Nesporné výhody koncepce Pax Systém si uvědomuje stále více předních automobilek. Např. Cadillac už před časem oznámil, že její luxusní roadster Evoq bude vybavený pneumatikami se systémem Pax a o zavedení této technologie uvažuje také Audi.
Pneumatika musí vyhovět celé řadě protichůdných požadavků. Jde např. o problém volby tvrdosti směsi. Měkčí běhoun zvyšuje přilnavost pneumatiky k vozovce a významně přispívá k bezpečné jízdě. Čím je však směs měkčí, tím kratší má plášť životnost. Výsledkem tedy musí být co možná nejvyváženější kompromis.
Podobný kompromis platil donedávna i pro uchycení pneumatiky na ráfku a funkci jejich boků. Tradiční plášť je k lemu ráfku ukotvený svojí měkkou patkou, o potřebné silové spojení se stará tlak vzduchu, rozpínající pneumatiku zevnitř. Mezi patkou a boky pláště leží tzv. přechodová zona. Ta se při rotaci kola (zejména při zatáčení) deformuje, čímž se maří velká část pohybové energie. Přechodová část de facto nedokonale supluje práci boků pneumatik, které jsou pro jízdní vlastnosti a komfort cestování rozhodující.
Michelin přišel s myšlenkou minimalizovat „kompromisní“ přechodovou zónu a zároveň zcela odclonit bok pláště od funkce kotvení pneumatiky k patce. Touto separací dojde k optimalizaci funkce patky pláště jako kotevní části pneumatiky a boků jako prvku, který významně rozhoduje o jejich jízdních vlastnostech. Tato idea přivedla na svět Pax Systém, jehož charakteristickým rysem je mechanické uchycení patky pneumatiky k ráfku kola pomocí speciální konstrukce patky se zalitými ocelovými lanky, která kotví patku k lemu ráfku. Toto řešení přináší řadu výhod:
je prakticky nemožné „vyzout“ disk kola z pneumatiky, a to i v případě ztráty tlaku
podstatné zmenšení, resp. téměř vymizení přechodové části pláště, výrazně sníží výšku jeho boků
minimální velikost přechodové zóny přináší zhruba desetiprocentní snížení valivého odporu pneumatiky a tomu odpovídající snížení spotřeby paliva
podpůrný obvodový prstenec Pax Systemu, ukrytý uvnitř pneumatiky, dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) v jízdě i při úplné ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice až do vzdálenosti 200 km
kolo s pneumatikou Pax Systemu je o poznání menší, než kolo se stejným ráfkem a běžnou pneu. Stejně velké kolo „Pax Systém“ využívá větší ráfek, než konvenční kolo a proto lze do vozu montovat větší brzdové kotouče.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií