Prvním a zatím jediným sériově vyráběným automobilem na světě, jehož dvoulitrový motor je spojen se spolehlivou kontinuální převodovkou, je nový Nissan Primera. Obdivuhodná technická invence konstruktérů Nissanu šla přitom ještě o velký kus dále, takže převodovka má hned dvě podoby: Standartní samočinná Hypertronic CVT s plynulou změnou převodového poměru pro bezstarostnou jízdu při stále optimálních otáčkách motoru má ve speciální verzi CVT M6 navíc možnost manuálního „šestistupňového“ řazení sekvenčního typu, kterou ocení všichni sportovně založení řidiči.
Pohodlí a úspora
Hypertronic CVT je technologicky vysoce vyspělá bezestupňová samočinná převodovka, přinášející ve srovnání s konvenčními automaty hladší chod a především vyšší účinnost. Ačkoli má dobře známý vzhled tradičních automatů „P-R-N-D-L“, je její funkce zcela odlišná. Místo série ozubených převodových kol totiž CVT používá jenom dvě kola s proměnlivým průměrem, spojená ocelovým pásem z velmi přesných článků. Systém je optimalizován pro nejvyšší výkon dvoulitrového motoru. Aby dobře zvládl vysoký točivý moment silného motoru, používá nový Hypertronic CVT široký, vysoce pevný ocelový pás a vysokotlaké hydraulické ovládání celého systému.
Na rozdíl od CVT, osvědčeného u vozů B-segmentu (Nissan Micra), nepoužívá Hypertronic CVT6 elektromagnetickou spojku, ale podobně jako klasické automaty olejový měnič a planetové soukolí. Oproti běžným automatům s měničem uzamykaným až při rychlosti 50km/h ale měnič Hypertronic CVT přechází do uzamčeného režimu „lock“ už při rychlosti 20 km/h, což významně omezuje dobu prokluzu a šetří palivo. Při použití měniče točivého momentu se Hypertronic CVT méně namáhá při „plazení“, extrémně pomalé jízdě typické pro městské zácpy. Nissan tak nabízí první CVT převodovku na světě, která se dokáže bez námahy plazit a zároveň výtečně zvládá rychlou akceleraci, rozjezdy do kopce i parkování.
Další úspory si novinka připisuje díky mnohem menšímu vnitřnímu tření, než s jakým se setkáváme u konvenční převodovky. Vozy vybavené Hapertronic CVT jsou tedy proti klasickým automatům ve svém výsledku vedle pohodlnější jízdy zvýhodněny i nízkou spotřebou paliva, srovnatelnou s automobily vybavenými manuálním řazením.
Zcela unikátní výhodou Hypertronic CVT je v porovnání s jinými CVT systémy možnost využívat při zpomalování vozu velmi účinně i motor, stejně jako u převodovek manuálních. Na voliči jízdního režimu najde řidič i další prvky obvyklé u samočinných převodovek – přepínač na sportovní styl vyžene otáčky motoru do vyšších sfér, kde se vůz chová dynamičněji. Naopak zimní režim, používaný ovšem nejen na sněhu, ale třeba i při tažení velkého přívěsu, klade na první místo co nejlepší přenos točivého momentu, velkou sílu záběru. Na přání se Hypertronic CVT montuje do Primery v nejluxusnější verzi Elegance.
Razance a styl
Snad každého řidiče. Který má srdce sportovce, musí nadchnout lahůdková specialitka Nissanu – úžasná kombinace samočinné a sekvenční pseudošestistupňové převodovky Hypertronic CVT M6. Jízda s Primerou vybavenou touto novinkou se prostě nedá přesvědčivě popsat, tu si každý musí prožít sám.
V principu nabízí kulisa převodovky CVT v jízdním režimu (D) možnost vychýlení páky voliče z její tradiční přímé dráhy napravo, do krátké paralelní dráhy. V této části kulisy řazení může řidič manuálně řadit šest rychlostních stupňů pohybem voliče vpřed nebo vzad, jako u sekvenční převodovky v závodních autech. Neřadí přitom samozřejmě reálné převodové stupně, ale vlastně vybírá řídící jednotce předprogramované nastavení převodového poměru, takže i přechod mezi jednotlivými „stupni“ je hladký a plynulý.
Řadí se zcela bez problémů pod plným plynem nahoru i dolů a motor velmi ochotně reaguje s téměř okamžitou odezvou. Novinka má přitom v sobě zakódovanou ochranu proti poškození, takže když náhodou v sekvenčním režimu „zapomenete“ řadit, převodovka to v kritickém okamžiku udělá za vás sama. Při přetočení motoru až na hranici nejvyšších povolených otáček tedy místo zapnutí omezovače otáček samočinně (a hladce) přeřadí na vyšší stupeň a naopak.
Díky schopnosti CVT využívat aktivně motor i ke zpomalování je jízda v nové Primeře vybavené CVT M6 opravdu srovnatelná s řízením závodního vozu vybaveného sekvenční převodovkou. Na pestré cestě plné zatáček, stoupání a klesání, s častým předjížděním, si ji vychutná doslova každý, kdo alespoň občas usedá za volant s chutí. V hustém městském provozu přitom můžete řadicí páku klidně zapomenout a infarktovými zácpami proplouvat díky samočinnému řazení v naprosté pohodě. Hlavně ve verzi CVT M6, montované na přání do Primery Sport, je nová převodovka unikátem který stojí za vyzkoušení.
Nissan magazín 3/99
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas