Dojezd elektrických aut se má již brzy výrazně prodloužit. Toyota počítá do tří let s nasazením nového typu baterií, které umožní ujet na jedno nabití až 1200 km proti nyní běžným 500 km a také rychlejší dobití, uvedla produktová specialistka Toyoty ČR Karolína Holečková v pořadu Na rovinu s Toyotou.
Lidé se nemusí obávat nedostatku dobíjecích stanic. V poměrném srovnání s benzinkami je jich v Česku dostatek. V současnosti je v Česku 2500 dobíječek se skoro 5000 dobíjecími body. Jejich využití je nyní pouze tři tří procenta. Pro srovnání, na jednu čerpací stanici připadá 1600 aut se spalovacím motorem a na jednu dobíječku pět elektromobilů, popisuje Holečková.
Již nyní je ale elektromobil s dojezdem 300 až 500 km podle ní vhodnou variantou prakticky pro každého řidiče.
„Když si vezmeme, že lidé průměrně cestou do práce a zpět ujedou 60 km, tak dobijí elektromobil jednou přes víkend a pak pět dní jen jezdí. Elektromobil pohodlně zvládne i cestu do Chorvatska se dvěma až třemi zastávkami na kávu a dobití,“ podotkla.
Cena se bude snižovat
V současnosti je na pořízení elektromobilu možné čerpat dotaci až 200 000 Kč, což částečně vyrovnává jeho vyšší cenu. I ta se ale podle Holečkové bude cena postupně snižovat na úroveň vozů se spalovacími motory, podobně jako to bylo třeba u hybridů. Výhodou elektromobilů je aktuálně i možnost bezplatného parkování v Praze na modrých a fialových zónách nebo to, že není potřeba kupovat dálniční známku.
Dojezd elektromobilu ovlivňuje mnoho faktorů, mezi ty hlavní patří rychlost a okolní teplota nebo provoz klimatizace. Například Toyota bZ4X má kvůli tomu přidané speciální topné panely na nohy řidiče, které spolu s vyhřívanou sedačkou a volantem zajistí tepelný komfort bez nutnosti vytápět celé auto. Důležité je také využívat režim Eco nebo mít správně nahuštěná kola, dodala Holečková.
Obecně elektromobil dokáže výrazně lépe hospodařit s energií než spalovací motor a jeho provozní náklady a zátěž pro životní prostředí během životního cyklu rychle klesají. Často diskutovaná životnost baterie je přitom u Toyoty garantovaná na milion kilometrů nebo deset let, a i poté si zachová 70 procent své kapacity.
Toyota navíc svým klientům dodává dobíjecí kartu v rámci služby Toyota Charging Network, kterou lze použít na všech veřejných dobíjecích stanicích nejen v Česku, bez ohledu na provozovatele. Karta je navíc propojená s aplikací MyToyota a umožňuje tak inteligentní plánování cesty a možnosti dobití.
Elektrifikace přišla už v 90. letech
Toyota začala s elektrifikací svých vozidel již v 90. letech, kdy v roce 1997 představila Prius, což bylo první hybridní auto. Poté pokračovala s plug-iny nebo vodíkovou technologií. V posledních letech došlo k rozšíření nabídky čistě elektrických vozů.
„To u ostatních automobilek znamenalo revoluci, protože přecházely od spalovacích do čistě elektrických aut. U nás to znamená vlastně pouze rozšíření o další variantu, kterou můžeme našim klientům poskytnout,“ uzavřela Holečková.
Již v příštím roce Toyota nabídku rozšíří o dva nové čistě elektrické modely. Do budoucna plánuje mít elektrickou variantu v každém modelovém segmentu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií