Nový motor 4.0 TDI pro Audi A8 quattro

Zrychlení 0-100 km/h za 6,7 sekund a průměrná spotřeba pouze 9,6 l nafty na 100 km.

Nový motor 4.0 TDI pro Audi A8 quattro

Nabídka pohonných jednotek pro luxusní limuzíny Audi A8 se rozšiřuje o osmiválcový turbodiesel V8 s přímým vstřikováním 4,0 TDI s výkonem 202 kW (275 k). Tento přeplňovaný dvojicí turbodmychadel je prvním TDI reprezentantem zcela nové řady vidlicových motorů Audi a představuje naprostou špičku ve třídě přeplňovaných vznětových motorů.

Audi A8 quattro poháněné motorem 4.0 TDI svojí jízdní dynamikou připomíná sportovně laděné vozy – luxusní limuzína s hliníkovým prostorovým rámem dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit během pouhých 6,7 s a její nejvyšší rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na 250 km/h.


Obdivuhodná dynamika Audi A8 4.0 TDI quattro vychází především z mohutného točivého momentu nového motoru – jeho nejvyšší hodnota činí 650 Nm. Přes skvělé výkonové parametry je nový agregát 4.0 TDI pozoruhodně hospodárný – průměrná spotřeba modelu Audi A8 4.0 TDI quattro činí pouhých 9,6 l nafty na 100 km jízdy! Díky velmi umírněné spotřebě a dostatečně objemné palivové nádrži může tento model ujet téměř 940 km bez nutnosti doplňovat palivo.


Turbodiesel 4.0 TDI je charakteristický nízkými kompaktními rozměry a nízkou hmotností – blok agregátu je ze speciální uhlíkové litiny, která je přibližně dvakrát pevnější než konvenční šedá litina a zároveň snižuje váhu motoru asi o 15 procent na 270 kg. Nově vyvinutá řídicí jednotka motoru Bosch EDC16 se stará o přesná dávkování i časování vstřikování paliva do válců, řídí plnicí tlak turbodmychadel a ovládá i systém recirkulace výfukových plynů. Motor 4.0 TDI se spouští pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce, propracované předžhavící zařízení zaručuje, že i při velmi nízkých teplotách se motor spustí během okamžiku.


Vstřikovací systém „common-rail“ motoru V8 TDI pracuje s tlaky až 1600 barů, což zaručuje dokonalou atomizaci paliva a vytvoření optimální směsi paliva a vzduchu. Sedmiotvorové vstřikovače jsou vybaveny přesnými a velmi rychle reagujícími solenoidovými ventily. Vyspělý systém „common-rail“ dokáže vstříknout přesně stanovenou dávku paliva vícekrát během jediného pracovního cyklu toho kterého válce – před vstřikem hlavní dávky paliva je zařazen první a druhý předvstřik.


Každý válec motoru 4.0 TDI má čtyři ventily, které zaručují dokonalou výměnu směsi. Zdvihátka ventilů s rolnami a systémem hydraulického vymezování vůle snižují třecí ztráty rozvodového mechanismu a tedy i jeho spotřebu. Díky všem těmto technologiím má motor nejenom vysoký výkon a točivý moment, ale zároveň i klidný a tichý chod, nízkou spotřebu a emise.


Na výborných výkonových parametrech, zejména na dosažení mohutného točivého momentu už v pásmu velmi nízkých otáček, má velkou zásluhu také přeplňování motoru dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií. Lopatky turbodmychadel se nyní nastavují elektromechanicky, okamžitá reakce a přesnější nastavování lopatek zaručují rychlejší náběh plnicího tlaku především v pásmu nízkých otáček. Díky tomu je odezva motoru mnohem bezprostřednější a známá „díra pod plynem“, tedy prodleva v náběhu výkonu a točivého momentu při prudkém sešlápnutí pedálu plynu, je v případě agregátu V8 TDI zcela neznámým pojmem. Obě řady válců mají i vlastní mezichladiče stlačeného vzduchu.


Výkon motoru 4.0 TDI se přenáší na všechna kola modelu Audi A8 quattro prostřednictvím nové šestistupňové samočinné převodovky tiptronic, která je vybavená systémem dynamického řazení DSP a sportovním programem. Šest pečlivě odstupňovaných rychlostí dovoluje optimálně využít výkonový potenciál motoru při dynamické jízdě a zároveň zaručuje velmi nízkou spotřebu paliva. Převodovka tiptronic dovoluje manuální řazení rychlostních stupňů selektivním způsobem pomocí páky voliče na středovém tunelu, za příplatek se dodává i ovládání prostřednictvím páček na multifunkčním volantu.


Audi A8 4.0 TDI je na trhu v ČR v současné době možné objednávat za cenu od 2 610 000 Kč včetně DPH.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejen bleskurychlé řazení: Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Nejen bleskurychlé řazení: Nový...

Modernizovaný Hyundai i30 N získal nový design se zaměřením na sportovní výkony, emoce a charakter Nový model i30 N bude poprvé k dispozici s osmistupňovou převodovkou N DCT se dvěma...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT „VZHŮRU NA CËSTU“ V PŘEDPREMIÉŘE PŘED ZAHÁJENÍM PRODEJE!

NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT...

Citroën zveřejnil spot „Nový Citroën C4, vzhůru na cëstu“. Scénář je inspirován pocity, které pohodlí vozů Citroën vyvolává, vrací každého do dětství a působí na všechny generace....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Při srážce chodce s tramvají je na...

Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický skvost s výjimečným designem

Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický...

Pokrokový a experimentální: Zcela nový Tucson není pouhou evolucí, nýbrž revolucí designu značky Hyundai Nová „Parametrická skrytá světla“ jsou unikátní designovou a technologickou...