Nejžádanější alternativním palivem je etanol

Do pravidelného městského provozu ve Stockholmu bude dvanáct etanolových autobusů vybavených hybridním systémem Scania uvedeno v letech 2008 a 2009.

Rostoucí ceny ropy nutí jednotlivé země vážně se zabývat alternativními zdroji energie. Nejžádanější celosvětovou alternativou je stále etanol, který lze vyrábět biologickou cestou. Světové metropole mohou najít inspiraci ve Stockholmu, kde jezdí více jak 400 městských autobusů poháněných etanolem.

Nejžádanější alternativním palivem je etanol
Nejžádanější alternativním palivem je etanol
Nejžádanější alternativním palivem je etanol

Neustále se zvyšující ceny ropy a stoupající obavy z globálního oteplování nutí vlády jednotlivých zemí, aby se vážně začali zabývat alternativními a udržitelnými zdroji energie pro dopravu. To se z velké části dotýká i velkých měst či metropolí, které mají zvýšené požadavky na městskou veřejnou dopravu. Tyto problémy se podařilo vyřešit švédskému Stockholmu. Nadneseně se dá říci, že autobusy ve Stockholmu jezdí na cukr a zbytky vinné révy.

Dvě dekády zkušeností

Stockholmská městská veřejná doprava (SL) v současné době provozuje největší vozový park autobusů poháněných etanolem na světě. Všech 400 etanolových autobusů dodala švédská automobilka Scania. Od prosince jezdí ve Stockholmu 10 nových etanolových autobusů s třetí generací etanolových motorů Scania, které jsou zároveň testovány pro použití v distribučních vozidlech.

Scania začala vyvíjet autobusy na etanol ve spolupráci s dopravní společností SL již na konci 80. let dvacátého století. Svou potřebnost a užitečnost prokazují v rušných stockholmských ulicích již více než 20 let a málokdo ve Švédsku pochybuje o jejich funkčnosti a významu zejména pro životní prostředí. Ve srovnání s dieselovým motorem dokáže motor poháněný etanolem vyprodukovat až o 90 % méně oxidu uhličitého.

Budoucnost etanolu je v celulóze

Etanol se mimo minimálních dopadů na životní prostředí vyznačuje oproti tradičním palivům také poměrně snadnou výrobou. Například etanol pro stockholmské autobusy dodává švédská společnost Sekab, která pro společnost SL ročně zpracovává a dodává 20 000 m3 etanolu. Dvě třetiny etanolu se vyrábí z tekutého odpadního produktu z blízké celulózky. Zbývající jedna třetina materiálu se dováží a vyrábí z brazilské cukrové třtiny nebo ze zbytků vinné révy z vinohradů v jižní Evropě.

Přestože výroba etanolu ve Švédsku není na tak vysoké úrovni jako například v Brazílii, odborníci vidí ve výrobě etanolu velkou budoucnost. „S celulózou a dřevním odpadem přichází nové a skvělé možnosti,“ tvrdí Jan Lindstedt, šéf průmyslového vývoje společnosti Sekab.

Zatímco proces získávání cukru ze suroviny se liší v závislosti na zdroji, proces výroby etanolu z cukru je vždy stejný, podotýká Jan Lindstedt. „Přidáte kvasinky a necháte je vyrobit alkohol, který pak předestilujete. Do stockholmských autobusů dodáváme čistý etanol s pěti procentním podílem vody,“ dodává Lindstedt.

Více autobusů na etanol

Na jaře letošního roku představila Scania dalšího člena rodiny etanolových autobusů. Hybridní etanolový autobus, který dokáže snížit emise CO2 až o 90 %, je schopen ušetřit až 25 % paliva. Do pravidelného městského provozu ve Stockholmu bude dvanáct etanolových autobusů vybavených hybridním systémem Scania uvedeno v letech 2008 a 2009.

O společnosti Scania Czech Republic

Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. Na českém trhu působí třináct let a dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ 519 zaměstnanců. Pro řidiče kamionů letos již potřetí organizovala Scania celoevropskou soutěž „Mladý evropský řidič kamionu 2007“. Společnost Scania usiluje prostřednictvím tohoto projektu o prohloubení teoretických a praktických znalostí mladých řidičů, které považuje za důležitý faktor bezpečnosti na silnicích. Informace najdete na www.yetd.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dostavba Pražského okruhu už měla být dávno hotová, myslí si 88 % respondentů

Dostavba Pražského okruhu už měla být...

Dostavba Pražského okruhu vstoupila do další fáze. Projekt čeká na posouzení dokumentace EIA Ministerstvem životního prostředí. Podle většiny Pražanů a Středočechů už měl být okruh ale...

Jak nejlépe vozit lyže a snowboard v autě

Před jízdou na hory je nutné vědět, jak poskládat lyže, snowboard a další vybavení do auta. Nejpohodlnější variantou je střešní box, kam se vejde nejen několik párů lyží či snowboard,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak připravit auto na zimu? Přezutí gum nestačí

Jak připravit auto na zimu? Přezutí gum...

Příprava auta na zimu by určitě neměla končit tím, že splníme ze zákona povinnost mít auto přezuté na zimní pneumatiky. Co ještě je třeba udělat? Od 1. listopadu až do konce března byste...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Aramco a Stellantis potvrzují kompatibilitu syntetických paliv s evropskými motory

Aramco a Stellantis potvrzují...

Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od...