Od roku 1991 obměněny v ČR již tři čtvrtiny parku osobních automobilů?

K 31.12.2002 bylo podle Centrálního registru vozidel MV v České republice evidováno celkem 5 004 175 ks motorových (průměrný věk 16,45 roku).

Osobních automobilů bylo k 31.12.2002 registrováno celkem 3 648 905 ks v průměrném věku 13,72 roku. Počet registrovaných vozů se za rok 2002 zvýšil o 125 628 ks vozidel a průměrné stáří se zvýšilo o 0,11 roku.


Z údajů o domácích prodejích a dovozech osobních automobilů vyplynulo, že od počátku roku 1991 do konce roku 2002 (tj. za dvanáct roků) bylo na území České republiky prodáno nových a dovezeno ojetých ze zahraničí celkem 2 784 490 ks osobních automobilů (z tohoto počtu bylo 886 224 ks (31,8 %) nových z domácí produkce, 629 554 ks (22,6 %) nových z dovozu a 1 268 712 ks (45,6 %) dovezených ojetých. To tedy znamená, že z celkového počtu 3 648 905 osobních automobilů registrovaných v ČR (stav k 31.12.2002) bylo (teoreticky) v uvedeném období obměněno více než 75 % celkového parku osobních aut.


V registru vozidel je však stále ještě evidováno více než 1 240 000 ks osobních automobilů (34 % vozového parku), které byly v evidenci i před rokem 1991. Pak ale došlo ke skutečné obměně pouze u méně než 66 % vozového parku osobních automobilů.


Za předpokladu, že všechna nová vozidla prodaná v ČR byla též přihlášena do provozu v ČR, lze jednoduchým výpočtem dojít k následujícímu:


Z počtu 3 648 905 registrovaných vozidel k 31.12.2002 musíme odečíst nová vozidla 1 515 778 a 1 240 000 ojetých „starých“ vozidel v evidenci k 1. 1. 1991 v tomto počtu obsažených, a dojdeme k závěru, že z 1 268 712 ojetých dovezených vozidel bylo přihlášeno za uvedených 12 let pouze 893 127 ks a u 375 585 nedošlo k přihlášení do provozu v ČR.


Kde jsou tato vozidla? Kolik z nich bylo jednoduše vyměněno za svého staršího předchůdce stejného typu a dále je provozováno na jeho staré doklady? Kolik z nich bylo použito na náhradní díly? A jakým způsobem byla vozidla zbylá po „výměně“ či zbytky vozidel rozebraných na díly, zbylé nepoužitelné díly a provozní kapaliny zlikvidovány?


Výše uvedené celkové sumarizaci odpovídají téměř přesně i údaje za rok 2002. Do ČR bylo dovezeno celkem 132 241 ks ojetých osobních vozidel a „první přihlášení“ do provozu v ČR bylo zaznamenáno u 92 766 ks. To znamená, že v roce 2002 opět cca 30 % dovezených ojetin (39 475 ks) nebylo přihlášeno do provozu v ČR. Otázky zůstávají stejné.


Zpracována podle podkladů sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...