Proto vás tento týden informujeme ve čtyřech článcích o této problematice:
- v pondělí Co je to pneumatika
- v úterý Funkce a struktura pneumatiky
- dnes – ve středu Co říká zákon k volbě pneumatik
- ve čtvrtek Jak zvolit vhodnou pneumatiku přímo pro vaše auto vám poradí Michelin
Co říká zákon k volbě pneumatik:
Předpisy pro silniční vozidla přesně určují, jaký typ pneumatik lze v souladu se zákonem na konkrétním vozu použít. Tyto poznámky jsou pouhým výňatkem ze zákona:
SMĚRNICE 24 : Zákon o technických podmínkách provozu silničních vozidel udává, jaký typ pneumatiky lze použít u různých kategorií vozidel, a všechny platné podmínky anebo výjimky. Co se týká podmínek vztahujících se na nákladní a/nebo osobní automobily, nejdůležitější omezení se týká použití protektorovaných pneumatik. Základní omezení, týkající se použití těchto pneumatik, zakazuje používání protektorovaných pneumatik u vozidel s pohotovostní hmotností menší než 2540 kg. Tento zákon také definuje vozidla, u nichž je dovoleno použití nouzového náhradního kola, resp. pneumatik.
SMĚRNICE 25 :Tato směrnice se týká především pneumatik montovaných na nákladní automobily, autobusy a přívěsy, které musí mít registrační štítek, jež musí být připevněn na vozidle. Na štítku, který musí být pevně připevněn na vozidle na viditelném místě, musí být kromě jiných informací o vozidle rovněž uvedeno maximální povolené zatížení náprav a celková hmotnost vozidla. Směrnice vyžaduje, aby pneumatiky namontované na tato vozidla byly schopné snést maximální povolené zátížení jednotlivých náprav, a to při maximální rychlosti vozidla povolené zákonem. Při definování “indexu nosnosti” a “rychlostní kategorie” se směrnice odvolává na směrnice UN ECE 30 a 54 a na směrnici Evropské Unie 92/23/EEC. SMĚRNICE 26 – Upravuje současné použití pneumatik různých konstrukcí.
Směrnice definuje tři typy konstrukcí pneumatik : diagonální, smíšenou a radiální. U žádného vozu není dovoleno namontovat na stejnou nápravu pneumatiky různé konstrukce. U osobních a nákladních automobilů (i v případě dvojmontáže na zadní nápravě), jsou ZÁKONEM POVOLENY následující kombinace pneumatik:
Přední náprava / Zadní náprava
- Diagonální / Diagonální
- Smíšená / Smíšená
- Radiální / Radiální
- Diagonální / Smíšená
- Smíšená / Radiální
- Diagonální / Radiální
Dočasné použití rezervní pneumatiky jiné konstrukce je povoleno za předpokladu, že jízda nepřekročí rychlost 50 km.
SMĚRNICE 27 – Upravuje stav a údržbu pneumatik. Specifikuje, kdy by se neměla pneumatika používat na silnici v důsledku například : její nevhodnosti pro typ použití, k němuž je vozidlo určeno, nebo problematiky týkající se jejího stavu nebo údržby, například nesprávný tlak v pneumatice, trhliny, vypoukliny nebo poškození pneumatiky. Také dovoluje použití ojetých a perforovaných pneumatik ve vypuštěném stavu za předpokladu, že konstrukce pneumatiky a kola se hodí k účelu, k němuž je vozidlo určeno. Tato směrnice také určuje, že hloubka vzorku dezénu každé pneumatiky používané u osobních a lehkých užitkových vozidel musí činit minimálně 1,6 mm v jednom nepřetržitém pásu, který zahrnuje střední tři čtvrtiny šířky běhounu kolem celého obvodu pneumatiky.
- Zítra ve čtvrtek Jak zvolit vhodnou pneumatiku přímo pro vaše auto vám poradí Michelin
(Převzato z internetové prezentace Michelin ČR – www.michelin.cz.)