Nové Volvo XC90 V8 bude poprvé představeno veřejnosti na autosalonu v Paříži 23. září

Objem 4,4 litru a výkon 232 kW

Volvo XC90 posiluje svou pozici jednoho z nejúspěšnějších SUV v prémiovém segmentu. Zcela nové hnací ústrojí s motorem V8, šestistupňovou automatickou převodovkou a systém pohonu všech kol AWD poslední generace dále rozšiřují okruh potenciálních zákazníků tohoto vozu.


Nový motor V8 znamená další milník v historii společnosti Volvo Cars. Jedná se o první takový motor, který společnost od svého založení v roce 1927 vyrobila a Volvo XC90 je prvním modelem, ve kterém se tento nový motor objeví. „SUV v prémiovém segmentu potřebuje motor V8, zejména na severoamerickém trhu, kde prodáváme přibližně 60 procent všech vyrobených XC90,“ vysvětluje Hans Wikman, viceprezident pro řadu velkých vozidel. Jedním z požadavků na nový motor V8 bylo, že musí být v motorovém prostoru instalován napříč, stejně jako ostatní motory Volvo.


„Napříč uložený motor je užitečný pro zachování předních deformačních zón Volva XC90 a nemá tedy nepříznivý vliv na nárazovou bezpečnost,“ říká Hans Wikman. Z tohoto důvodu byly pro nový motor klíčové mimořádně malé vnější rozměry. To rovněž vysvětluje důvod pro zvolení pouze 60° úhlu rozevření mezi oběma řadami válců – na rozdíl od častěji používaného úhlu rozevření 90°. Nevyváženost motoru, která je přirozeným důsledkem uspořádání válců do V pod úhlem 60° je kompenzována vyvažovací hřídelí rotující proti směru otáčení motoru.

Motor V8 vytvořený na míru pro XC90


Aby bylo možné zachovat celkové kompaktní rozměry, jsou všechny přídavné komponenty, jako například alternátor, upevněny přímo na motoru bez jakýchkoliv konzol zvětšujících celkové rozměry motoru. Motor startéru je ze stejného důvodu instalován nad skříní převodovky.


Výfukové vačkové hřídele jsou navíc poháněny sekundárními řetězy napojenými na sací vačkové hřídele, čímž se šetří další cenný prostor. Levá řada válců je netradičně posunuta o polovinu šířky válce před pravou řadu válců, díky čemuž je možné motor umístit do sítě tvarových nosníků XC90 a tedy posílit kolizní bezpečnost celého vozu.


„Tento motor V8 jsme ušili na míru přímo pro XC90,“ potvrzuje Hans Wikman.Výsledkem je motor V8, který je pouze 754 mm dlouhý a 635 mm široký – nejkompaktnější motor na trhu v porovnání s jinými motory se stejným zdvihovým objemem. Díky svým malým rozměrům a použití hliníku jako materiálu jak pro blok motoru, tak pro hlavu válců, váží motor V8 značky Volvo pouhých 190 kg. To je velmi důležité pro dosažení nízké spotřeby.

První motor V8 na trhu splňující normu ULEV II


Nový motor Volvo je dnes nejekologičtější benzínový motor V8 na trhu. Splňuje požadavky americké normy ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle, stage II), což dosud nedokázal žádný jiný benzínový motor V8. „Na tento výsledek jsme skutečně hrdí,“ říká Jörgen Svensson, hlavní inženýr programu.

Požadavky normy ULEV II bylo možné splnit díky:

  • použití čtyř katalyzátorů – dva z nich (startovací katalyzátory) jsou umístěny těsně za motorem, a každý z nich je umístěn na jednom sběrném výfukovém potrubí motoru. Další dva katalyzátory jsou instalovány pod podlahou vozidla.
  • vyšším volnoběžným otáčkám (přibližně 1250 ot./min.) a optimalizovaného zapalování pro rychlejší zahřátí motoru (a tedy i katalyzátorů) při studeném startu
  • spalování chudé směsi vzduch/palivo, která při studeném startu umožňuje dosažení nižších emisí.

Výsledkem je produkce mimořádně nízkých emisí již předtím, než dojde k aktivaci katalyzátorů. Ty jsou přitom aktivní již za pouhých 15 až 20 sekund po startu motoru.


„Během těchto 15 až 20 sekund dochází k produkci většiny emisních látek škodlivých pro životní prostředí,“ vysvětluje Jörgen Svensson. Motor se čtyřventilovou technologií je rovněž vybaven variabilním časováním sacích a výfukových ventilů (CVVT). Tento systém mění nastavení doby otevírání ventilů tak, aby vyhovovala aktuálním otáčkám a zatížení motoru. Motor je tak využit efektivněji, dochází ke snížení spotřeby paliva, snížení emisí a ke zvýšení výkonu.

Zvuk typický pro motory V8


Volvo XC90 V8 disponuje výkonem 315 koňských sil a jeho točivý moment – nejdůležitější vlastnost motoru V8 – je plných 440 Nm při 3900 ot./min. A při otáčkách kolem 2000 ot./min., při kterých je motor nejčastěji využíván, má řidič k dispozici plných 370 Nm točivého momentu.


Pro zvýšení točivého momentu při nízkých otáčkách má motor Volvo V8 v sacím potrubí ventil, který je při otáčkách pod 3200 ot./min. uzavřen. V tomto režimu je uzavřen průchod vzduchu mezi oběma řadami válců, což vytváří širší a rovnoměrnější křivku točivého momentu. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,0 sekundy a spotřeba paliva je 13,0 litrů na 100 km. Nejvyšší rychlost je omezena na 210 km/h (190 km/h v USA).


Pro zákazníky kupující automobil s osmiválcovým motorem je důležitým detailem zvuk motoru a to je aspekt, kterému společnost Volvo Cars věnovala při vývoji nového motoru velkou pozornost. Při snaze o dosažení charakteristického zvuku motoru V8 hraje rozhodující roli umístění sacího potrubí. „Náš nový motor V8 má přesně ten charismatický zvuk, avšak je po evropském způsobu o něco tišší, než tradiční „masité“ americké dunění. Domníváme se, že toto řešení umožňuje dosažení lepší zvukové pohody pro posádku vozidla,“ vysvětluje Jörgen Svensson.

Nová šestistupňová automatická převodovka


Výkon motoru Volvo V8 je přenášen přes zcela novou šestistupňovou automatickou převodovku dimenzovanou pro zpracování vysokého točivého momentu. Tato jednotka má rovněž mimořádně kompaktní rozměry, aby nenarušovala celkovou strukturu vozidla. Šestý rychlostní stupeň slouží výhradně jako rychloběh pro zajištění nízké hlučnosti při jízdě a nízké spotřeby paliva. „S touto automatickou převodovkou získáváme mohutnou sílu pro rozjezd,“ říká Jörgen Svensson. „Současně však má tato převodovka velmi sportovní povahu a například vám nepřeřadí na vyšší rychlostní stupeň v polovině zatáčky – namísto toho ponechá zařazený stejný rychlostní stupeň až do té doby, než vůz ze zatáčky vyjede.“


Nová šestistupňová převodovka je typu Geartronic, což znamená, že je možné s její pomocí řadit také ručně. Aby byla zajištěna optimální rovnováha mezi jízdními vlastnostmi, výkonem a spotřebou paliva, je zapotřebí na motor a převodovku pohlížet jako na jednu jednotku. Tento přístup je možný díky novému software vyvinutému společností Volvo s názvem CVC (Complete Vehicle Control). CVC je součástí integrovaného softwarového balíku, který se používá jak v modulu pro řízení motoru, tak v modulu pro řízení převodovky. Jednou z mnoha výhod tohoto přístupu je možnost integrace rychloběžného šestého převodového stupně při zachování dobrých jízdních výkonů úpravou funkčnosti, převodového stupně a točivého momentu podle aktuálních jízdních podmínek.

Systém pohonu všech kol AWD s Instant Traction™ – světová inovace


Třetí ingrediencí nového hnacího ústrojí V8 společnosti Volvo Cars je elektronicky řízený systém pohonu všech kol AWD, který je nyní vybaven technologií Instant Traction™. Tato nová technologie – kterou Volvo Cars představuje jako první výrobce automobilů na světě – rozšiřuje prostor pro rychlý únik z nebezpečných situací a zlepšuje trakci na kluzkém povrchu. Tuto technologii vyvinula švédská společnost Haldex.


„Zpětný ventil nám umožňuje řídit pomocí software základní točivý moment, který je do systému AWD naprogramován. Při rozjezdu stojícího vozidla je v systému nastavena hodnota točivého momentu 80 Nm, neboť zpětný ventil znemožňuje úplné vyprázdnění hydraulické kapaliny ze zařízení.Toto řešení snižuje obvyklý prokluz kol přibližně o jednu sedminu otáčky, ke kterému u současného systému dochází před přenesením výkonu na zadní kola,“ vysvětluje Jörgen Svensson.

Specifické prvky exteriéru vozu s motorem V8


„Mužný, ale ne macho, výkonný, ale ne agresivní.“ Tak charakterizoval vzhled Volva XC90 šéfdesignér společnosti Volvo Cars Peter Horbury při jeho představení v roce 2002.


U nového Volva XC90 V8 je na mřížce chladiče a na dveřích zavazadlového prostoru umístěn znak V8 označující výkon pod kapotou. Avšak existují také další designové detaily, kterými se XC90 V8 odlišuje:

  • nová 18″ kola
  • boční lišty a kliky dveří lakované v barvě vozu
  • mřížka chladiče v grafitové šedé barvě
  • nový chromovaný lem kolem sacího otvoru v nárazníku
  • nové dvojité koncovky výfuku.

Designérské oddělení společnosti Volvo věnovalo mimo jiné velkou pozornost také vzhledu samotného motoru. Motor V8 je prvním příkladem nového designérského jazyka motorového prostoru u budoucích modelů Volvo.


„Chceme, aby nebylo pochyb, že se jedná o motor V8 – moderní a technicky pokročilý. Proto jsme se rozhodli neskrývat motor pod velkými kryty, ale namísto toho zdůraznit uspořádání válců do V a osm sacích kanálů,“ řekl Anders Myrberg, vedoucí designu motorového prostoru společnosti Volvo Cars. Na sacím potrubí je dobře viditelný reliéf klasického „železného“ symbolu Volvo vůči pozadí z kartáčovaného hliníku. To vše je doplněno elegantním emblémem V8.

Autorizovaný dealer a opravce VOLVO

Člen koncernu TUkas

 

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.volvo@auto-staiger.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz