Projekt nadšenců
Již po řadu let uplatňuje Franco Sbarro svou tvořivost a inovační schopnost vytvářením prototypů a originálních vozidel na okraji tradičního automobilismu. Protože je přirozeně i nadšeným příznivcem automobilových závodů, navrhl v roce 1997 společnosti pořádající závod 24 hodin v Le Mans, že vyvine vozidlo, které by obecenstvu přiblížilo přítomné osobnosti (slavní piloti, osobnosti z oblasti kultury apod.) a přitom zajistilo program na několik hodin před závodem samotným. Myšlenka se ujala, a žákům Sbarrova střediska designu (Espera), kteří ukončí studium v roce 1998 a budou za sestrojení vozidla odpovědní, poskytly pomoc firmy Matra a Renault. Matra dala k dispozici znalosti svých inženýrů pro výpočty spojené se změnami rámu karoserie, Renault zajistil provázanost celého designu. Ostatně, oběma partnerům připomíná Le Mans hodiny napětí i slávy…
„Svalnatý“ styl v hravém duchu
Zásady, kterými se design vozu řídil, byly jednoduché: rozměry, které by zlepšily viditelnost tří cestujících ve voze – VIP – pro obecenstvo, a výrazné linie, které by dávaly přednost kompaktnosti a prostotě a působily silně sportovním dojmem. Mezi úkoly výtvarníků patřilo také to, aby divák na voze okamžitě poznal profil a linie Espace.
V návaznosti na jiný stroj zaměřený na silné zážitky, na Spider, je zvláštností tohoto vozu Espace, že je zcela otevřený: .Aby bylo tři cestující lépe vidět, sedí řidič a navigátor o něco vzadu, za křidélkem v prodloužení kapoty se dvěma hrboly bublinovitého tvaru. Výrazná mřížka pro vstup vzduchu na předním nárazníku, velké průchody kol prodloužené profilovaným spodkem karoserie, rozšířený přední i zadní rozchod o 14 cm, to vše přispívá k posílení dynamického charakteru vozu. Oproti standardnímu Espace byla také o 25 mm snížena světlá výška podvozku. Tato sportovní verze Espace má 18-palcové ráfky s pneumatikami Michelin Pilot Sport 255 35 ZR vpředu a 335 30 ZR vzadu.
Na voze převládají dvě barvy: šedá a modrá; Karoserie masivního a dynamického designu je v horní polovině šedá a ve spodní polovině modrá. Uvnitř je 5 sedadel Sparco laděných do šeda s modrými bezpečnostními pásy. Podlahová krytina je ze žebrovaného hliníku, speciální je i volant. Všechny materiály byly zvoleny tak, aby je bylo možno používat ve vnějším prostředí.
Zesílený rým karoserie
Samotná architektura vozu Espace a pokovení za tepla speciální technologií firmy Matra zaručuje optimální tuhost karoserie již u původního vozu. K řešení specifických požadavků tohoto vozu provedli konstruktéři na rámu karoserie některé změny. Za řidičem a navigátorem je střední oblouková vzpěra,doplněná vpředu křížovou výztuhou rámu spojující obě podélné vzpěry ve výšce pedálů. Vzadu je předimenzovaná křížová vzpěra rámu vestavěna do dveří zavazadlového prostoru, které slouží jako oblouková vzpěra pro cestující na zadních sedadlech. Vůz „Espider“ má také výztuže v blatnících. Speciální pružiny, kterými je vůz vpředu i vzadu odpružen, napomáhájí dynamickému chování vozu na okruhu.
Vůz Espace představený v Le Mans předjímá nový 24-ventilový zážehový motor VS o výkonu 194 k, který bude v nejbližší době dodáván pro standardní vozy Espace. Motor je spojen se 4-rychlostní automatickou převodovkou se 6 pravidly řazení. Sbarro, Maďara a Renault vyvinuli tento pro jekt s pomocí firem: Michelin (pneumatiky), Sparco (sedadla), Devil (výfuk) a SEM (společnost pořádající 24 hodin v Le Mans).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií