Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (2. část)

V dnešním pokračování o motorech, zejména nových pro Octavii a Octavii Combi.


Pro nový model Škoda Octavia je na výběr celkem osm benzinových a čtyři naftové motory. Všechny benzinové motory jsou vybaveny elektronicky řízeným vstřikováním a zapalováním a mají řízený třícestný katalyzátor. Motory, které splňují požadavky normy EU 4 jsou vybaveny ještě druhým katalyzátorem a dvěma sondami lambda. Všechny nabízené naftové motory mají nejmodernější technologie přímého vstřikování, oxidační katalyzátor a zpětné vedení zplodin, tím je u nich dosahováno minimální množství škodlivin ve výfukových plynech. V jednotlivých zemích jsou platné různé podmínky pro schválení vozidla do provozu – těm odpovídají dodávané motory splňující emisní požadavky podle norem EU 2, EU 3 anebo EU 4.


Mezinárodní představení Škody Octavia modelový rok 2001 (2. část)

Z nových motorů je nabízen benzinový motor o objemu 1,4 l s výkonem 55 kW(75 k) dosahovaným při 5 000 ot/min. Má blok a hlavu válců z hliníkové slitiny, čtyři ventily na každý válec a rozvod 2 x OHC. Maximální točivý moment 126 Nm dosahuje při 3 300 ot/min. Tento motor splňuje již požadavky normy EU 4 a proto v některých zemích pro něj platí daňové úlevy. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 171 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,3 sekundy a průměrnou kombinovanou spotřebu 6,7 l/100 km.

Další nově nabízený benzinový motor o objemu 1,6 l s výkonem 75 kW(102 k) dosahovaným při 5 600 ot/min. Má blok a hlavu válců z hliníkové slitiny, proměnnou délku sacího potrubí, rozvod OHC, elektronické vícebodové vstřikování a senzor klepání. Mimoto je vybaven elektronicky řízeným chlazením, které zabezpečuje, že motor pracuje při částečném zatížením s vyšší teplotou chladicí kapaliny, což nejen zvyšuje účinnost, ale současně snižuje spotřebu. Maximální točivý moment 148 Nm dosahuje při 3 800 ot/min. Tento motor též splňuje již požadavky normy EU 4 a proto v některých zemích i pro něj platí daňové úlevy. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy a průměrnou kombinovanou spotřebu 7,0 l/100 km.


Další nabízený benzinový motor splňující taktéž normu EU 4 o objemu 2,0 l má maximální výkon 85 kW (115 k) při 5 200 ot/min. Maximální točivý moment 170 Nm dosahuje již při 2 400 ot/min. Tento motor díky příznivé křivce výkonu a točivého momentu umožňuje velmi pružnou a dynamickou jízdu. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 198 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekundy a průměrnou kombinovanou spotřebu 8,0 l/100 km.


Zákazníků s vysokými nároky na výkon je i nadále určen přeplňovaný benzinový motor o objemu 1,8 l s výkonem 110 kW (150 k) dosahovaným při 5 700 ot/min. Tento turbomotor má dva vačkové hřídele v hlavě válců a pět ventilů na každý válec. Maximální točivý moment 210 Nm dosahuje v rozmezí 1 750 až 4 600ot/min. Tento motor též splňuje již požadavky normy EU 4. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost limuzíny 219 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 8,4 sekundy a velmi nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu vzhledem k jeho výkonu – pouze 7,9 l/100 km.


Z benzinových motorů je i nadále nabízen osvědčený motor 1,6 l s výkonem 74 kW (101 k) dosahovaným při 5 600 ot/min. Tento motor má nízkou váhu díky bloku motoru z hliníkové slitiny a sacího systému s proměnnou délkou sání, který přispívá ke zvýšení výkonu v nižších a středních otáčkách. Maximální točivý moment 145 Nm dosahuje při 3 800ot/min. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy a poměrně nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu 7,7 l/100 km.


V nabídce též zůstávají i dva benzinové motory: 1,6 l s výkonem 55 kW (75 k) a motor s nejnižším výkonem 44 kW (60k) o objemu 1,4 l, který je dodáván pouze pro limuzínu ve vybavení Classic.


Nejvyšší výkon 132 kW (180 k) dosahuje benzinový turbomotor 1,8 l, jehož každý válec má pět ventilů a je určen pro nově představený sportovní model Škoda Octavia RS. Další podrobnosti o tomto motoru v samostatném šestém pokračování, které bude pouze o modelu Škoda Octavia RS.


Téměř polovina všech vyrobených vozů Škoda Octavia je vybavena podle požadavku zákazníků naftovými motory. V naftových motorech je novinkou motor TDI s vysokotlakým vstřikováním čerpadlo – tryska, tak zvaná „Pumpe-Düse-Systém“. Tento nový motor 1,9 TDI s výkonem 74 kW (101 k) při 4 000 ot/min má nastavitelnou geometrii lopatek a nejmodernější způsob vstřikování nafty s obzvláště vysokým vstřikovacím tlakem, čímž dochází k jemnějšímu rozptýlení paliva a tím k lepšímu jeho spalování. Maximální točivý moment 240 Nm dosahuje tento motor v rozmezí od 1 800 do 2 400ot/min. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost 184 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,4 sekundy a poměrně nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu 6,2 l/100 km. Tento nový motor je určen pro model Škoda Octavia Combi 4×4.


V nabídce dále zůstávají naftové motory 1,9 SDI s výkonem 50 kW (68 k), dále osvědčený 1,9 TDI s výkonem 66 kW (90 k) a nejvýkonnější 1,9 TDI s výkonem 81 kW (110 k), který dosahuje při 4 150 ot/min. Tento motor díky turbodmychadlu s proměnlivou geometrií lopatek dosahuje velmi příznivých hodnot maximálního točivého momentu 235 Nm již při 1 900 ot/min. S tímto motorem udává výrobce maximální rychlost 191 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy a velmi nízkou průměrnou kombinovanou spotřebu 5,0 l/100 km. Všechny uváděné naftové motory splňují normu EU 3.


V dalším již třetím pokračování o využití nejmodernější elektroniky u modelů Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi 2001 a o inovacích na podvozku nových modelů zejména s ohledem na zkvalitnění jízdních vlastností a bezpečnosti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...