Na autosalonu v Ženevě vzbudil senzaci prototyp výkonného 2+2 místného kupé Audi Nuvolari quattro

Automobilka Audi se rozhodla připomenout tak velkou postavu své historie.

Dvoudveřový elegán – prototyp Audi Nuvolari quattro – je dlouhý 4,8 m, široký 1,92 m a vysoký jen 1,41 m, jeho rozvor měří 2,89 m. Dlouhý nízký vůz s extrémně krátkými převisy karoserie, mohutnou maskou chladiče a unikátními světlomety tvořenými 2 x 18 výkonnými LED diodami působí skutečně nesmírně dynamicky, a to i když se nepohybuje a jeho motor je v klidu.

Na autosalonu v Ženevě vzbudil senzaci prototyp výkonného 2+2 místného kupé Audi Nuvolari quattro
Na autosalonu v Ženevě vzbudil senzaci prototyp výkonného 2+2 místného kupé Audi Nuvolari quattro
Na autosalonu v Ženevě vzbudil senzaci prototyp výkonného 2+2 místného kupé Audi Nuvolari quattro

Technologie LED diod byla použita i u koncových světel, protože kratší reakční doba LED diod zvyšuje bezpečnost provozu – zatímco tradiční žárovce v brzdovém světle trvá asi 200 milisekund než se plně rozzáří, LED diody v brzdovém světle konceptu Audi Nuvolari quattro k tomu potřebují necelou jednu milisekundu, takže vzadu jedoucí řidiči mají podstatně více času na správnou reakci.

Srdcem atraktivního konceptu Audi Nuvolari quattro je pětilitrový benzinový desetiválec V10, dopovaný dvojicí turbodmychadel. Jeho nejzajímavější technologií je systém přímého vstřikování benzinu do válců FSI. Výkon tohoto pozoruhodného agregátu činí 441 kW/600 k, točivý moment dosahuje fantastické hodnoty 750 Nm, a to už od hranice otáček 2000 min-1. Výkon desetiválcového motoru se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky tiptronic. Kromě samočinného režimu může řidič manuálně řadit rychlostní stupně pomocí páček pod tříramenným sportovním volantem.


Díky skvělému průběhu točivého momentu, optimalizované převodovce a stálému pohonu všech kol quattro dokáže prototyp Audi Nuvolari quattro zrychlit z 0 na 100 km/h během pouhých 4,1 sekund! Maximální rychlost tohoto vozu je elektronicky omezena na 250 km/h.


Bezpečný přenos obrovského výkonu motoru na silnici je úkolem pro speciální nízkoprofilové pneumatiky 265/720 R 560 PAX, jejichž rozměr odpovídá v tradičním číslování kolům o průměru 20,6“. Pneumatiky systému PAX zaručují nejenom dokonalé držení stopy za všech podmínek, ale jsou vybaveny také speciálním podpůrným plastovým prstencem, který dovoluje jízdu omezenou rychlostí 80 km/h na vzdálenost až 200 km i při úplné ztrátě tlaku vzduchu.


Vysokému výkonu motoru a sportovnímu charakteru vozu odpovídá i podvozek. Poprvé v této automobilové třídě se objevuje vůz s adaptivním pneumatickým pérováním. To dokáže měnit světlou výšku vozu ve třech stupních: Za normálních okolností činí světlá výška 100 mm. Na dálnicích – při překročení rychlosti 160 km/h – sníží pneumatické odpružení světlou výšku na 90 mm. A naopak na rozbitých a hrbolatých silnicích, kde rychlost nepřekročí 40 km/h, se vůz zvedne na 110 mm nad vozovku. Elektronická řídicí jednotka pneumatického pérování dovoluje řidiči nastavit jednu ze třech charakteristik. V závislosti na zvoleném modu a aktuální rychlosti pak systém samočinně upravuje charakteristiku tlumičů a mění i světlou výšku vozu.


Interiér 2+2 místného GT kupé Audi Nuvolari quattro kombinuje především kvalitní kůži a hliník. Čtyři samostatná sedadla mají výrazné anatomické tvarování. Přístrojovému štítu dominují velké kruhové přístroje (rychloměr a otáčkoměr) v „retro“ designu, do středové konzole palubní desky je začleněn velkoplošný displej multimediálního rozhraní MMI, podobného, jako má i nové Audi A8. Zavazadlový prostor prototypu Audi Nuvolari quattro má objem 350 litrů.


Slavný italský závodník Tazio Nuvolari (*1892, + 1953) byl historicky posledním pilotem, který zvítězil s vozem Auto Union ve Velké ceně – stalo se tak při Grand Prix v Bělehradě, která se jela 3. září 1939.


Malý vitální Ital, proslulý svými efektním stylem jízdy a žlutým pulovrem, spojil svůj osud se značkou Auto Union v roce 1938, kdy začal jezdit Grand Prix a závody do vrchu s dvanáctiválcovým speciálem typu „D“. První vítězství vybojoval v roce 1938 na domácí půdě, když 11. září 1938 zvítězil v GP v Monze. A jen o několik týdnů později vyhrál i závod v anglickém Doningtonu.


Na počest tohoto „velkého malého Itala“ se už dvanáct let vždy v září v Itálii koná „Gran Premio Nuvolari“, vytrvalostní závod historických sportovních vozů na 850 km. Hlavním sponzorem tohoto tradičního závodu je firma Audi AG a italský importér vozů Audi – společnost Autogerma.