Pět otázek a odpovědí na téma elektromobily

  • Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi do roku 2030 podíl 40 % na celkových prodejích
  • Nejvíce dotazů se týká dojezdu a nabíjení akumulátorů
  • SEAT uvede do začátku roku 2021 na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem

Jaký je rozdíl mezi hybridním a externě nabíjitelným hybridním pohonem? Jaký je jejich dojezd? Kde je možné takové vozy nabíjet? Vozidla s elektrifikovanými pohony jsou budoucími hvězdami automobilového trhu. Jejich prodeje během prvních šesti měsíců letošního roku vzrostly o 58 %. Tento nový způsob mobility vyvolává v budoucích uživatelích otázky, na něž přinášíme následující odpovědi.

  1. Jaké existují druhy elektricky poháněných vozidel?

Existují tři druhy vozidel, jejichž pohon v různé míře používá elektrickou energii. Prvním stupněm jsou vozidla s hybridními pohony, která mají dva různé zdroje hnací síly, elektromotor a spalovací motor. U těchto vozidel jsou akumulátory nabíjeny při zpomalování. Druhý stupeň elektrifikace představují externě nabíjitelné hybridní pohony, jejichž akumulátory lze nabíjet přímo z elektrické zásuvky. Nejvyšší stupeň elektrifikace reprezentují automobily se 100% elektrickým pohonem. Elektromobily jsou poháněny výhradně elektromotorem a mají elektrickou zásuvku pro nabíjení sady akumulátorů z elektrické sítě. Podle Evropské komise musí mít vozy s nulovými nebo nízkými emisemi (méně než 50 gramů CO2 na kilometr) v roce 2030 podíl na celkových prodejích 40 %. Cílem pro rok 2025 je 20% podíl.

  1. Kde lze elektromobily nabíjet?

Nabíjecí přípojky mohou být buď veřejné, nebo soukromé. Uživatelé si mohou nechat namontovat nabíjecí stanici ve své soukromé nebo sdílené garáži, pokud montáž zajistí autorizovaný specialista a jsou splněny veškeré legislativní požadavky.

Podle odhadů se 70 % všech nabíjecích procesů uskutečňuje doma a v zaměstnání. Je-li zapotřebí nabíjet na cestách, lze využít postupně rozšiřovanou síť veřejných nabíjecích stanic. V současnosti jich je v EU cca 100 000. Evropská komise očekává, že do roku 2025 vzroste počet veřejných nabíjecích stanic dvacetinásobně, na dva miliony.

Také doba nabíjení se postupně zkracuje. Například SEAT el-Born bude mít po pouhých 47 minutách nabíjení dojezd 420 kilometrů. Při využití stanic pro ultra rychlé nabíjení proběhne kompletní nabití akumulátorů za pouhých deset minut. Cestování na dlouhé vzdálenosti usnadní od příštího roku evropská síť 400 rychlonabíjecích stanic (350 kW), vzdálených od sebe 120 kilometrů.

  1. Jak dlouhý je v průměru dojezd?

Akumulátory umožňují dojezd od 200 až do více než 400 kilometrů. SEAT el-Born bude mít dojezd až 420 kilometrů bez nabíjení. Dojezd závisí na stylu jízdy a způsobu používání. Na rozdíl od vozů, poháněných spalovacími motory, mají elektromobily v městském provozu nižší spotřebu. „V současnosti připravujeme produktové portfolio, z něhož si budou moci zákazníci vybírat dojezd podle účelu, k němuž budou vozidlo používat. Budeme nabízet akumulátory s různou kapacitou, abychom pokryli požadavky všech uživatelů,“ říká Josep Bons, vedoucí vývoje elektrických a elektronických systémů ve společnosti SEAT. Do začátku roku 2021 uvede SEAT na trh 6 nových modelů s elektrickým nebo externě nabíjitelným hybridním pohonem.

  1. Mají elektromobily nulové emise?

Elektromobily jsou považovány za vozidla s nulovými lokálními emisemi, což vyplývá ze způsobu fungování jejich pohonu. Navíc jsou také trvale udržitelnější v rámci celého životního cyklu vozidla. Elektromobily mají o 17 až 30 % nižší emise v porovnání s vozidly, poháněnými motory na naftu nebo benzin. „A pokud jsou akumulátory nabíjeny elektrickou energií, vyráběnou trvale udržitelným způsobem, například větrnými nebo solárními elektrárnami, jsou emise elektromobilů za celý životní cyklus produktu o téměř 90 % nižší než u konvenčního automobilu,“ zdůrazňuje Josep.

V Evropě jsou poskytovány různé dotace na podporu prodeje a používání vozidel s nulovými lokálními emisemi. V některých zemích, jako je Norsko, platí při zakoupení elektromobilu přímé snížení daně. V Německu, Francii a Španělsku jsou zákazníkům poskytovány dotace a mnoho evropských měst nabízí specifické benefity včetně bezplatného parkování, osvobození od mýtných poplatků a možnosti využívat vyhrazené jízdní pruhy nebo bezplatný vjezd těchto vozidel do zón s omezenou dopravou.

  1. Jsou elektromobily dražší než konvenční vozy?

Cenová dostupnost elektromobilů se zvyšuje. Cílem značky SEAT a koncernu Volkswagen je vyrábět elektromobily „pro miliony lidí, nikoli pro milionáře“. Technický pokrok umožňuje snižování cen elektricky poháněných modelů. Například v uplynulém desetiletí klesly náklady na akumulátory o 80 %.

Dalším faktorem je výrazně nižší cena elektrické energie v porovnání s benzinem nebo naftou. Prognózy navíc hovoří o tom, že náklady na údržbu elektromobilu budou pouze třetinové v porovnání s vozidly, vybavenými spalovacím motorem. A ve většině zemí mohou zákazníci při pořízení elektromobilu využívat státní dotace nebo daňové úlevy.

Kromě vozidel se všemi druhy elektrifikovaných pohonů, která jsou cenově stále dostupnější, nabízí SEAT také další druhy trvale udržitelných pohonů, jako jsou motory na CNG (Compressed Natural Gas; stlačený zemní plyn). SEAT je díky tomu schopen poskytovat zákazníkům řešení pro mobilitu, která splňují jejich požadavky.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Automobilové město z ptačí perspektivy

Automobilové město z ptačí perspektivy

Při pohledu z výšky září areál SEAT Martorell jako město, v němž stojí v popředí zaměstnanci a inovace Výrobní provozy, průkopnické technické centrum nebo exkluzivní železniční...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Atraktivní příslušenství SEAT pro letní sezonu

Atraktivní příslušenství SEAT pro...

Elektrická koloběžka eKickScooter 25 pro poslední úsek cesty do cíle a dokonalou mikromobilitou High-end koloběžka eKickScooter 65 s dojezdem až 65 km rozšiřuje nabídku SEAT Originální...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová CUPRA Ateca 2020: Vysokovýkonné SUV CUPRA podle nového receptu

Nová CUPRA Ateca 2020: Vysokovýkonné...

Díky modernizaci vnějšího designu vypadá vysokovýkonné kompaktní SUV ještě odhodlaněji a sebevědoměji Vylepšení vnitřního designu přinášejí cestujícím ještě vytříbenější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Leon zazáří financováním od SEAT Financial Services

SEAT Leon zazáří financováním od SEAT...

Operativní leasing SEAT All inclusive nabízí nový Leon za 5499 Kč bez DPH měsíčně Zahájení prodeje s kampaní „Nastal čas zazářit“ Nový korporátní design značky SEAT Když nic nejde...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT představil v centru CASA SEAT svou novou značku městské mobility SEAT MÓ

SEAT představil v centru CASA SEAT svou...

SEAT MÓ uvede na trh portfolio produktů a služeb pro mikromobilitu a CASA SEAT bude provozním centrem nové značky SEAT představil světu své nové produkty pro mikromobilitu: SEAT MÓ eScooter 125 a...