„Do závodu jsem šel s vědomím, že se vlastně vracíme do historie rallysportu. Harmonogram Kyperské rally byl návratem do minulosti, tak se dříve jezdilo. Byl jsem zvědavý, jaké to bude vyzkoušet si první den maximální přilnavost na asfaltu a další dva dny pokračovat na šotolině, kde to klouže a styl jízdy je úplně odlišný,“ řekl před startem Martin Prokop.
A Martinův vstup do závodu byl excelentní, v úvodním testu zajel výtečný sedmý čas, na druhém testu byl ještě výše, hned za továrními speciály WRC čtvrtý. Po dvou zkouškách patřilo posádce Prokop – Tománek sedmé místo absolutní klasifikace. Před servisní pauzou se sice česká dvojice propadla na dvanácté místo, přesto měla výrazný náskok na své nejbližší pronásledovatele v rámci juniorské klasifikace Kosciuszka (téměř 2,5 minuty) a Burkarta (5 min).
„A to jsme mohli být na jedničce ještě rychlejší, ale v polovině vložky jsem přehřál brzdy a závěr dojížděl téměř bez nich. V druhé vložce jsem změnil styl jízdy a vyplatilo se. Navíc zkouška byla z poloviny z kopce, takže jsme tam určitě hodně vydělali, ale ve výjezdech, kde bylo vytaháno i hodně šotolině jsme asi něco ztratili. Určitě jsme tím trochu zpestřili letošní šampionát. Vytahaná šotolina byla na mnoha místech hodně zrádná, což jsem očekával už před startem. Ale v místech, kde se jelo po asfaltu, jsme naopak byli ve výhodě a tratě byly opravdu nádherné,“ komentoval slunnou první polovinu prvního dne Martin Prokop.
Při opakovaných průjezdech Martin Prokop opět vsadil na slicky, avšak změna počasí nenahrála jihlavskému týmu Jipocar Racing do karet. Přesto se česká posádka udržela v popředí absolutní klasifikace a do servisu se vrátila v čele juniorské klasifikace a třinácté příčce absolutně. Navíc Burkart byl na šestém testu nucen svou suzuki odstavit, takže jeho ztráta výrazně narostla.
„Nevěřil jsem místní předpovědi a pokračovali jsme na suchých gumách. RZ4 jsme ještě relativně projeli na suchu, ale další dvě zkoušky již hodně pršelo a jeli jsme téměř krokem. Tomu odpovídaly i naše časy,“ objasnil člen Czech National Teamu.
Ve večerním servisu si Martin Prokop již užíval zaslouženého odpočinku, to však tentokrát neplatilo pro čtveřici mechaniků. Rychlá přestavba Citroënu C2 S1600 na šotolinu však není něčím, co by mohlo ostřílený tým zaskočit.
„Něco podobného jsme si vyzkoušeli před dvěma lety na Waldviertelu. V podstatě je to jednoduché, přehodí se celý podvozek. Mění se komplet nápravy, tlumiče, brzdy a následně dodělá geometrie. To vše trvá asi 25 minut. Takže žádný větší problém. Naopak u speciálů WRC si to moc nedokáži představit, tam je to mnohem složitější, hlavně co se týká diferenciálů,“ objasnil Martin Prokop.
„Kosciuszko slíbil, že bude na šotolině útočit, ale po tom počasí, co teď řádí v horách, to moc neočekávám. Spíše každý bude bojovat sám se sebou. Určitě to nebude žádná sranda,“ dodal Martin Prokop.
Průběžné pořadí JWRC po I. etapě (6 RZ):
- 1. Prokop (Citroën C2 S1600) 1:45:42.3
- 2. Kosciuszko (Suzuki Swift S1600) + 3:34.6
- 3. Burkart (Suzuki Swift S1600) + 14:39.8
Ve druhé etapě je na programu pět měřených úseků na šotolině, nejdelší z nich RZ10 Xyliatos měří 30,94 km.
Jipocar Racing, www.martinprokop.com
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií