RALLY FINSKO (1. – 4.8.2019)
Esapekka Lappi a Janne Ferm na C3 WRC vybojovali po vynikajícím výkonu druhé místo na jejich domácí soutěži. Místní posádka tak plně dostála přezdívce „létající Finové“. Jejich výkon pomohl Citroën Total World Rally Teamu k osmému umístění na pódiu v sezoně, které doplnili pátou příčkou Sébastien Ogier a Julien Ingrassia, když francouzský pilot měl v sobotním programu zdravotní problémy a byl tak značně omezen ve svém výkonu.
Esapekka Lappi a Janne Ferm měli na startu závěrečné etapy před očima loňské vypadnutí právě v této fázi. Loni neměli příliš zkušeností, a do druhé etapy vyrazili maximální rychlostí. I když Finové měli tentokráte vše pod kontrolou, museli ukázat notnou dávku bojovnosti. Na prvních průjezdech ztráceli proti rychlostním poznámkám, při druhých průjezdech už se posunuli z třetího na druhé místo celkového pořadí. Byli tak na nejlepší cestě vyrovnat jejich nejlepší letošní výsledek (druhé místo ve Švédsku), což také dotáhli do konce a na svém domácím podniku si vysloužili zasloužené pódium s dalším potvrzením jejich nesporného zlepšení.
Druhé pódium v letošním roce pro posádku Lappi-Ferm, šesté v jejich krátké kariéře ve WRC, je rovněž osmým pódiem z devíti kol mistrovství světa pro Citroën Total World Rally Team. Esapekka a Janne prokázali doslova a do písmene své plány druhým nejrychlejším časem, jen o jednu desetinu za nejlepší posádkou, na první řádné rychlostní zkoušce (19,34 km). Svůj nadějný začátek potvrdili třetím místem průběžně v cíli první etapy se ztrátou pouhých 2,4 sekundy od prvního místa. Ještě lepší formu měli v sobotním programu, kdy se naplno projevila jejich důvěra v C3 WRC na cestách, které nesnesou sebemenší zaváhání. Další dvě rychlostní zkoušky vyhráli (RZ 16 a 18) a v bitvě o vedení mezi čtveřicí největších soupeřů to vytáhli až na druhé místo a náskok na třetí posádku v pořadí o 12,4 sekundy. Krátkou závěrečnou etapu v neděli zvládli mistrovsky jako dvojice ostřílených bojovníků.
Z druhého místa vyráželi v pátek na trať a také smířeni s vymetáním cest od nepřehlédnutelné vrstvy uvolněné šotoliny Sébastien Ogier a Julien Ingrassia a dokázali se po prvním dni posunout na 7. místo se ztrátou jen 12,9 sekundy od pódia. Bohužel ale Sébastien doplatil na únavu a nedostatečný spánek, který přinesla náhlá nemoc, a nedokázal se plně soustředit na sobotní etapu. Ukázal však ohromnou vytrvalost a touhu bojovat znovu s vyčerpáním a postoupil na 5. místo na dohled čtvrté příčce. Po mnohem lepší sobotní noci přešel už o něco více odpočatý do ofenzivy v neděli a čtvrté místo ztratil o pouhé 2,7 sekundy. Body za pátou příčku a dva body za umístění v závěrečné Power Stage (4. nejrychlejší čas) znamená, že v mistrovství světa je druhý a může dál bojovat o sedmý světový titul.
CO TAKÉ ŘEKLI…
Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT
„Byl to pro nás těžký víkend. Popravdě řečeno, na startu jsem čekal víc. Jako obvykle jsem do toho dal opravdu všechno. Po sobotní etapě, která mě nezastihla v plné síle a s potřebnou energií, jsem se pak už v neděli cítil mnohem lépe, nicméně ani tak jsem nebyl schopen zajet lepší umístění.“
Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT
„Mám radost za celý tým, všichni si zaslouží takový výsledek, protože během první poloviny sezony nás trpělivě podporovali, i když to nebylo lehké. Všichni společně jsme pracovali vskutku pilně tak, že C3 WRC nyní vyhovuje mému stylu jízdy mnohem efektivněji – měl jsem v auto po celý víkend plnou důvěru. Doslova cítím, že mohu dělat to, co mám rád. Už od prvních metrů shakedownu jsem si byl jistý, že to půjde dobře. Doufám, že tuhle výkonovou úroveň si udržím pro zbytek sezony.“
DVĚ OTÁZKY PRO PIERRE BUDARA, ŠÉFA CITROËN RACING
Jak byste hodnotil výkon dvojice Esapekka Lappi a Janne Ferm tento víkend?
„Jsme samozřejmě potěšeni, že jsme zpátky blízko vrcholu po polovině sezony, která byla nahoru – dolů. V ní jsme bojovali o to, abychom promítli naši snahu do výsledků. Věděli jsme, že byli extrémně rychlí a nikdy jsme nepochybovali o jejich schopnostech umístit se tam, kam patří. Potřebovali jen čas na to, aby si přizpůsobili auto a dostali z něj co nejvíc. Také jsme se snažili jim pomáhat ve zvládání této nelehké situace, jak nejlépe jsme mohli. Jejich nejuvolněnější výkon jsme viděli právě o tom víkendu a je vidět, že tvrdá práce začíná přinášet své ovoce. Je to satisfakce pro každého v týmu a odhodlání pokračovat v práci bez odpočinku. Jsem přesvědčen, že si mohou udržet formu do dalších kol šampionátu.“
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia opět prokázali neuvěřitelného bojového ducha v tažení za cennými body do šampionátu pilotů.
„Oba doufali v lepší výsledek, my ostatně také. Neměli ale snadnou pozici z druhé pozice na trati, z níž se vymetal štěrk. Opravdu neklidná noc z pátka na sobotu Sébastiena stihla v okamžiku, kdy chtěl zkusit vybojovat zpátky ztracenou pozici. I přesto znovu dokázali jejich legendární statečnost a houževnatost, aby si udrželi šanci na vítězství v šampionátu. Mistrovství se někdy vyhrávají bojovností až do úplného konce tak obtížných víkendů, jakým byl právě tento. V každém případě zdvojnásobíme naše úsilí k zajištění našich posádek směrem k ještě větší konkurenceschopnosti C3 WRC na dalších podnicích.“
KONEČNÉ POŘADÍ
- Tänak / Järveoja (Toyota Yaris WRC) 2:30.40.3
- Lappi / Ferm (Citroën C3 WRC) +25.6
- Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +33.2
- Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) +53.4
- Ogier / Ingrassia (Citroën C3 WRC) +56.1
- Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:32.4
- Breen / Nagle (Hyundai i20 WRC) +1:38.2
- Suninen / Salminen (Ford Fiesta WRC) +2:33.8
MISTROVSTVÍ SVĚTA – POŘADÍ PILOTŮ
- Ott Tänak – 180
- Sébastien Ogier – 158
- Thierry Neuville – 155
- Elfyn Evans – 78
- Andreas Mikkelsen – 71
- Teemu Suninen – 66
- Kris Meeke – 60
- Esapekka Lappi – 58
- Jari-Matti Latvala – 56
- Dani Sordo – 50
MISTROVSTVÍ SVĚTA – POHÁR KONSTRUKTÉRŮ
- Hyundai WRT – 262
- Toyota Gazoo Racing – 236
- Citroën Total WRT – 198
- M-Sport Ford WRT – 158
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií