MAN TG-A je truckem roku

Už čtvrt století je vyhlašován prestižní titul „Truck of the Year“, který pro rok 2001 získala automobilka MAN.

MAN TG-A je truckem roku

V pořadí už pátý titul „Truck of the Year“ získal pro rok 2001 nákladní automobil MAN nové těžké řady TG-A (Trucknology Generation). Odbornou porotu oslovil především optimální vyvážeností parametrů, důsledně modulární koncepcí modelových variant s různými budkami, hnacími agregáty, převodovkami, podvozky včetně jejich pérování a elektronickými řídícími systémy.

Při vývoji nové těžké řady TG-A s celkovou hmotností nad 18 tun byla věnována značná pozornost konstrukci budky, která odpovídá nejnovějším ergonomickým požadavkům včetně bezpečnosti a pohodlí. Zákazník si může dnes vybrat celkem z pěti kabin:

  • krátká a nízká budka M pro rozvážkové vozy
  • prodloužená a nízká budka L pro regionální provoz
  • prodloužená a vysoká budka XL pro regionální provoz
  • prodloužená budka s nízkou střechou XL pro dálkovou přepravu
  • prodloužená budka s vysokou střechou XXL pro dálkovou přepravu

Výbava budky XXL (rozměry 2110 x 2362 x 2100 mm) nabízející dnes největší interiér ze všech evropských výrobců, zahrnuje mj. luxusní sedadla, klimatizaci, navigační systém, dvoulůžko o rozměru 2200 x 800 mm, chladničku, tónovaná skla, audiosoustavu atd. Všechny budky jsou koncipovány s důrazem na aktivní a pasivní bezpečnost. Nová generace sedadel nabízí větší pohodlí a také dobré držení těla, příjemnou atmosféru dotváří propracované větrání a vytápění. Přední polyfunkční čelo rámu nese ochranu proti podjetí osobních vozů a vytváří tak účinnou deformační zónu dovolující posun budky o 300 mm vzad. Všechny budky jsou zesíleny horizontální bezpečnostní výztuhou, která dává řidiči při čelním nárazu větší šanci na přežití.


Zákazník si také může vybrat vedle osvědčených motorů Euro 2 také z pěti nových vznětových šestiválců 12.0 Euro 3 ve výkonových třídách od 228 kW (310 k) až po 375 kW(510 k) a točivém momentu od 1500 N.m až po 2300 N.m. Konstrukce nových motorů a vlastnosti moderních olejů umožnily také zvýšení servisního intervalu až na 80 tisíc kilometrů.


V základní verzi jsou vozy MAN řady TG-A vybaveny plně synchronizovanou šestnáctistupňovou převodovkou s hydrostatickým řazením a pneumatickou podporou ServoShift. Za příplatek si lze objednat zařízení ComfortShift dovolující řazení stupňů bez pedálu spojky – pouhým stisknutím tlačítka na řadicí páce. Vrcholem nabídky je pak dvanáctistupňová převodovka s automatickým elektropneumatickým ovládáním spojky i mechanickým řazením TipMatic. Řidič může volit mezi plně samočinným režimem a režimem okamžité volby.


Nad obvyklé standardy vyniká komplexně propojený brzdový systém Brake Matic ovládající vnitřně větrané kotouče na všech kolech, elektronickou regulaci, motorovou brzdu či přídavný retardér.


Centrální řídící jednotka a řídící jednotka FFR společně se sběrnicí dat kromě základní funkce řízení činnosti pohonné jednotky sleduje a vyhodnocuje mj. také rychlost, provozní náplně, teploty, případně zasahuje do činnosti motoru nebo brzdové soustavy.


K přednostem nové těžké řady MAN TG-A patří stavebnicová modulová koncepce, šetrnost k životnímu prostředí, nízké náklady na údržbu, vysoká pasivní i aktivní bezpečnost, nejvyšší komfort atd. Není proto divu, že MAN získal prestižní titul nejlepšího trucku už po páté.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...