Jaké jsou „kladné body“ zemního plynu pod kapotou? Samozřejmě ekonomické. Předpoklad je, že provoz této verze by uživatele měl vyjít na na částku kolem 1 Kč na km (při průměrné ceně 1m3 zemního plynu za 13 až 14 Kč ve veřejných rychloplnících stanicích). A pak v neposlední řadě ekologické. Vždyť motory využívající zemního plynu kromě nižší hlučnosti motoru vykazují také podstatně snížené emise škodlivin. Síra, olovo, saze, aromatické a alifatické uhlovodíky jsou doslova na nule, hodnoty CO2 vykazují o 25 % lepší výsledky proti klasickému palivu, hodnoty NOx a CO dokonce o 30 %. I když nevýhody se vývojem podařilo značně eliminovat, určitá omezení stále existují. Jsou to omezená dojezdová vzdálenost (na osmdesátilitrovou nádrž se dá ujet maximálně 250 až 300 km a nezbytné jsou tak dva pohony) a zvýšená pohotovostní hmotnost a tím i nižší užitečná hmotnost.
Přes půldruhého milionu vozů s pohonem na zemní plyn ve světě však napovídá, že klady v každém případě převažují. Vedle nově uváděného modelu Berlingo bude zakrátko zájemcům k dispozici rovněž model Citroën C3 na zemní plyn.
Ať už „Cé trojka“, či Berlingo Multispace osobní i užitková verze, vycházejí všechna tři provedení z jednotné báze použitého systému stlačeného zemního plynu, nejmodernějšího, který Citroën ve výrobě má. Tento systém je plně integrován do palivového ústrojí vozu, nejedná se tudíž ani v nejmenším o nějakou „dodělávku, předělávku či úpravu“. Proto je i Citroën komplexním garantem celého vozidla a vůz je v provedení na zemní plyn dodáván přímo z výroby.
Novinka na českém trhu splňuje všechny nejnáročnější předpisy EU (R110, EOBD, EURO 4), ať už z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí, tak i bezpečnosti. Celý systém je velmi bezpečný i pro své několikanásobné jištění. Na nový přírůstek v modelové řadě jsou připraveni rovněž v servisní síti Citroën, která disponuje speciálně vyškolenými pracovníky.
Nové Berlingo má osvědčený benzinový motor 1.4i (8V, el. škrticí klapka, 55 kW) a má specifické úpravy motoru pro použití zemního plynu (ventily, katalyzátor) se dvěma vzájemně spolupracujícími řídícími jednotkami motoru (benzin, CNG, protokol CAN). Přechod z jednoho druhu pohonu na druhý je plynulý a bezproblémový.
Tlaková nádrž má objem 80l, plní se maximálním tlakem 200 bar, a Berlingo se s ní může pochlubit dojezdem až 250 km – v kombinaci s originální palivovou nádrží tak zaručuje dojezd téměř 1000km. Kombinovaná spotřeba činí 7,8 l/100 km benzínu a 8,3 m3/100 km plynu. O aktuálním stavu plynu má řidič přehled díky měrce s kontrolkou. Plyn se tankuje otvorem, který je umístěn vlevo za dveřmi řidiče. Startování motoru je vždy na benzin, krátce po rozjezdu dochází k automatickému přepnutí na plyn – samozřejmě řidič má možnost přejít na plynový či benzinový režim tlačítkem volby paliva na přístrojové desce. Volba a právě využívaný pohon je signalizován na přístrojové desce.
Osobní Berlingo Multispace 1.4i GNV
- nádrž CNG je umístěna v zavazadlovém prostoru o objemu 80l
- standardní výbava je rozšířena o ABS, boční posuvné dveře vlevo/vpravo a vůz je dodáván exklusivně v metalickém barevném provedení
- cena: 532 100 Kč vč. DPH
Užitkové Berlingo 1.4i GNV 600 kg a 800 kg
- nádrž CNG je umístěna v nákladovém prostoru, její hmotnost 80 kg (60 kg hmotnost nádrže + 20 kg hmotnost plynu) se podílí na snížení užitečné hmotnosti vozidla
- cena Berlingo 1.4i GNV 600 kg: 398 900 Kč bez DPH
- cena Berlingo 1.4i GNV 800 kg: 408 900 Kč bez DPH
Pro prvních 50 objednávek osobního Berlinga zvýhodnění 100.000 Kč. Pro prvních 50 objednávek užitkového Berlinga zvýhodnění 70.000 Kč bez DPH.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií