AUTOnomy byl vyvinut v Globálním centru alternativních pohonů, které je společným výzkumným a vývojovým pracovištěm společností General Motors a Opel.
Až dosud vznikaly vozy, které k pohonu používají palivové články, přestavbou stávajících produkčních modelů. Prototyp AUTOnomy je prvním představitelem nové generace automobilů s alternativním pohonem, který byl od prvního momentu vyvíjen a konstruován už jako automobil poháněný palivovými články. Jedním z charakteristických rysů této nové koncepce je využití technologie „řízení po drátech“ („drive-by-wire“), která namísto mechanických vazeb využívá elektronická propojení k ovládání řízení, brzd a dalších funkčních systémů vozu.
Palivovými články poháněný prototyp AUTOnomy, který se poprvé představil na lednovém mezinárodním autosalonu v americkém Detroitu, je dlouhý 437 cm, široký 188 cm a vysoký 125 cm, rozvor jeho kol činí 310 cm. Jeho unikátním konstrukčním prvkem je zcela ojedinělý podlahový rošt, do kterého jsou začleněny všechny funkční prvky a komponenty, včetně sady palivových článků a vodíkové nádrže. Toto šasí lze díky jeho promyšlené konstrukci snadno přizpůsobit nejrůznějším karoseriím, takže na jedné podvozkové platformě může vzniknout řada různých vozů.
Jedním ze stěžejních komponentů sofistikovaného elektrického systému prototypu AUTOnomy je jeho „rozvodná skříň“, umístěná ve střední části šasí. Toto propojovací centrum zaručuje rychlé a vysoce spolehlivé spojení ovládacích modulů s výkonnými jednotkami – s řízením, motorem, klimatizací atd. Díky tomu je konstrukce celého vozu poměrně lehká a nepříliš komplikovaná.
Celý systém palivových článků je zabudovaný do přibližně 15 cm silného šasí, což výrazně uvolňuje ruce návrhářům karoserií. Vnitřní strukturu vozu a obestavěný prostor zbytečně neomezují nejrůznější ovládací prvky, které je v případě konvenčních vozů nutné pracně a často na úkor velikosti či uspořádání interiéru obcházet. Díky tomu stylisté a konstruktéři mohou navrhovat karoserie šité na míru potřebám svých zákazníků. Není vyloučena ani možnost, že by si zákazník mohl ve specializovaných centrech pronajímat různé druhy karoserií, které by šlo snadno a rychle zaměňovat podle jeho okamžitých potřeb.
Koncern General Motors má ve vývoji technologie palivových článků dlouhou a úspěšnou tradici. Společnost GM jako první výrobce automobilů předvedla už koncem šedesátých let minulého století plně funkční pojízdný prototyp vozu poháněného palivovými články. V roce 1997 pak společnosti GM a Opel založily společné Globální centrum alternativních pohonů. Jeho hlavní pracoviště v Rochesteru (stát New York, USA), Warrenu (stát Michigan, USA) a Mainz-Kastelu (Německo) koordinují svůj intenzivní výzkum a vývoj nejrůznějších verzí palivových článků.
Tým GAPC ve Warrenu je zodpovědný především za základní systémový výzkum, specialisté v Rochesteru se soustředí na vlastní vývoj palivových článků a souvisejících komponentů. Úkolem asi dvou stovek odborníků centra GAPC v Mainz-Kastelu je systémová integrace. Výsledky ve vývoji palivových článků dokazují schopnost palivových článků stát se v blízké budoucnosti běžně využívaným zdrojem energie pro pohon sériových automobilů.
Tým GAPC v Mainz-Kastelu je zodpovědný také za přípravu technologických standardů, které jsou nezbytné pro budoucí zavedení systémů pohonu s palivovými články do sériové produkce. Úkolem tohoto týmu projektu bylo propojit pohon s palivovými články se systémem ovládání „drive-by-wire“.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas