Mazda Motor Corporation zahájila výrobu této nové pohonné jednotky letos v dubnu, nejprve pro sedany a hatchbacky 626, určené pro evropské trhy. V květnu se motory začaly dodávat pro Mazdy 626 Wagon a teprve v červnu a v červenci se nové motory objeví v sedanech Capella resp. kombi Capella Wagon pro japonský trh. Tato strategie vyjadřuje zájem Mazdy o evropský trh, kde vznětové motory tvoří významnou část odbytu. Nový Turbodiesel díky své koncepci vyniká velkou účinností, tedy vysokým výkonem při nízké spotřebě paliva a podstatně snížených emisích, splňujících nejpřísnější limity. První prototyp motoru se představil na Tokijském autosalonu 1995 a už tehdy byla určena koncepce, která se nyní objevuje v sériové pohonné jednotce. Jako koncepční základ pro vývoj nového motoru s vysokou účinností posloužil velmi zdařilý a osvědčený čtyřválec typu RF se zdvihovým objemem 1998 cm3, tzv.“čtvercový“ motor se shodnými hodnotami vrtání válců a zdvihu pístů 86 mm, který se v různých fázích vývoje používal v řadě osobních automobilů Mazda 626 dvou generací i v novém sedanu Mazda 323, stejně jako u vozidel jiných značek (např. Suzuki Vitara).
Nový motor s přímým vstřikem paliva ovšem s těmito pohonnými jednotkami nesdílí téměř nic společného, vše bylo konstruováno nově pro revoluční systém přímého vstřikování paliva s centrálně uloženými vstřikovacími tryskami (dříve byly mírně vyoseny). Počet ventilů v každé hlavě válce vzrostl ze dvou na čtyři, centrální vstřikovače jsou uloženy kolmo na hlavu válců a vstřikování paliva řídí vyspělá elektronická jednotka. Tyto změny dovolují motoru využívat vysokých vstřikovacích tlaků, ale zároveň zachovat rychlé vznícení palivové směsi nafta-vzduch jako u motorů s nepřímým vstřikem paliva do předkomůrky. Při nezměněném objemu 1998 cm3 dostal nový motor přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Ve srovnání s motorem RF Comprex, přeplňovaným tlakovými vlnami mechanického dmychadla systému ABB Comprex, se zvýšil největší výkon o 22 procent, točivý moment o 21 procent a spotřeba paliva při trvalé rychlosti 60 km/h klesla téměř o třicet procent.
Řešení nového motoru navíc snižuje jeho hlučnost a vibrace a díky čtyřventilovému rozvodu s centrálním rozprášením palivové směsi zlepšuje využití paliva a tak snižuje škodlivé složky ve výfukových emisích. Elektronická řídicí jednotka upravuje vstřikované množství paliva podle zatížení motoru, polohy akcelerátoru a rychlosti jízdy. Spaluje se tak chudší směs a snižuje kouřivost motoru. Hodnoty největšího výkonu dosahují 74 kW (100 k) při 4000 ot/min, točivý moment má velmi plochou křivku průběhu, která vrcholí hodnotou 220 N.m v širokém rozsahu nejpoužívanějších otáček 1800 až 3000 ot/min. Průměrná spotřeba paliva podle EU/93/116 tak činí vynikajících 5,2 litru nafty na sto kilometrů u čtyřdveřového sedanu a pětidveřového hatchbacku Mazda 626, zatímco u kombi 626 Wagon je pouze o 0,3 litru vyšší. Na náš trh přijdou Mazdy 626 s novou pohonnou jednotkou s přímým vstřikováním paliva počátkem 3. čtvrtletí.
převzato z MAZDA NEWS léto 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů MAZDA
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.