Výroba Vecter nové generace se rozběhne začátkem roku 2002 v nové továrně Opel v Rüsselsheimu, do které Opel investoval téměř 800 milionů EUR.
Nová Vectra, pro kterou konstruktéři připravili např. špičkový podvozek IDS (Interactive Driving System), vyjede nejprve jako čtyřdveřový sedan a sportovně stylizovaný pětidveřový model se splývavou zádí Vectra GTS. O pohon se budou starat čtyřválcové zážehové motory řady ECOTEC 1.8 16V/90 kW (122 k), resp. 2.2 16V/108 kW (147 k). Zážehový šestiválec 3.2 V6 o výkonu 155 kW (211 k) je určený výhradně pro sportovně stylizované pětidveřové verze Vectra GTS – s tímto výkonným motorem dokáže Vectra GTS zasprintovat z 0 na 100 km/h během 7,5 s a jede až 247 km/h.
Zkrátka samozřejmě nepřijdou ani vyznavači vznětových motorů. Pro ty jsou připraveny přeplňované čtyřválce DTI s přímým vstřikováním paliva do válců o objeme 2,0 l a 2,2 a výkonech 74 kW/100 k, resp. 92 kW/125 k. Tyto agregáty příjemně překvapují svoji vitalitou a hospodárností – už se slabším turbodieselem 2.0 DTI 16V/74 kW se Vectra dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 13,0 s, pod plným plynem uhání rychlostí až 192 km/h a přitom se v průměru spokojí jenom s 5,9 l nafty na 100 km jízdy.
V nové Vectře Opel poprvé představí také pětistupňovou samočinnou převodovku, která umožňuje i manuální volbu rychlostních stupňů.
Nabídku modelové řady Vectra v průběhu dalších let po její premiéře postupně rozšíří další karosářské verze, např. prostorné kombi nebo originální model Vectra Signum, spojující konstrukční prvky vozů kombi a MPV. Objeví se i další motory a převodovky a výroba Vecter se rozeběhne i v modernizovaném závodě v Ellesmere Port ve Velké Británii.
Nový Opel Vectra zaujme okamžitě při prvním kontaktu svým výrazným a elegantním designem, který nese celou řadu rysů charakteristických pro nový designérský směr automobilky Opel. Celkem 2,7 m dlouhý rozvor kol (o 60 mm delší než u současného provedení), širší rozchod předních i zadních kol (+ 52 mm vpředu / + 45 mm vzadu) a větší výška střechy (+ 52 mm) jsou klíčové parametry, kterým nová Vectra vděčí za ještě prostornější interiér než jakým se chlubí současní model. Díky velmi nízké hodnotě koeficientu aerodynamickému odporu vzduchu cx = 0,28 a pečlivému odhlučnění je Vectra mimořádně tichá, a to nejenom ve svém interiéru, ale i při posuzování vnějších akustických projevů.
Výrazným prvkem Vectry třetí generace je její vyspělý podvozek IDS (Interactive Driving System). Nová Vectra bude mít např. víceprvkovou zadní nápravu typu multi-link nebo elektro-hydraulický posilovač řízení, který mění svůj účinek podle pokynů elektronické řídicí jednotky. Míru aktivní bezpečnosti zvyšuje také elektronický stabilizační systém ESPPlus zcela nové generace – na rozdíl od konvenčních stabilizačních systémů ESP, které eliminují přílišnou nedotáčivost vozu přibrzděním pouze vnitřního zadního kola, systém ESPPlus přibrzďuje až tři kola najednou, takže stabilizující efekt tohoto zásahu je mnohem výraznější a účinnější.
Komplexní systém prvků pasivní bezpečnosti nové Vectry zahrnuje např. standardně dodávané čelní, boční i průběžné hlavové airbagy, patentovaný systém uložení pedálů PRS (Pedal Release System), který je v případě čelního nárazu uvolní z jejich uchycení nebo vylepšené aktivní opěrky hlav, které chrání oblast krční páteře při nárazech zezadu.
Velkou výhodou nové Vectry z pohledu zákazníka jsou i její minimální provozní náklady. Pravidelné inspekční prohlídky jsou předepsány vždy až po ujetí 30 000 km nebo jednou za dva roky (v případě zážehových verzí), resp. 50 000 km (u vznětových verzí). A díky plné galvanizaci karoserie si Opel může dovolit garantovat dvanáctiletou odolnost proti prorezivění.
Převzato se svolením vydavatele Opel C&S z magazínu Opel – zima 2001, časopisu pro příznivce značky Opel. (Předplatné: opelmag@ehrlich63.cz – 220 Kč za 4 čísla ročně.)
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů