Nový kompaktní, lehký rotační motor RENESIS pro Mazdu RX- 8 (2)
Včera jsme vás seznámily s novou sportovní Mazdou RX-8, dnes ještě rozšiřujeme informaci o jejím motoru nové generace.
|
---|
Rotační motor RENESIS, který je klíčem pro uspořádání pohonného agregátu vpředu za přední nápravou, využívá umístění sacích i výfukových portů v bocích, přičemž výfukové porty jsou více posunuty k čelu komory rotoru. Tato konstrukce umožňuje téměř libovolné zvolení velikosti portů. Výsledkem je zvětšení průřezu sacích portů – o 30% ve srovnání s konvenčními rotačními motory – výrazné snížení odporu při sání vzduchu a zvýšení maximálního výkonu na 184 kW (250PS)/8 500 ot/min a maximálního krouticího momentu na 216 Nm při 7 500 ot/min i přesto, že je motor atmosféricky plněný.
Nulový přesah mezi sacími a výfukovými porty má za následek vyšší tepelnou účinnost motoru RENESIS, umožňující dokonalejší rozprášení paliva během volnoběžných otáček motoru v porovnání s motorem typu 13B-REW, použitém ve vozech RX-7. Díky efektivitě rotačního motoru spaluje RENESIS chudší směs paliva i při vysokých rychlostech a vysokém zatížení motoru. V důsledku vysokého kompresní poměru a použití nově vyvinutého typu vstřikovačů dochází téměř k absolutnímu spalování směsi v celém spektru otáček.
Použití dvojice výfukových portů na jeden rotor navíc přineslo téměř dvojnásobné zvětšení průřezu výfukového kanálu oproti běžné konstrukci. Výfukové porty se také otevírají později, což zvyšuje tepelnou účinnost během expanze. Nespálené HC složky jsou převedeny do dalšího spalovacího cyklu, čímž jsou výrazně sníženy hodnoty emisí ve výfukových plynech. Třístupňový sací systém, využívající uzavíracích ventilů v sacích portech každého rotoru, umožňuje využívat dynamických efektů sání a tím dosáhnout zvýšení efektivity sání. Zároveň je proměnná délka sání precizně řízena dvěma elektronickými škrticími klapkami. Systém mazání „wet-sump“, který využívá olejovou vanu o polovinu nižší ve srovnání s běžnými konstrukcemi, rovněž přispívá ke snížení rozměrů a hmotnosti tohoto pohonného agregátu.
Rotační motory mají i další konstrukční prvky, díky kterým produkují méně NOx (oxidu dusíků) než konvenční motory. Uspořádání výfukových kanálů motoru RENESIS do boku převádí nespálené HC složky (uhlovodíky) do dalšího spalovacího cyklu, čímž dochází k dalšímu snížení emisních hodnot ve výfukových plynech. Dále mezi ně patří nově vyvinutý katalyzátor určený pro rotační motory, jehož součástí je dvouplášťové výfukové potrubí, které udržuje vysokou teplotu výfukových plynů a zajišťuje tak vyšší účinnost katalyzátoru při startování i při nízkých venkovních teplotách.
18. listopadu 2001, Jan Hamza st.
Související články
|
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.