Nová Scania T164 s motorem o výkonu až 427 kW (580 k)

Informace

Nová Scania T164 s motorem o výkonu až 427 kW (580 k)

Scania představuje dalšího zástupce v kategorii nejsilnějších automobilů – model T164 s kabinou T a šestnáctilitrovým motorem V8.

klikněte na obrázek – zvětší se

Nový model T164 se liší od svých předchůdců montáží kabiny výše, aby vznikl dostatečný prostor pro nový šestnáctilitrový motor V8. Výkon motoru, v závislosti na zvolené verzi, dosahuje 353 až 427 kW (480 až 580 HP) přičemž verze o síle 427 kW je vůbec nejsilnější motor odpovídající normě Euro 3. Model T164 je k dispozici v řadě variant s různými konfiguracemi náprav a kol. Scania tak dnes nabízí modely T s 11-, 12- a 16-litrovými motory ve výkonových variantách od 340 do 580 HP.

Hluboké posazení kabiny za 1,3 m dlouhou kapotu motoru poskytuje v případě čelního nárazu větší ochranu řidiči vozu. Řada z nich si kromě pocitu bezpečí nemůže vynachválit dobrou viditelnost. Kabina se dodává také v provedení Topline, tj. se stropem zvýšeným o 50 cm. Horní lůžko, které je 90 cm široké, je namontované vpředu nad čelním sklem. Na zadní stěnu se montují odkládací skříňky nebo prostorná „kuchyňka“ s úložným prostorem a místem pro chladničku a kávovar.

souprava Scania

Konstrukce modelu vychází ze stavebnicového principu. Pro různorodé potřeby dálkové dopravy, přepravy těžkých nákladů a stavebnictví se tak může vyrábět celá řada konfigurací se dvěma, třemi nebo čtyřmi nápravami. Většina komponent, včetně kotoučových brzd a automatizovaného řadicího systému Scania Opticruise, se zcela shoduje s komponenty užívanými při stavbě modelů s čelní kabinou.

Tahače s motorem vpředu

Až na výjimky, byly všechny tahače Scania do roku 1964 konstruovány s kabinou s motorem vpředu. Poté byla zahájena výroba první série Scania LB76 s čelní kabinou. Následovalo mnoho dalších typů vyráběných až do roku 1981. Vžitá představa o vysokém výkonu Scanií však vedla, v rámci této série, k výrobě modelu s motorem V8 vpředu. Motor V8 o síle 350 HP se pod úzkou kapotu tehdejších modelů nevešel, a tak Scania vyvinula “nosáče” na základě podvozku LB.

V roce 1981 představila Scania řadu GPRT 2. serie – zcela novou řadu sestavených z modulů. Proto mohl být motor V8 k dispozici jak pro vozidla s čelní (R142), tak i kapotovanou (T142) kabinou. Díky designu od Giugiara budil model T na silnicích zaslouženou pozornost. V roce 1988 na něj navázaly modely 3. série. Design série 4 (T114, T124 a T144) představené v roce 1996 vznikl v italské návrhářské dílně Bertone. Doposud posledním vozidlem této řady je T164 s novým motorem V8, který je nejsilnějším vozidlem svého druhu.

Opravdový truck

Ve Spojených státech má předsazenou kapotu naprostá většina vozů pro dálkovou dopravu. V Evropě se vývoj následkem povinného omezení délky vozidel, a z toho vyplývající snahy zvětšit nákladní prostor na maximum, ubíral jiným směrem. V průběhu padesátých a šedesátých let byly kabiny s motorem vpředu postupně zcela vytlačeny kabinami čelními. Nyní přichází zpět do Evropy nová vlna zájmu o „nosáče“. Dopravní předpisy limitující délku vozidel jsou sice stále v platnosti, ale v některých případech se celá povolená délka nevyužívá pro uložení nákladu, například u cisternových automobilů nebo u přepravníků sypkého materiálu. Dopravci si proto mohou dovolit “obětovat” část délky vozů a získat tak výhody a vyšší bezpečnost předsazené kapoty.

20. listopadu 2001, Jan Hamza st.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

ISSN 1213-709X | Copyright © Svět v bezpečí s.r.o.
Přidat na rssMonitor.cz