- Modeláři dávají automobilu tvar pomocí syntetické hlíny, z níž vytvářejí model v životní velikosti
- Nové technologie toto řemeslo nevytlačily, protože se jedná o klíčový aspekt v procesu vývoje designu vozidla
- Na modelu SEAT Tarraco pracovali čtyři modeláři po dobu dvou měsíců a spotřebovali přitom 5000 kg hlíny
Modeláři jsou skutečnými umělci v automobilovém průmyslu. Přesto je jejich povolání relativně neznámé. Hlavním pracovním nástrojem jsou jejich ruce, jimiž vdechují život skicám designérů a tvoří z nich hliněné sochy v životní velikosti. Toto je práce Carlose Arcose, který ve společnosti SEAT nese odpovědnost za modely vnějšího designu:
Modelářská hlína jako klíčová ingredience
Navzdory pokroku ve vývoji virtuální reality nebo existenci brýlí 4K, zůstává model, vytvořený ze syntetické hlíny, zásadní součástí procesu vývoje designu. „Je to první krok, v němž můžeme posoudit skutečné rozměry vozidla. Můžete se na vůz dívat, dotýkat se ho… Fyzický model je nenahraditelný při posuzování dokonalosti tvarů a povrchů,“ říká modelář.
Neobvyklé povolání
Carlos Arcos tvoří sochy automobilů již téměř dvacet let. Vystudoval průmyslový design a specializuje se na modelování prototypů. „Rukama, hmatem vnímám celý vůz, jeho linie, povrchy… Je to kreativní práce, která je každý den jiná. Proto ji dělám s tak obrovským nadšením,“ vysvětluje. 0dhlédneme-li od jeho manuální zručnosti, „musí se mysl naučit převádět do reality to, co vnímá ve 2D“. Při modelování proto neustále sleduje stíny a vzájemné působení linií a ploch.
„Vyřezávání“ nového vozu
Modelářská hlína se musí nejprve zahřát na 60 °C, aby změkla a bylo možné s ní pracovat. „Tento materiál je všestranně využitelný, ale rychle vychladne. Musíte proto vědět, jak s ním pracovat rychle,“ říká Carlos, který právě vytahuje z pece několik kusů modelářské hlíny. Jednou z metod, které používá pro správné tvarování hlíny, je „pozorování vozu z různých úhlů. Jako to dělají sochaři“. Nejprve využije elektrické nástroje, jako je fréza. Tak vytvoří hrubé tvary modelu. Poté následuje ruční práce pomocí stěrek a škrabek, jimiž cizeluje tvary tohoto prvního fyzického ztělesnění automobilu.
Jeho největší socha
Nejnovějším modelem, který Carlos se svým týmem ručně modeloval, byl nový SEAT Tarraco: „Každý vůz vyžaduje jiný designérský přístup, ale výzvou u tak velkého SUV bylo udržet ve správném poměru tvary ploch a proporce.“ Vznik jeho modelu má na svědomí tým čtyř modelářů. „Rozdělujeme si tvarování různých částí. Na tomto modelu jsem měl na starosti příď,“ vysvětluje. Maketa modelu Tarraco vyžadovala dva měsíce práce a 5000 kg modelářské hlíny.
Skončí to někdy?
Modeláři své dílo neustále vylepšují. Přetvářením hliněného povrchu realizují úpravy, navržené designéry: „Vzájemně spolupracujeme. Známe koncepty, které mají na mysli, a víme, co chtějí vyjádřit.“ Carlos připouští, že „hliněný model bychom mohli měnit donekonečna, ale v určitém bodě musí být jedna verze schválena. Tomuto rozhodnutí říkáme ‚zmrazení‘ designu. Tím je definován celý produkt včetně všech technických parametrů, aby mohla být zahájena jeho sériová výroba“. Na první pohled vypadá autenticky. Je kompletně lakován a má i takové prvky, jako je maska chladiče, světlomety nebo vnější zpětná zrcátka. „Dokonce i okna jsou ze skla, ale dveře otevřít nejdou. Pod tím vším je moje hliněné dílo,“ vysvětluje modelář.
Od hliněného k provozuschopnému modelu
Carlos Arcos hovoří o různých modelech SEAT, jako by to byly jeho vlastní děti. V každé linii exteriéru modelu Tarraco spatřuje svou práci. „Víte, v těch křivkách je kus mé osobnosti. Až ten vůz uvidím, jak jede po silnici, naplní mě pocit hrdosti, že jsem se na jeho vzniku mohl podílet,“ dodává nakonec.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií