Program mezinárodního rozvoje pro rentabilní růst skupiny Renault group. To nejlepší z technologie Renault pro moderní, spolehlivý a dostupný vůz určený pro širokou skupinu zákazníků na světových trzích.
Logan je prvním modelem nabídkové řady X90, zcela uzpůsobené především pro uspokojení potřeb zákazníků na nových trzích se silným růstovým potenciálem. Veškerý vývoj modelu Logan, který trval čtyři roky, byl proveden firmou Renault a bylo při něm mobilizováno veškeré know-how inženýrů firmy Renault. Použití metody „design to cost“ při koncepci vozu, metody „carry over“ pro optimalizaci jeho spolehlivosti a pořizovací ceny, stejně jako použití konstruování pomocí počítačů, umožnilo respektovat velmi omezený rozpočet stanovený na začátku projektu. Jelikož modernost byla základním prvkem zadávacích podmínek, byl Logan vyvinut na základně platformy B využívané aliancí Renault-Nissan pro modely Nissan Micra a Renault Modus.
Mimo stanovený rozpočet na model Logan investoval Renault 489 milionů eur, určených především na renovaci průmyslových kapacit společnosti Dacia. Mimo pilotní závod v Pitesti v Rumunsku se již dnes počítá s výrobou modelu Logan v dalších výrobních závodech v Rusku, Maroku, Kolumbii a Íránu. Na některých trzích (Rusko, Írán, Kolumbie), kde není přítomnost značky Renault tak silná, bude Logan představovat vůz, kterým chce Renault dobýt místní trh. Na ostatních trzích bude prodáván pod značkou Dacia.
Logan, moderní, prostorný a cenově velmi konkurenceschopný vůz, nabízí bezkonkurenční poměr cena/vnitřní prostor. Jeho parametry přesně odpovídají specifikům provozu na předpokládaných cílových trzích (náročné klimatické podmínky, nekvalitní silniční síť …), především pokud jde o jeho spolehlivost a robustnost. Jeho moderní koncepce a atraktivní design odpovídají mezinárodním standardům. Logan disponuje veškerými prvky moderního vozu s dynamickými vlastnostmi a bezpečností odpovídajícími evropským standardům.
Logan byl uveden na trh v září 2004 v Rumunsku a do září 2005 bude uveden v dalších cca třiceti zemích. Cíl programu je dosáhnout prodeje 700 000 vozů ročně v roce 2010 a výrazným způsobem tak přispět k dosažení prodejního cíle, který si skupina Renault stanovila ke stejnému datu na 4 miliony vozů.
Klientelu, na kterou Logan sází, představují především rodiny, které velmi často vlastní jen jeden vůz. Ale tento vůz může rovněž zaujmout zákazníky z řad firemní klientely.
Rozměry Loganu (délka 425 cm, šířka 173 cm a výška 152 cm) umožnily prostorný interiér. Zvláštní péče byla věnována pohodlí pro cestující na zadních sedadlech. Mohou se na nich pohodlně usadit tři cestující vyšší postavy (190 cm) a do stropu jim zbývá ještě 2,5 cm. Šířka prostoru pro nohy (42 cm) zajišťuje dostatek pohodlí. Prostor pro kolena je 185 mm. Vnitřní šířka na úrovni zadních sedadel je opravdu pozoruhodná : šířka na úrovni ramen 142 cm. A konečně, přístup do vozu je rovněž vynikající. Objem zavazadlového prostoru o velikosti 510 litrů nemá mezi konkurencí ve své kategorii srovnání.
V zemích, které tvoří prioritní cílový trh modelu Logan, najedou zákazníci ročněpřibližně 20 000 km. Průměrná doba vlastnictví jednoho vozu prvním majitelem je pět až šest let a v některých zemích převyšuje i osm let. Robustnost, jednoduchost, dlouhá životnost, hospodárnost provozu a nízké náklady na údržbu jsou tedy prioritou.
Osmiventilové motory 1.4 l a 1.6 l a převodovka se již plně osvědčily u vozů značky Renault, především na trzích mimo Evropu. Inženýři firmy Renault rovněž velmi úzce spolupracovali s dodavateli; u nového modelu byl uplatněn proces každodenního ověřování kvality jednotlivých dílů.
Logan podstoupil nejpřísnější testy, odpovídající velice různorodým provozním podmínkám. Inženýři firmy Renault najeli 470 000 km na speciálním testovacím okruhu v technickém centru Renault v Aubevoye v Normandii. Zvláštností tohoto okruhu, který je určen k testování vozidel pro mimoevropské trhy je, že na něm vůz stárne třikrát rychleji než na standardních evropských silnicích. Logan nebyl ušetřen ničeho: prachu, kamení, vodních brodů…
Logan má šestiletou záruku proti neprorezivění karosérie. Ochrana plechů je realizována vstřikováním vosku do dutých částí, systematickým utěsněním spojů tmelem a zesílenou ochranou spodní části karoserie proti odletujícímu štěrku.
Nákladům na údržbu byla věnována velká pozornost. Technologie Renault umožnila inženýrům prodloužit intervaly servisních prohlídek na 15 000 km. Při vývoji byla dána přednost jednoduchým a praktickým technickým řešením usnadňujícím údržbu.
„Logan se bude pohybovat na všech kontinentech. Od Jižní Ameriky po Asii, přes východní Evropu a Afriku, zde všude bude muset vyhovovat velmi různorodým a náročným provozním podmínkám. Jeho vývoj tak bral v úvahu požadavky kladené na vůz v zemích s nejnáročnějšími podmínkami, od těch nejteplejších po ty nejstudenější,“ upřesňuje Luc Alexandre Ménard, ředitel mezinárodních operací firmy Renault a generální ředitel firmy Dacia. Logan byl podroben extrémním teplotním testům v klimatických zkušebních zařízeních v technických centrech Renault v Aubevoye a v Lardy. Po těchto testech následovaly testy v blízkosti polárního kruhu nebo v tropických zemích. Výkonnost topení a klimatizace tak odpovídá extrémním klimatickým podmínkám, jaké můžeme nalézt v Rusku nebo v zemích Perského zálivu. Byly vyvinuty podle zadávacích podmínek shodných se zadávacími podmínkami pro model Clio určený pro mexický trh.
Tepelný komfort je homogenní, a to i na zadních sedadlech. Krátké rozvody vpředu zajišťují velmi dobrý přívod vzduchu do prostoru pro nohy. Vzadu je teplotní komfort srovnatelný s předními sedadly a výkon topení odpovídá i požadavkům v zemích s tuhými zimami. Systém je vybaven výstupy s dvojitou tryskou shodnými s modelem Mégane II.
Náběh teploty po startu je rychlý. Všechny motory poskytují dostatečný tepelný výkon, není nezbytné použití přídavného topení. Klimatizace je převzata z ostatních modelů postavených na bázi platformy B a pouze vnější část bloku klimatizace je specifická. Vysoko umístěné větrací otvory a spodní vyústění větrání zajišťují optimální rozdělování proudu vzduchu.
Logan se snadno přizpůsobí obtížným podmínkám jízdy. Světlost podvozku (155 mm) je o 20 mm větší v porovnání s vozy určenými pro provoz v západní Evropě. Může tak bez obav jezdit po méně kvalitních silnicích. Mechanika, klimatizace a otevírací části vozu byly koncipovány pro provoz ve velmi prašném prostředí.
Motory splňující emisní normu Euro 4 jsou schopny fungovat s palivem rozdílné kvality. Byly koncipovány pro paliva s oktanovým číslem 95 a ověřovány s palivy s oktanovými čísly 91 i 97. Jednotlivé zkoušky rovněž umožnily ověřit chování pohonné jednotky při rozjezdech za teploty –30 °C.
Logan odpovídá rovněž evropským normám v oblasti bezpečnosti cestujících při čelním a bočním nárazu. Tyto zadávací podmínky byly někdy zesíleny přísnějšími místními předpisy. To byl případ Saúdské Arábie, kde jsou požadavky na bezpečnost při zadním nárazu velmi přísné.
Pokud jde o hladinu vnějšího hluku, nachází se Logan pod prahem stanoveným evropskou direktivou (74 dB). Úroveň hluku je nižší než představují předepsané limity. Při vývoji byl rovněž brán ohled na životní prostředí. Logan je recyklovatelný z 95 % své hmotnosti tak, jak to předepisuje platná evropská legislativa.
V oblasti bezpečnosti byla modelu Logan věnována vzláštní pozornost. Inženýři firmy Renault – specialisté v oblasti bezpečnosti, hledali řešení odlišné od těch, která jsou běžně používána u „tradičních“ projektů, s cílem dosáhnout vlastností velmi se blížícím vozům Renault poslední generace. Díky použití konstruování pomocí počítače bylo možno přeskočit značný počet testů na prototypech. „Použití digitální simulace umožnilo ověřit odolnost vůči nárazům a odstranit některá rizika již v raném stadiu vývoje. Výsledky simulací byly potvrzeny crash testy konečných verzí vozu,“ vysvětluje Jean-Marc Dubois, který byl v rámci projektu odpovědný za pasivní bezpečnost vozu.
Logan těží z uznávaného know-how firmy Renault v oblasti bezpečnosti cestujících při nárazu. Konstrukce vozu se deformuje, aby rozptýlila kinetickou energii nárazu. Motorový prostor je uspořádán tak, aby se jednotlivé agregáty při čelním nárazu posouvaly předem definovaným způsobem. Síly vznikající při nárazu jsou v horní části zachyceny předním podélným nosníkem, předním sloupkem a rámem dveří. Ve střední části jsou absorbovány předním příčným nosníkem a svedeny do spodní části díky pomocnému rámu motoru spojenému s podélníkem pomocí šesti bodů.
Palubní deska rovněž tvoří v případě čelního nárazu důležitý bezpečnostní prvek. Je vyrobena z velmi absorpčního materiálu (polypropylenu) a je vyztužena voštinovou strukturou pro snižení rizika poranění v oblasti kolenou. Konstrukce sedadel udržuje v případě nárazu pánev cestujících ve vhodné poloze. Bezpečnostní výplně pod nohami řidiče a spolujezdce chrání spodní část nohou cestujících. V případě bočního nárazu chrání pánev cestujících zesílená konstrukce středního sloupku spolu s bočním výztužením sedadel a bezpečnostními výztuhami dveří. Stejná pozornost byla věnována také zadnímu nárazu. Palivová nádrž je umístěna pod podlahou a je umístěna v dostatečné vzdálenosti od zadní nápravy, což omezuje možnost jejího poškození spodní částí vozu nebo nápravami. Bezpečnostní příčka umístěná za opěradly zadních sedadel omezuje riziko vniknutí předmětů ze zavazadlového prostoru do kabiny.
Bezpečnostní pás představuje hlavní prvek systému pasivní bezpečnosti vozu. Podle provedených studií se odhaduje, že pravidelné používání bezpečnostních pásů by v Evropě ušetřilo 8 000 až 10 000 životů ročně. V modelu Logan se zádržný systém skládá ze tříbodových bezpečnostních pásů a bezpečnostních opěrek hlavy na všech sedadlech. Přední bezpečnostní pásy jsou výškově nastavitelné (podle verze), což zjednodušuje jejich přizpůsobení tělesné stavbě cestujících. V sériové výbavě je airbag řidiče, na přání může být vůz vybaven také airbagem spolujezdce. Oba airbagy jsou přizpůsobeny paramentrům vozu a jsou vybaveny odvzdušňovacím otvorem, který reguluje vnitřní tlak vaku a omezuje zádržný tlak na cestující. Logan zajišťuje bezpečnost cestujících bez ohledu na jejich tělesnou výšku nebo věk a umožňuje instalaci univerzálních dětských sedaček, umístěných čelem či zády po směru jízdy, na všech třech zadních sedadlech a na předním sedadle spolujezdce. Spínač na palubní desce umožňuje odpojení airbagu s kontrolkou upozorňující na deaktivaci této funkce.
Vůz používá přední nápravu typu pseudo MacPherson s trojúhelníkovým ramenem odvozenou z nápravy vozu Clio II. Zadní náprava se skládá z osy ve tvaru písmene H s programovanou tuhostí odpružení, s vinutými pružinami a vertikálními tlumiči. Zdvih odpružení je oproti vozům určeným k provozu v západní Evropě vyšší. Nastavení tuhosti předních a zadních pružin omezuje naklánění karoserie, především naklánění v příčném směru, jež je srovnatelné se základním modelem vozu Clio. U vyšších verzí, kde je přední náprava vybavena stabilizátorem, je dosaženo vyššího jízdního komfortu. V těchto verzích může být vůz vybaven hydraulickým posilovačem řízení, systémem ABS a patnáctipalcovými koly.
Logan je vybaven kotoučovými brzdami vpředu a bubnovými vzadu. Může být vybaven systémem ABS Bosch 8.0 stejné generace jako u modelu Mégane II, s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBV.
V základním provedení je Logan vybaven mechanickým řízením, u vyšších verzí posilovačem řízení. Mechanické řízení bylo vyvinuto s ohledem na zajištění nejlepšího kompromisu mezi komfortem a přesností řízení. Hydraulický posilovač řízení, montovaný do verzí s podvozkem vybaveným přední nápravou se stabilizátorem, přináší vyšší komfort řízení a zlepšuje ovladatelnost vozu. Stopový průměr otáčení 10,5 m dosahuje stejně nízké hodnoty jako u vozu Mégane II.
Požitek z řízení je posilován velmi dobrými jízdními vlastnostmi, přesností řízení, ale rovněž ergonomií místa řidiče. Veškeré informace jsou dostupné jedním pohledem, díky multifunkčnímu displeji umístěnému uprostřed přístrojové desky, který sdružuje veškeré kontrolky a informace palubního počítače.
Karoserie byla konstruována pomocí počítače. To umožnilo provedení nejrůznějších vibračních a akustických výpočtů s cílem snížit úroveň vnitřního hluku. Po celou dobu vývoje vozu byl sledován především hluk mechanického původu. Velká péče byla věnována vysokofrekvenčním hlukům, aby byla dosaženo co nejlepší homogenity. A konečně, co se týká hlučností klimatizace a ventilace se Logan řadí mezi nejlepší ve svém segmentu
Nabídková motorů je při uvedení na trh tvořena dvěma zážehovými motory 1.4 l a 1.6 l . V roce 2005 je doplní ještě vznětový motor 1.5 dCi, stejně jako další verze zážehového motoru 1.6 16V.
„Při rozhodování o nabídce motorů jsme vycházeli z několika rozhodujících kritérií: náklady, robustnost, vícefunkčnost a snadnost údržby,“ vysvětluje Alain Picard, odpovědný za vývoj motorů tohoto projektu. Osmiventilové motory třídy K7 se již osvědčily na velkém počtu vozů značky Renault, nejnověji u tříprostorové verze modelu Clio a u modelu Kangoo. Vyznačují se vysokým kroutícím momentem při nízkých otáčkách, dostupným v širokém rozsahu otáček od 3 000 do 4 500 ot/min.
Motor 1.4 l dosahuje maximálního výkonu 55 kW (75 k) při 5 500 ot/min a kroutícího momentu 112 Nm při 3 000 ot/min. Maximální výkon motoru 1.6 l je 64 kW (90 k) při 5 500 ot/min a maximální kroutící moment 128 Nm při 3 000 ot/min. Oba motory jsou montovány s pětistupňovou mechanickou převodovkou, použitou již u vozů Laguna II a Mégane II. První tři převody jsou krátké pro snadnější rozjezd a zrychlení při nízkých rychlostechi při plném zatížení vozu. Poslední dva stupně upřednostňují spotřebu a nízkou hlučnost. U verze 1.6 l 90 k dosahuje Logan maximální rychlost 175 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 sekund. Ve smíšeném provozu dosahuje Logan spotřebu pouze 6,8 l.
V rámci metody „design to cost“ byla konstrukce mnohých dílů revidována. Například vačkový hřídel motoru 1.4 l, u kterého byla použita vahadla s kluznou plochou, která jsou jednodušší než systém s válečkovými vahadly. Profil vaček byl změněn tak, aby se zlepšil kroutící moment při nízkých otáčkách. Přes své rozměry má Logan nižší hmotnost. Základní verze vybavená motorem 1.4 l váží pouhých 975 kg. Díky těmto příhodným parametrům jsou jeho výkony a spotřeba na úrovni ostatních vozů nabídkové řady Renault.
Cílem designu exteriéru vozu bylo vytvořit moderní a elegantní vůz. Bylo rovněž třeba, aby odpovídal zvyklostem v cílových zemích a respektoval stanovené výrobní náklady. Volba třístupňové karoserie byla přijata hned na počátku, neboť je vnímána velmi kladně a nese sebou silný status v zemích s potenciálními trhy. Její styl se zdůrazněnými podběhy kol, s vypnutými boky karoserie a prolisem na kapotě motoru vyjadřuje robustnost a kvalitu. Formu a funkci nelze od sebe oddělit: vykrojení zadní části zavazadlového prostoru, které zajišťuje velmi nízký práh, je chráněno obložením horní části zadního nárazníku. Zadní světla, umístěná v rohu, zjemňují strukturované hrany vozu. Přední část vyjadřuje novou identitu značky Dacia, která se objevila již u modelu Solenza. Předurčuje vzhled budoucích modelů této značky. Na masce chladiče je umístěno výrazné nové logo. Světlomety s čirým sklem podtrhují moderní vzhled přední části vozu.
Interiéru vozu byla věnována zvláštní pozornost. Lícování jednotlivých dílů a volba materiálů jsou v souladu s vnějším designem zdůrazňujícím robustnost a kvalitu. Palubní deska byla zhotovena z jednoho kusu neboť, nevznikají spáry při lícování, zakrývá upevňovací šrouby a zaručuje vysokou životnost. Konzola uprostřed palubní desky sdružuje ovládací prvky spojené s komfortem (klimatizace, rádio…), které jsou snadno přístupné a dají se jednoduše ovládat. Design této konzoly je diskrétní a funkční a přispívá k radosti z cestování. Ciferníky přístrojů a ovladače na volantu přispívají k dynamičnosti a modernosti vozu. Ergonomie místa řidiče umožňuje požitek z řízení.
Jednotlivé úrovně výbavy jsou odlišitelné již na první pohled, a pro zákazníka snadno identifikovatelné. Verze Ambiance se od základní verze Logan odlišuje nárazníkem v barvě karoserie, ozdobnou chromovanou lištou na masce chladiče, bočními ochrannými lištami a ozdobnými kryty kol. Nejvyšší verze Lauréate má masku chladiče v barvě karoserie, chromovaný lem masky chladiče, kola o průměru 15 palců a vůz mlhové světlomety.
V interiéru se jednotlivé úrovně modelu Logan odlišují barvou interiéru, čalouněním a úpravou středové konzoly. Nabízeny jsou dvě barvy interiéru: šedá “Carbone moyen” a světlá “Muscade”. Odlišné je také čalounění. U některých verzí jsou jsou látkou čalounění potažené i látkové výplně v bočních panelech dveří. Design ozdobných krytů kol a disků kol z lehké slitiny kol rovněž přispívá k vizuálnímu odlišení jednotlivých provedení. Logan nabízí nové živé a moderní odstíny barev karosérie, jako například nové metalické barvy modrá „Egée“ a zelená „Fougere“.
Logan je stoprocentním dítětem firmy Renault (technologie, vývoj, podvozek, pohonná jednotka, výrobní standardy) mimořádně dobře uzpůsobeným charakteristikám cílových trhů: jeho modernost, nízká cena, objem zavazadlového prostoru, pět plnohodnotných sedadel a snadnost oprav představují jeho nejvýraznější přednosti. Na některých trzích bude ostatně nést značku Renault, jako například v Rusku nebo Íránu, což podtrhuje důvěru firmy v tento produkt. Volba mezi značkou Dacia a značkou Renault bude zohledňovat charakteristiky každého trhu, přítomnost značky Renault na těchto trzích a délku této přítomnosti.
Značka Dacia umožní získání nových cílových skupin klientů. Dacia, nositelka image moderní a ambiciózní společnosti, se svojí novou identitou značky a novým logem, uvede na trh nabídkovou řadu moderních, robustních, spolehlivých a cenově dostupných vozů. V zemích střední Evropy, stejně jako v Turecku, Maghrebu, na Středním východě a v Africe bude Logan pod značkou Dacia doplňovat nabídku firmy Renault. Logan bude spadat do segmentu vozů s nízkou cenou, který dnes v zemích, jako je Polsko, představuje 30 % automobilového trhu a který v současné době není vůbec nebo jen velmi málo pokrytý nabídkou firmy Renault. V ostatních zemích, jako například v Íránu, ve kterých není značka Renault na trhu zastoupena, není tato segmentace natolik podstatná. Charakteristiky těchto trhů (výše příjmu, počet automobilů na 1000 obyvatel, nabídka místních výrobců) vytvářejí z modelu Logan vůz, který má získat širokou zákazníků, kteří si chtějí koupit nový vůz. V těchto případech bude Logan uveden na trh pod značkou Renault.
V oblasti financování, nabízí Dacia Finance pro budoucí majitele vozu Logan specifické nabídky financování. V oblasti poprodejních služeb bude Centrum náhradních dílů Dacia zásobovat všechny trhy modelu Logan. Od května 2003 sdružuje veškeré činnosti spojené s distribucí originálních náhradních dílů a příslušenství značky Dacia. Spravuje více než 20 000 položek náhradních dílů Dacia, Renault a Nissan. Nachází se v Bradu, blízko závodu v Pitesti, zaměstnává zhruba stovku zaměstnanců a představuje investici ve výši 14 milionů eur. Toto centrum disponuje přímým přístupem na hlavní silniční tahy a nachází se v blízkosti celnic v Pitesti.
Dacia dále vyvíjí ve spolupráci s ředitelstvím náhradních dílů a doplňků Renault kompletní nabídku příslušenství – tažné zařízení, střešní lišty, zástěrky …
Střední Evropa bude po Rumunsku představovat jádro komercializace vozu Logan s podporou sítě Renault, druhou značkou tohoto regionu s 11% podílem na trhu v roce 2003. V každé zemi bude jeden člen obchodního vedení určen pro tuto značku. Distribuce se bude opírat o partnery sítě Renault. Prodej bude probíhat v koncesích Renault, disponujících odděleným prostorem Dacia označeným signalizačními prvky značky Dacia. Logan bude nabízen se zárukou 2 roky. Distribuce v síti Renault umožňuje ujistit klienta a nabídnout mu nejlepší možnou úroveň služeb. Zajištění údržby a oprav ve společných dílnách Renault-Dacia navíc zaručuje vyšší úroveň kvality.
Uvedení vozu Logan na trh je doprovázeno nabídkou služeb v oblasti poradenství při prodeji, financování a poprodejních služeb. Počínaje rokem 2005 bude rovněž budoucí centrum náhradních dílů Renault a Nissan v Györu v Maďarsku sloužit jako regionální základna pro zásobování zemí střední Evropy náhradními díly Dacia.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií