Nový Citroen Jumper bude již na jaře uveden na náš trh (II.)

O nových motorech na LPG a zemní plyn a převodovkách.

Řada Citroën Jumper představuje kompletní nabídku moderních benzinových i naftových motorů. Řada benzinových motorů je založena na motoru 2,0i, který má tři verze: LPG, CNG a benzinovou. Řada naftových motorů je tvořena třemi čtyřválcovými motory HDi s přímým vstřikováním Common Rail o zdvihovém objemu 2, 2,2 a 2,8 litru. Výkony mají hodnoty 85, 100 a 127 k. Tyto motory jsou v současnosti vzorem ve své kategorii, poskytují vynikající jízdní pohodlí, je oceňována jejich spolehlivost a mají výrazně nižší spotřebu. Vzhledem k všeobecnému zavedení intervalu údržby 30 000 km u motorů 2,0i a 2,8 HDi dochází ke snížení provozních nákladů.

Motor 2.0i LPG


Nový Citroen Jumper bude již na jaře uveden na náš trh (II.)

Nový motor 2,0i používá v režimu LPG vícebodový sekvenční vstřikovací systém pracující s tekutou fází, který umožňuje řízení vstřikování paliva po jednotlivých válcích. Tato technologie zajišťuje přesné dávkování paliva a dokonalé spalování, které jsou zárukou vynikajícího pohodlí jízdy, splnění nových emisních předpisů EURO 3 a nízké spotřeby.

Umožňuje rovněž dosáhnout stejných hodnot výkonu a točivého momentu v benzinovém režimu a v režimu LPG. Maximální výkon je 80 kW (110 k) při 5000 ot/min a točivý moment 168 Nm při 3400 ot/min. Přepínání mezi oběma palivy je prováděno automaticky, když je nádrž LPG prakticky prázdná. Celý systém je dokonale zabezpečený, jedná se zejména o použití bezpečnostního ventilu působícího při velkém průtoku, který je umístěn na nádrži a zaručuje optimální bezpečnost.


Jumper si kromě jiného zachovává svůj velký objem ložného prostoru, a to díky použití nádrže ve tvaru láhve o objemu 54 litrů, umístěné pod podlahou. Pohotovostní hmotnost 2,0i LPG = pohotovostní hmotnost 2,0i + 117 kg, tj. 1812 kg.

Motor 2.0i CNG


Citroën Jumper CNG v dvoupalivové verzi benzin / plyn byl vyvinut na základě typu Jumper 2,0i o výkonu 110 k. Tato verze splňuje požadavky na ochranu životního prostředí a snížení provozních nákladů pro komunální správy a podniky vlastnící specializované vozové parky (používání ve městech, letištními službami apod.). Použití CNG totiž z hlediska jeho chemického složení umožňuje podstatně snížit emise CO2. Navíc CNG není zdrojem emisí oxidů síry, olova ani pevných částic.


Pokud Jumper CNG pracuje na zemní plyn má maximální výkon 70 kW (95 k), tj. oproti stejnému motoru v benzinovém režimu a v režimu LPG má maximální výkon o 10 kW (o 15 k) nižší a nejvyšší hodnotu 146 Nm, kterou dosahuje při pohonu na zemní plyn o 22 Nm nižší, tj. oproti stejnému motoru v benzinovém režimu a v režimu LPG. Přepínání na benzin se provádí automaticky, když je vyčerpána zásoba plynu. Jízdní dosah poskytovaný nádrží plynu je 270 km (v normalizovaném kombinovaném cyklu a polovičním zatížení vozidla) při celkové kapacitě nádrží 160 litrů. Vstřikování plynu je prováděno přímo do hlavy válců prostřednictvím čtyř specifických vstřikovačů. Toto vícebodové sekvenční vstřikování umožňuje optimalizovat spotřebu při zajištění dobrých výkonových parametrů a zachování vynikajícího pohodlí jízdy.


Tři nádrže tvaru láhve jsou nyní umístěny pod podlahou. Toto umístění má dvě velké výhody. Především zůstává nezměněn objem ložného prostoru vzhledem k benzinové verzi a dále je těžiště Jumperu níže, což pozitivně ovlivňuje stabilitu vozidla. Pohotovostní hmotnost 2,0i CNG = pohotovostní hmotnost 2,0i + 265 kg, tj. 1960 kg.

Velmi příjemné řazení u nové mechanické převodovky


Citroën Jumper je u všech verzí vybaven hydraulickým ovládáním spojky. Toto ovládání poskytuje dlouhodobě vysoké pohodlí jízdy a to při snížené síle na spojkový pedál.


Nové převodovky jsou schopny přenášet točivé momenty v hodnotách od 200 do 300 N.m. Převodové poměry jsou přizpůsobeny jednotlivým motorům. Řazení je velmi příjemné zejména díky nově vyvinutému řešení mazání synchronizačních spojek.

Automatická převodovka se sekvenčním ovládáním


Motor 2,8 HDi může být spojen s autoadaptabilní převodovkou zcela nové generace. Tato převodovka, vyráběná společností ZF, umožňuje přenos velkých točivých momentů, jejichž hodnota může být až 330 Nm. Díky svému sekvenčnímu ovládání umožňuje tato nová převodovka kromě automatického režimu také ruční řazení.


Ruční neboli sekvenční režim ponechává řidiči možnost volby převodového stupně, přičemž charakteristiky automatického režimu nejsou aktivní. Řidič může řadit vyšší nebo nižší převodové stupně impulzy směrem dopředu (+) nebo dozadu (-). Přesto jsou však zachovány některé bezpečnostní funkce, jako je zařazení nižšího stupně kolem 1100 ot/min pro zabránění zhasnutí motoru a opačně zařazení vyššího stupně v blízkosti zóny vypnutí vstřikování motoru. Z polohy D (Drive) může řidič kdykoliv přejít do „impulzního“ programu, převodový stupeň zařazený v poloze D zůstane tedy zachován. Opačně bude zařazen převodový stupeň podle nejvhodnější charakteristiky.


Automatický režim má čtyři charakteristiky řazení, z nichž charakteristiku „sníh“ může řidič nastavit. Jsou naprogramované pro přizpůsobení činnosti převodovky stylu jízdy (ekonomický, běžný, sportovní apod.), zvolenému programu (sport, sníh apod.), vnějším podmínkám (reliéf silnice, adheze, zatížení vozidla, akcelerace nebo decelerace apod.) a vnitřním podmínkám (teplota a tlak oleje převodovky, studený motor apod.). Počítač převodovky na základě trvalé výměny informací s počítačem motoru a na základě informací od jednotlivých snímačů řídí řazení převodových stupňů a činnost přemosťovací spojky. Při volnoběžných otáčkách motoru se turbinové kolo měniče otáčí stejnými otáčkami jako motor, což umožňuje dosáhnout citelné snížení spotřeby a vibrací.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...