonné jednotky modelu 1007 vyzdvihují živost a reaktivitu vozidla v městském provozu, který představuje hlavní oblast jeho předpokládaného využití. Zároveň však vytvářejí i výborné akustické charakteristiky a dynamické předpoklady pro jízdu v mimoměstském a dálničním provozu.
- Benzinový motor 1.4 l s manuální pětistupňovou převodovkou nebo převodovkou 2 Tronic, 1360 cm3, 54 kW (75 k), 118 Nm při 3400 1/min
- Benzinový motor 1.6 l s převodovkou 2 Tronic, 1587 cm3, 80 kW (110 k), 147 Nm při 4000 1/min
- Dieselový motor 1.4 l HDi s manuální pětistupňovou převodovkou, 1399 cm3, 50 kW (70 k), 160 Nm při 2000 1/min
Podvozkové části byly se vší důkladností adaptovány na specifické konstrukční parametry a jízdní stabilitu tohoto netradičně pojatého vozu. Zajištění aktivní bezpečnosti je u tohoto modelu na vysoké úrovni mimo jiné i díky velkorysým rozměrům kol (15“ a 16“) a systému kontroly stability ESP v základní výbavě.
Skelet s parametry odpovídajícími zvláštnostem architektury vozu a řada dalších konstrukčních novinek, jako jsou například dveře Sésame, poskytuje uživatelům modelu 1007 robustní ochranu. Ta je navíc doplněna souborem bezpečnostní výbavy, jehož součástí je mimo jiné až sedm airbagů včetně kolenního pod sloupkem řízení, v rámci zajištění optimální ochrany nejmenším pasažérům úchyty Isofix a v neposlední řadě indikace nezapnutého bezpečnostního pásu na zadních sedadlech prostřednictvím zvukového výstražného signálu a kontrolky na sdruženém přístroji.
Standardně nebo na přání dodávané prvky svědčí o vysoké úrovni vybavení – automatická klimatizace, radiotelefon GPS s barevnou obrazovkou, systém hi-fi. V rámci nabídky standardní a doplňkové výbavy může řidič počítat s praktickými systémy podpory řízení: regulátor rychlosti, parkovací asistent, automatické stěrače a palubní počítač.
Koncept „Caméléo“ (Chameleón) umožňuje zařídit si s citem a vkusem „svůj vlastní“ vnitřní prostor vozu – vybrat si dle svých osobních preferencí z nabídky dvanácti různorodých dekorů. Výběr interiéru se stává skutečným potěšením: je možné jej změnit na léto, omladit ho, udělat si radost o Vánocích…
Základ provedení interiérů – v modrém odstínu laděná palubní deska a dekory, může být doplněn jednou z dvanácti sad s osmnácti dekoračními prvky, které vnitřní prostor oživí, dodají mu na rozmanitosti, barevnosti a osobitosti:
- dva koberečky umístěné na palubní desce,
- čtyři kryty výstupů vzduchu,
- dvě výplně dveří,
- dva kryty bočních odkládacích schránek na zadních sedadlech,
- potahy na středních pásech sedadel (čtyři na opěradlech a čtyři na sedácích).
Těchto dvanáct sad „Caméléo“ může mít velice rozmanité provedení: výrazné dekorativní motivy anebo oživující moderní barevné odstíny, odvážné a originální zpracování založené na hře kontrastů nebo klasické barvy a vzory, naplňující prostor elegancí a komfortem. Každá z dvanácti sad nese jméno, které vypovídá o jejím charakteru: Nabucco, Borneo, Pixel, Nateo, Oleboron, Trimix silver, Barbatruc, Speed´Up, Etiko, Oranis, Carrement, Trimix red.
Caméléo není jen originálním konceptem, který umožňuje výběr a dává možnost personalizovat interiér vozu, je navíc i velice praktický, jeho montáž a demontáž je snadno a rychle proveditelná bez použití jakéhokoliv nářadí.
Technika přeměny…
- Kryty výstupů vzduchu se uvolní během okamžiku.
- Koberečky se k palubní desce upevňují suchým zipem, který je součástí desky.
- Výplně dveří a kryty bočních odkládacích schránek se připevňují speciálními úchyty.
- Potahy prostředních pásů sedadel se vyměňují za pomoci zipu, který je pečlivě ukryt v prohlubni polstrování sedadla a neruší na pohled ani při dotyku.
Modelová řada 1007 bude na evropské úrovni představena ve třech úrovních:
- první dvě úrovně jsou orientovány na komfort,
- třetí úroveň má spíše sportovní charakter zřetelně identifikovatelný z provedení exteriéru (černá maska předních světlometů, části karoserie ve stylu „včelí plástve“) i interiéru vozu (pedály a další prvky s hliníkovou úpravou na povrchu).
Bohatá škála barevných odstínů, která je u modelu 1007 k dispozici, je rozdělena do třech skupin:
- „Živé, zářivé“ odstíny: žlutá Tacoma, červená Aden, oranžová Salamanque, zelená Maori a modrá Recife.
- „Jemné“ odstíny: šedá Cendré, šedá Cérianthe a šedá Fer.
- „Výrazné“ odstíny: černá Obsidien, modrá Chine a šedá Aluminium.
Modelová řada pro Českou republika nebyla prozatím definována.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií