Otevřený dopis Sdružení automobilového průmyslu předsedovi vlády ČR obsahující stanovisko na zahajovanou reformu veřejných financí

Zejména se týká případných úspor v oblasti školství, včetně nedostatečného financování vysokých škol, výzkumu a vývoje.

Dále je uveden plný text tohoto dopisu, který byl zaslán též představitelům Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory ČR a dalších průmyslových uskupení.


Vážený pane předsedo vlády,


firmy automobilového průmyslu České republiky, které s téměř 100 000 zaměstnanci vytvářejí 18 % průmyslové produkce a 20 % exportu České republiky, bedlivě sledují současná jednání vlády o jednotlivých kapitolách státního rozpočtu na rok 2004. Členové Sdružení automobilového průmyslu (Sdružení AP) považují se zahájením reformy veřejných financí za nutné vyjádřit své stanovisko z pohledu dalšího možného rozvoje a udržení konkurenční schopnosti tohoto oboru.


Na posledním jednání Rady ředitelů (Valné hromadě) Sdružení AP v červnu t. r. byla, za účasti ministra průmyslu a obchodu ČR, diskutována mimo jiné i problematika středního odborného a zejména pak vysokého školství. Firmy Sdružení AP pokládají tuto oblast pro svou další činnost v ČR za jednu z rozhodujících. Ve své podstatě tvoří investice do vzdělávání dlouhodobě prorůstový faktor české ekonomiky. S tímto vědomím jsou v současné době ze strany firem automobilového průmyslu přímo či nepřímo vkládány nemalé finanční prostředky do rozvoje lidských zdrojů, tedy jak do školství, tak i do profesního vzdělávání zaměstnanců. Zároveň však negativně vnímáme fakt, že vláda nepříliš razantně přizpůsobuje svou vnitřní politiku potřebám průmyslu a trhu práce. Jako přímo škodlivý moment pak musíme hodnotit návrhy na případné úspory v oblasti školství, včetně nedostatečného financování vysokých škol, výzkumu a vývoje.


Je až podivující, že právě v období vládou vyvolaného přílivu zahraničního kapitálu (např. automobilka TPCA Kolín, řada japonských výrobců dílů a skupin vozidel a další) ukazuje vláda investorům, jak se nedokáže rozhodnout v tak závažné otázce, jakou je perspektivní zabezpečení těchto projektů i již úspěšně fungujících firem kvalifikovanými domácími pracovníky a manažery. To platí obecně, tedy nejen pro sektor automobilového průmyslu. Proto důrazně připomínáme, že jiné země (např. Irsko či Finsko) právě v období jejich vstupu do EU vkládaly značné částky ze státního rozpočtu právě do rozvoje školství. Tyto investice jim v relativně krátkém časovém horizontu značně přispěly k růstu průmyslové výroby a národní ekonomiky.


Partnerství průmyslových firem a vlády musí být postaveno na oboustranné participaci v procesech, které jsou pro obě strany potřebné a perspektivní. Pokud však vláda nechápe vzdělání jako systémový proces, byť finančně náročný, pak se ani automobilový průmysl nemůže donekonečna podílet na suplování role státu. Ve svých důsledcích to však bude znamenat celkový pokles vzdělanosti, ústup od sofistikovaných výrob s vysokou přidanou hodnotou a závislost na jinde prováděném výzkumu a vývoji. Nechceme se stát „montážní halou“ Evropské unie, ale být v duchu dlouholeté tradice průmyslové země plnohodnotným členem tohoto společenství. Jsme přesvědčeni o tom, že Česká republika má velkou šanci, právě za předpokladu zvýšení úrovně středního odborného a vysokého školství, stát se nejen inkubátorem nových projektů a technických řešení, ale i špičkových odborníků v jednotlivých technických či ekonomických profesích. To však vyžaduje jasné rozhodnutí a nasměrování toku potřebných financí do rozvoje lidských zdrojů, tedy do školství, výzkumu a vývoje. Česká republika nemůže suplovat lidské zdroje kupříkladu nerostným bohatstvím. Jsme přesvědčeni, že zanedbávání vzdělanosti je neodpustitelným prohřeškem na budoucnosti této země.


Představenstvo Sdružení automobilového průmyslu:


Ing. Ervín APPELFELD, generální ředitel LUCAS VARITY, s.r.o.


Ing. Rudolf ČERNÝ, předseda představenstva KAROSA a.s.


Ing. Ladislav GLOGAR, předseda rady jednatelů AUTOPAL, s.r.o.


Ing. Pavel JUŘÍČEK, PhD., generální ředitel BRANO GROUP a.s.


Ing. Zbyněk KEISLER, předseda představenstva TATRA, a.s.


Ing. Vratislav KULHÁNEK, předseda představenstva ŠKODA AUTO a.s.


Za správnost: Ing. Antonín ŠÍPEK, ředitel sekretariátu Sdružení AP

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...