Tak už se i ti nejnetrpělivější dočkali. Třetího dubna v patnáct hodin, kdy ze startovní rampy 33. ročníku Rally Šumava Mogul sjížděla zbrusu nová Toyota Corolla WRC s mistrem republiky Milanem Dolákem za volantem, začala zároveň i sezóna automobilových soutěží pro rok 1998. První dubnový víkend co do počasí se vydařil a tak po několika letech Rally Šumava neprovázel déšť, sníh a nepříjemný studený vítr. Však si také všichni libovali, organizátoři, jezdci a samozřejmě i diváci, kterých se na trati sešlo opět velké množství. Někteří z nich, jak už to při automobilových soutěžích bývá, však ignorovali pud sebezáchovy a stáli v místech, která byla vyloženě nebezpečná. Nepříjemný pocit z toho měli samotní jezdci, jak se vyjádřil pozdější vítěz “Šumavy” Armin Kremer.
Rally Šumava Mogul tedy letos nenaplnila svou přezdívku “České Monte Carlo”. Trať byla většinou suchá, po sněhu a ledu ani památky. Zahajovací soutěž českého šampionátu je všeobecně považována za nejlépe obsazenou v celém dvanáctidílném seriálu. Není to tím, že je podruhé ve své historii zařazena do Mistrovství Evropy, vždyť na soutěž s nejnižším koeficientem dvě, největší hvězdy starého kontinentu obyčejně nepřijíždějí. Z toho důvodu také chyběl mladoboleslavský tovární jezdec Emil Triner, letos právě obsazovaný do evropských soutěží, který se připravuje na dvacítkovou Rally Piancavallo. To nejlepší obsazení zaručuje klatovské soutěži její zařazení do kvalitního Mistrovství Německa. Má také výhodu v tom, že ve startovním poli jsou vozy buď nové nebo přes zimu repasované, tedy neopotřebované, týmy jsou na tom relativně dobře s financemi a na případné technické poruchy nebo havárie během Rally Šumava, potom doplácejí pořadatelé dalších podniků tím, že mechanici nestačí dát porouchané automobily do provozuschopného stavu. Vzpomeňme na loňský ročník a dvě totální havárie Marcela Tučka a Stanislava Chovance.
Co zajímavého bylo tedy letos v Klatovech k vidění? Především hned tři vozy té nejprestižnější kategorie World rally car. Dvě Toyoty Corolly pilotované už vzpomínaným Milanem Dolákem a výborným němcem Mathiasem Kahlem a Subaru Impreza, s nímž obhájil loňské vítězství jeho krajan Armin Kremer. To byly ty tři pomyslné třešničky na dortu, ale víc dnež chutná byla i jeho náplň. Tvořily ji především premiérová vystoupení Octavií Kit Car továrního týmu Škoda motorsport pilotované zkušeným a světovými soutěžemi ostříleným Pavlem Siberou, jemuž sekundoval loňský nováček v týmu Jaroslav Starý. Třetí Octavia v poli sice nebyla kitová, ale zase ji řídil sám nejvyšší šéf společnosti Škoda auto, ing. Vratislav Kulhánek.
Rovněž poprvé se u nás představil vzrůstem sice malý, ovšem výkonný “soptík” Citroen Saxo Kit Car, v němž seděla posádka jejíž odchod z mladoboleslavského továrnímu týmu můžeme bez přehánění nazvat přestupem roku, Jindřich Štolfa – Miroslav Fanta. Za zmínku dále stojí úbytek vozů Ford Escort ve startovním poli na úkor prosazující se japonské značky Mitsubishi, jejíž typ Galant, byť v áčkové a hlavně tovární úpravě, si zásluhou Tommiho Makinnena tak dobře vede v Mistrovství světa.
S novými enkovými verzemi přijeli do Klatov např. Ing. Václav Arazim a Jan Klokočka, s osvědčenou potom mistr republiky v této kategorii, Michal Gargulák. Připočteme-li k tomu všemu, sice už mírně jeté, ale stále výkonné Fordy Escorty, hlavně proto, že je vedli Stanislav Chovanec a Ladislav Křeček, dále na našich silnicích sice poměrně vzácné, ale v soutěžích výborné a spolehlivé malajské Protony s němci Gassnerem, Schellem a naším Josefem Petákem, máme takřka celou kvalitu pohromadě. Takřka, protože vítěze “Šumavy” z roku 1993 Dietera Deppinga, který však jel výborně s audinou, jejíž rok výroby je shodný s rokem pilotova triumfu v Klatovech a mladého Karla Trojana, poprvé sedícího na pořádné soutěži v Toyotě Celice, nesmíme opomenout. Zastavme se u tohoto mladíka, který začíná vystrkovat růžky. Jeho mžitková vystoupení s tímto vozem na Pražském rallysprintu nebo blovické rallyshow, sice dávala tušit, že je na obzoru nový velký talent našeho automobilového soutěžního sportu, ovšem čekalo se , co s ním provede pořádná soutěž. Výsledek by však předčil očekávání, kdyby pět rychlostních zkoušek před cílem Karel Trojan junior neodstoupil z vynikajícího pátého místa absolutně. Všem se jeho výkon na trati líbil, ale přeci jenom u něho ještě zvítězila mladá horká krev nad rozvahou spojenou se zkušeností. Karel Trojan totiž udělal přesně to, co neměl. Notně poničil automobil po tzv. kolostřešní kombinaci. Ještě, že ho jeho otec, živoucí legenda automobilových soutěží u nás, před startem nabádal: “hlavně to nerozbij”.
I když další soutěže v rámci Mistrovství České republiky budou o techniku, kterou do Klatov přivezly přední německé týmy, ochuzeny, neznamená to, že na nich neuvidíme, hlavně na těch s vyšším koeficientem, kvalitní vozy a jezdce. Ale nejen na nich, vždyť na té následující, Rally Sever Akuma s centrem v Liberci, která je soutěží pouze dvojkovou, budou startovat z naší spičky Stanislav Chovanec, Ladislav Křeček, Jaroslav Starý, Jindřich Štolfa. Nesmíme však zapomínat, že těchto pár jezdců a aut, i když je na ně upřena největší pozornost, celou soutěž nedělají. Jsou zde také ti, kteří se ve zprávách nebo televizních šotech neobjevují, ale přesto svou jízdou zaujmou a někdy jsou víc diváky povzbuzováni, než známé hvězdy. Hlavně pro zapálení a obětavost, které přípravě a průběhu soutěže věnují.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií