Mercedes Benz Vaneo pro celou rodinu

Zářijový Frankfurtský autosalon bude svědkem mnoha světových premiér včetně kompaktního vanu Mercedes Benz Vaneo.

V celé Evropě rok od roku roste zájem o kompaktní velkoprostorové automobily. Vzhledem k dosavadnímu vývoji se předpokládá, že by se jejich počet měl v roce 2004 zvýšit až na 960 tisíc vozů, zatímco v roce 1998 bylo prodáno 260 tisíc. V tomto segmentu nechce zůstat pozadu ani Mercedes Benz, který na autosalonu ve Frankfurtu poprvé oficiálně představí model Vaneo.


I přes kompaktní rozměry (4192 x 1712 x 1830 mm) nabízí hodně prostoru pěti osobám plus dvěma dětem a jejich zavazadlům, případně za určitých okolností také přepravu neskladného sportovního náčiní.


Mercedes Benz Vaneo pro celou rodinu

Zadní lavici dělenou v poměru 60 : 40 lze sklopit nebo složit za přední sedadla, případně celou demontovat, čímž se délka úložného prostoru prodlouží z 300 na 1810 mm (při vyjmutí sedadla spolujezdce až na takřka tři metry). Objem zavazadlového prostoru se tak zvětší ze 715 l na 3000 litrů. Praktickým doplňkem je vyjímatelná podlaha zavazadlového prostoru, která unese až 120 kg a ulehčuje manipulaci. Do speciálního nosiče můžeme venku upevnit např. dvě jízdní kola (bez předního kola) nebo dětský kočárek, a poté zasunout dovnitř.

Promyšlená vysoce bezpečná konstrukce se sendvičovou podlahou a důsledným monospace – designem umožňuje maximální využití vnitřního prostoru v této třídě. Cestující včetně zavazadel mají k dispozici 65 až 70 procent interiéru. Velkolepý pocit prostornosti, a to na všech sedadlech, uvítají právě nejvíce vyšší postavy. Vnitřní výškou interiéru 1240 mm přichází Vaneo s nejlepší hodnotou v tomto segmentu.


Dvojice posuvných dveří umožňuje bezproblémový přístup do vozu a také parkování ve stísněných prostorách. Zadní dveře si může zákazník zvolit individuálně, alternativně jsou nabízeny také dvojité asymetrické křídlové dveře, otočné až o 170 o.


Mercedes Benz Vaneo pro celou rodinu

Mezi stěžejní bezpečnostní prvky patří konstrukce sendvičové podlahy, pod níž se v případě čelního nárazu posune pohonná jednotka. Už ve třídě A ochránilo toto řešení mnoho cestujících před zraněním. Systém je pouze přizpůsoben vyšší hmotnosti vozu. Další zvláštností je tzv. „pedálová podlaha“, která je v prostoru nohou tak stabilní a odpovídajícím způsobem tvarovaná, že při čelní kolizi neproniknou do interiéru motor, převodovka ani jiné agregáty.

Protože pouze v několika kompaktních vanech může najednou cestovat až sedm osob, je ve Vaneu třetí řada sedadel vyhrazena dětem (12 až 36 kg) sedících ve speciálně konstruovaných sedadlech spojující v sobě vysokou bezpečnost s pohodlím. Jsou vybavena tříbodovými pásy a lze je lehce vyjmout. Interiér působí vzdušně a přívětivě, sedadla jsou konstruována podle nejnovějších ergonomických poznatků. Mercedes Benz Vaneo tak nabízí extrémně vysokou užitnou hodnotu pro zcela rozdílné skupiny. Tři základní stupně výbavy – Trend, Family a Ambiente si může zájemce ještě rozšířit podle chuti o libovolné „pakety“ pro hobby nebo volný čas.


Základní verze Trend zahrnuje mj. dvojici posuvných dveří, vpředu elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, čelní a boční airbagy, elektronicky řízený program stability ESP včetně brzdového asistentu BAS, ABS atd. Pro pohon Mercedesu Benz Vaneo bylo zvoleno celkem pět následujících pohonných jednotek.


Zážehové motory 1.4 1.6 1.9
objem (ccm) 1598 1598 1898
výkon (kW/k) 60/82 75/102 92/125
toč. moment (N.m) 140 150 180
rychlost (km/h) 157 169 181
spotřeba (l/100 km) 8,4 8,4 8,9
Vznětové motory CDI CDI 1.7
objem (ccm) 1689 1689
výkon (kW/k) 55/75 67/91
toč. moment (N.m) 160 180
rychlost (km/h) 152 162
spotřeba (l/100 km) 5,9 5,9


Všechny jsou sériově vybaveny pětistupňovou mechanickou převodovkou, na přání kombinovanou se samočinným spojkovým systémem AKL, takže odpadá levý pedál a spojka je ovládána elektrohydraulickým servomotorem. Kdo však nechce používat spojku a přesto by chtěl řadit, ten si může zvolit pětistupňový „automat“ s hydrodynamickým měničem momentu a možností sekvenčního řazení bočními výkyvy doleva a doprava pákou voliče.