Opel Meriva – nová dimenze segmentu kompaktních vozů

Inovativní koncept „FlexSpace“ definuje nové standardy přizpůsobivosti interiéru

Stejně jako před nedávnem s modelem Zafira, který se stal opravdovým bestsellerem, také s Merivou Opel vytváří zcela nový subsegment ve třídě kompaktních vozů. Pětimístný Opel Meriva s jednoprostorovou karoserií rozvíjí silné stránky, na kterých stojí úspěch sedmimístné Zafiry. Také Meriva má vysokou flexibilitu a přizpůsobivost vnitřního prostoru.


Opel Meriva - nová dimenze segmentu kompaktních vozů
Opel Meriva - nová dimenze segmentu kompaktních vozů
Opel Meriva - nová dimenze segmentu kompaktních vozů

Díky promyšlené koncepci „FlexSpace“ lze pětimístnou Merivu během několika okamžiků, a bez nutnosti vyjímat jakákoli sedadla z vozu ven, přeměnit na prostorný čtyřsedadlový model, ve kterém mají pasažéři na zadních sedadlech prostor jako v moderním sedanu střední třídy. A i v této vysoce komfortní variantě uspořádání sedadel nabízí Meriva stále dostatek místa pro zavazadla.

V pětimístném uspořádání nabízí Opel Meriva ve své zádi prostor pro zavazadla o objemu 490 litrů. To je výrazně více, než čím se může pochlubit jakýkoli konvenční kompaktní model. A stačí jen několik jednoduchých úkonů a Meriva se změní na dvoumístný vůz s prostorem pro zavazadla o objemu více než 1300 litrů, přičemž ložná plocha je dlouhá téměř 1,7 m.


Nový Opel Meriva si svoji výstavní premiéru odbude koncem září na mezinárodním autosalonu v Paříži. Na evropský trh bude tento model uveden v první polovině roku 2003. Opel Meriva dává hned na první pohled jasně najevo, že rozvíjí nový designerský trend, který nedávno nastolila Vectra nové generace.


Nový jednoprostorový model Meriva je dlouhý jen 404 cm, široký 169 cm a vysoký 162 cm, jeho šířka a výška je pouze o cca 5 cm nižší. Rozvor činí 263 cm, což je jenom o 6 cm méně než v případě většího sedmimístného modelu Zafira.


O pohon nového jednoprostorového modelu se starají benzinové a naftové motory o objemu 1,6 l až 1,8 l, jejichž výkony se pohybují od 55 kW do 92 kW (od 75 k do 125 k).


„Meriva jasně dokladuje kreativní a svěží charakter naší značky. Tímto modelem jsme udělali významný krok na cestě k nové definici našeho modelového portfolia a k  vytyčenému cíli – totiž zvýšení podílu vozů inovativních koncepcí v našem výrobním programu zhruba na 40 procent,“ říká Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel.


Systém „FlexSpace“ znamená maximální přizpůsobivost bez nutnosti vyjímat sedadla z vozu ven. Stejně jako dříve uvedený model Zafira, ani Meriva tedy nenutí řidiče pracně vyndávat sedadla z vozu ven v případě, že je zapotřebí vytvořit větší prostor pro zavazadla nebo náklad – což se často stává při cestách na dovolenou nebo při výpravách do obchodních komplexů za velkými nákupy. Interiér Merivy lze pružně přizpůsobovat aktuálním přepravním požadavkům, všechna sedadla však zůstávají „na palubě“ a jsou připravena kdykoli k dispozici.


Klíčem k obdivuhodné přizpůsobivosti Merivy je propracovaná koncepce provedení a uchycení sedadel „FlexSpace“. Konstruktéři automobilky Opel rozdělili zadní sedadla na tři zcela samostatné sekce – vznikla tak dvě široká krajní sedadla a jedno o něco užší střední místo. Na originální koncept „FlexSpace“ si Opel podal patentovou přihlášku, která se v tomto období posuzuje.


V základním uspořádání nabízí Meriva vzadu dostatek prostoru pro pohodlné cestování třech pasažérů. Ti mají například v oblasti nohou 993 mm volného místa, což je jenom o 6 mm méně než u většího modelu Opel Zafira. A co do místa nad hlavami překonává Meriva se svými 989 mm dokonce svého většího sourozence o 27 mm!


Stěžejním prvkem inovativního konceptu „FlexSpace“ je promyšlené provedení zadního středového sedadla. To má samozřejmě tříbodový samonavíjecí bezpečnostní pás a plně nastavitelnou opěrku hlavy. Opěradlo středního sedadla je o 15 cm užší než sedák a pokud je překlopeno dopředu, je ve stejné úrovni jako sedáky obou krajích sedadel. Díky horizontálním ližinám je možný posun obou krajních sedadel o 75 mm na každé straně směrem k ose vozu. Potom je možné každé z krajních sedadel posunout o 70 mm směrem dozadu, protože už jim v posuvu nepřekáží vystupující podběhy zadních kol. Opěradla obou sedadel lze navíc naklopit ze standardního úhlu 23 stupňů na komfortnějších 29 stupňů. V této konfiguraci nabízí Meriva vzadu prostor pro nohy i celkový komfort sezení srovnatelné s moderním vozem vyšší střední třídy.


Koncepce uchycení zadních sedadel modelu Meriva však dovoluje ještě větší flexibilitu. Je-li třeba zvětšit prostor pro zavazadla, lze každé z vnějších sedadel zvlášť posunout směrem dopředu o 13 cm. Celkový posun zadních sedadel v podélné ose tedy činí rovných 20 cm. Úhel opěradel lze navíc fixovat v šesti polohách v rozmezí 17 stupňů, čímž se prostor pro zavazadla zvětší až na více než 530 litrů.


Překlopením všech třech zadních sedadel dopředu vznikne v zadní části modelu Opel Meriva rozměrný nákladový prostor s rovnou ložnou plochou dlouhou téměř 170 cm. A protože také opěradlo sedadla předního spolujezdce lze překlápět dopředu, je možné v případě potřeby převážet ve voze i velmi dlouhé předměty, jako jsou například surfové plováky.


Výhody přizpůsobivého konceptu provedení a uchycení sedadel „FlexSpace“ umocňuje propracovaný systém odkládacích prostorů v interiéru. Celá řada poliček, schránek a síťek se postará o nejrůznější drobnosti, které má každý řidič rád vždy po ruce. Velmi praktická je především velká schránka v podlaze zavazadlového prostoru, která je kryta pevným víkem. V ní je možné bezpečně a diskrétně uložit například aktovku, aniž by zbytečně dráždila případné zloděje.


Koncepce modelu Opel Meriva byla vyvinuta odborníky Mezinárodního technického a vývojového centra automobilky Opel (ITDC), sídlícím v německém Rüsselsheimu, a specialisty z designérského centra GM do Brasil ze Sao Paula. Chevrolet Meriva se bude vyrábět v brazilském závodě koncernu GM v Sao Jose dos Campos, přičemž na trhu by se měl tento model objevit v nejbližších dnech. Výroba nového modelu Opel Meriva by se pak měla rozběhnout ve španělském závodě automobilky Opel v Zaragoze v lednu roku 2003. Oba sesterské modely budou odrážet specifické požadavky svých trhů a budou se tedy lišit především provedením interiéru, výbavou, nabídkou motorů a konfigurací sedadel.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz