ME v rallycrossu: Eklund vyhrál, Hansen protestoval

Vzrušenými diskusemi a protestem skončil třetí podnik rallycrossového mistrovství v Sosnové u České Lípy. V jednotlivých divizích zvítězili Švéd Eklund, Francouz Bénézet a Čech Marchal.

Vyvrcholením každého evropského rallycrossu jsou speciály divize 1, jejichž výkon (těch nejlepších) se pohybuje mezi 500 až 700 k a z nuly na sto zrychlují zhruba za 2,5 sekundy. V Sosnové postoupili do finále Švéd Kenneth Hansen (Citroen Xsara), který vyhrál dvě rozjížďky. Vedle něj se do první řady postavil Nor Ludvig Hunsbedt (Ford Focus WRC), jako vítěz třetí série. Druhou řadu obsadili Holanďan Jos Kuypers (Ford Escort 2000) a Švéd Per Eklund (Saab 9-3). Z poslední řady pak chtěli útočit na vítězství Švéd Michael Jernberg (Ford Focus WRC) a Francouz Jean Luc Pailler (Peugeot 206 WRC), který zvítězil ve finále B.


Naopak vůbec se nedařilo Pavlu Koutnému s Fordem Focus WRC. V tréninku si sice připsal čtvrtý nejlepší čas, ale do první rozjížďky už nenastoupil pro potíže s elektronikou. Problémy s motorem měl opět Nor Martin Schanche, jenž u svého vozu Opel Astra měnil po tréninku motor, takže nastoupil až do druhé rozjížďky, v níž zajel až osmý čas. Ale to bylo prakticky vše co v Sosnové předvedl, neboť třetí už nedokončil. Další z favoritů Nor Eivind Opland (Mitsubishi Lancer) se dostal sice do finále B, ale tady pro něj účinkování skončilo pro poruchu převodovky.


Ještě než se vrátíme na start finále, tak se musíme zmínit o problémech se startovacím zařízením, které provázely prakticky celý závod. Nakonec se muselo startovat ručně, což se ukázalo jako kámen úrazu a vlastně i jako příčina pozdějšího protestu. Jako první doslova „vystřelil“ Eklund, který na pár metrech získal nepatrný náskok, neboť většina ostatních včetně Hansena zůstala „viset“ na startu. Jako druhý vyjel tedy Hansen a na třetí příčku se bleskově probojoval Pailler. Hansen po celých šest kol útočil na svého krajana ze všech sil, ale Eklunda nepředjel. Také Pailler si uhájil bronz před Hunsbedtem, Kuypersem a Jernbergem. Po projetí cílem Hansen ihned zamířil do prostoru startu a poukazoval na neregulérní provedení startu s tím, že Eklund vyrazil dřív. S výsledkem se nechtěl smířit a proto podal protest, který byl po dvou hodinách zamítnut s odůvodněním, že podle řádů FIA nelze proti startu protestovat. Kdo má pravdu nemůžeme sice posoudit, ale víme, že starý lišák a obhájce titulu Per Eklund studoval provádění startů už během předchozích finálových jízd. Vzhledem k tomu, že nefungovalo elektronické startovací zařízení, tak si zřejmě vyčíhl ten správný okamžik a odjel ze startu jako první. Tím vyhrál už svůj druhý letošní závod, a přestože vynechá rallycross na domácí trati, patří k nejvážnějším uchazečům na evropský titul.


Druhá divize se nesla ve znamení souboje dvou nejlepších jezdců – Francouze Bénézeta a našeho Kalného. Zatímco Bénézet vyhrál dvě rozjížďky, Kalný si připsal nejlepší čas pouze jeden. Náš jezdec vyrazil sice nejlépe, vedl do poloviny závodu, ale pak zaútočil malý černovlasý Francouz a s náskokem necelých dvou sekund zvítězil. Trojnásobný úspěch vozů Peugeot 306 završil třetí příčkou Vlastimil Boháček před zle dotírajícím Finem Kalliem s Hondou Integra. Pavel Novotný odstoupil už v rozjížďkách pro technickou závadu a čtvrtý náš reprezentant Roman Častoral byl klasifikován jako jedenáctý.


Divizi 1400 vyhrál stylem start – cíl Jaroslav Marchal s VW Polo, který tak získal první evropský zlatý věnec své poměrně krátké kariéry. Největším soupeřům Nielsenovi (Rover Metro), Laurantovi (Peugeot 106) a Seeligerovi (Citroen AX) nedal nejmenší šanci.


Mistrovství Evropy pokračuje 2.července ve Švédsku.

Průběžné pořadí po 3 závodech

Divize 1

1. Eklund Per (S) Saab 9-3 55
2. Hansen Kenneth (S) Citroën Xsara 48
3. Pailler Jean Luc (F) Peugeot 206 WRC 41
4. Opland Eivind (N) Mitsubishi Lancer 37
5. Kuypers Jos (NL) Ford Escort 2000 39

Divize 2

1. Bénézet Eddy (F) Peugeot 306 55
2. Kalný Jaroslav (CZ) Peugeot 306 52
3. Hansen Magnus (S) Citroën Xsara 35
4. Boháček Vlastimil (CZ) Peugeot 306 32
5. Kallio Jokke (FIN) Honda Integra 30

Divize 1400

1. Seeliger Sven (D) Citroën AX 53
2. Sýkora Miroslav (CZ) Peugeot 106 41
3. Keersmachaecker (B) Peugeot 106 38

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...