Kronos s citroëny startuje na severu na Rallye Švédsko – 3. až 5.2.2006

Do soutěže vysílá stejně jako na zahajovací klání WRC v Monte Carlu tři vozy Xsara WRC.

Kronos s citroëny startuje na severu na Rallye Švédsko - 3. až 5.2.2006
Kronos s citroëny startuje na severu na Rallye Švédsko - 3. až 5.2.2006

Ačkoli se belgická stáj Kronos Total Citroën World Rally Team Kronos vydala do Uddeholm ve Švédsku poprvé ve své historii, její šéf Marc van Dalen o svém týmu a jeho jezdcích nepochybuje. Dvě Xsary specifikace 2006 „sedlají“ dvojnásobní mistři světa Sébastien Loeb – Daniel Elena a jejich kolegové Xavier Pons – Carlos Del Barrio, třetí Xsaru specifikace 2005 povede loňský juniorský mistr světa Daniel Sordo se spolujezdcem Marcem Martim.

Poprvé se Švédská rallye jela v roce 1950, poprvé v zimě v roce 1967 v Karlstadu, univerzitním městečku v centrální části Švédska na jezeře Vänern. Letos Karlstad hostí ve čtvrtek 2. února v 18 hod. rallye-show a startovní ceremoniál od 19 hod., stejně jako slavnostní dojezd v neděli 5. února kolem 15 hod.

Asistenční park je v malém městečku Hagfors, resp. na jeho letišti. Celkem 55. ročník soutěže měří 1441,16 km, z nichž je 349,02 km měřených v 19 rychlostních zkouškách na 10 odlišných trasách. Seznámení s tratí je na programu dnes v úterý 31.1. – 10.30 – 18 hod. a ve středu 1.2. od 8 do 18 hod. „Shakedown“ je na pořadu v Rada ve čtvrtek 2.2. od 8 do 12 hod.

1. etapa – pátek, 3.2. – 553,28 km (131,04 km měřených v 6 RZ na 4 trasách), 2. etapa – sobota 4.2. – 510,26 km (127,80 km měřených v 7 RZ na 5 trasách), 3. etapa – neděle 5.2. – 377,62 km (90,18 km měřených v 6 RZ na 3 trasách).

Odhodlaný nováček na sněhu

„Nejzimovatější“ ze všech podniků šampionátu se soustředí kolem městečka Hagfors (360 km západně od Stockholmu) a povede po cestách kraje Värmland. Ty jsou v tuto dobu samozřejmě pokryty sněhem a ledem. I tak se očekávají vysoké rychlosti díky možnosti použít až 380 hřebů na jedno kolo. „Strach ze zdejší premiéry nemáme, vždyť stejnými nováčky budeme také v Mexiku a v Japonsku. Je to součást výzvy, na kterou přistoupil celý náš tým. Příprava na zimní soutěž byla opravdu důkladná a velký podíl na jejím úspěchu mají data, která poskytl tovární tým Citroën Sport. Vítěz Švédské rallye z roku 2004 Sébastien Loeb jede jednoznačně na vítězství, Xevi sice zná soutěž, ale nikdy zde nestartoval s vozem WRC, takže se bude snažit o co nejlepší výkon, aby získal co nejvíce bodů. A Dani, který ve Švédsku dosud nestartoval, si stejně jako v Monaku pojede svůj vlastní závod. Už konečně porozuměl tomu, že chcete-li se učit, naučíte se nejvíce, když dojedete do cíle,“ tak vidí nejbližší dny týmový šéf Kronosu Marc van Dalen.

Loeb touží po duelu s Marcusem

Sébastienu Loebovi se v roce 2004 podařilo prolomit dlouholetou nadvládu Seveřanů nad skandinávskou soutěží, když se stal prvním neseverským jezdcem, který při Švédské rallye triumfoval, a to při jejím 53. ročníku. Teď má za sebou 2. místo z RMC. Jak na Monako a stíhací jízdu, která následovala po vypadnutí z tratě hned první den, vzpomíná? „Když jsme vylétli, říkal jsem si, že je po všem. Myslel jsem na vedoucí pozici, kterou jsme si první den vybojovali, na celé mistrovství, které tak neslavně začalo. Zkrátka velké zklamání. Pak se nás tým dotazoval, nakolik je auto poškozené. V tom přišel hlavní zlom. Dříve jsem nikdy neměl zkušenost se systémem „Superrallye“, a tak mě to v první chvíli ani nenapadlo. V ten okamžik mi ale bylo jasné, že rallye ještě není úplně ztracena. Vrátil jsem se k autu a Daniel přepočítal, co nás bude chyba stát časově. Znovu tu byla motivace a do dalšího dne jsme vstupovali s tím, že vlastně nemáme co ztratit.“ Myslel jste také na to, že už jste udělal druhou chybu v řadě?„Ovšem! Ihned jsem si pokládal spoustu otázek a snažil se nalézt důvod. Ale u Monte Carla jsem věděl, že každá zatáčka může být nebezpečná. Není to sice dobrá zkušenost, ale nestalo se to jen tak a já se z toho budu snažit poučit.“ Co se vám vybaví v souvislosti s loňskou Švédskou rallye?„Na tratích leželo málo sněhu, stala se z ní téměř šotolinová soutěž a moc jsem si jí neužil. Za těchto podmínek jsme ztráceli hodně hřebů z pneumatik, ale i tak jsme se drželi na čele. Nakonec jsme museli odstoupit z druhého místa pro poruchu motoru.“ A co letošek?„Favoritem je jasně Marcus Grönholm. Mým snem je přímý souboj s ním za tak vzrušujících podmínek, jaké může připravit pouze tato rallye. Chtělo by to ledový podklad pod sněhem a vysoké a pevné sněhové bariéry, o které se dá opírat. Je-li dobrá přilnavost, jste si jistější a můžete jet na maximum, někdy dokonce trošku nad ním. Ovšem víte-li, že se můžete spolehnout na bariéry… To by byl duel. A samozřejmě bych se pokusil ho vyhrát!“

Pons poprvé na sněhu

Španělská dvojka týmu Xavier Pons věří, že při svém čtvrtém vystoupení na Švédské rallye vybojuje bodovanou pozici. V zimní soutěži se třikrát představil s vozem skupiny N, se speciálem WRC bude na sněhu debutovat. „Švédskou rallye znám již dobře a mám ji rád, i když pro Španěla nejsou zdejší podmínky zrovna tím nejlepším,“ tvrdí Xavier Pons.

„Ale opravdu i já si užívám jízdu po místních rychlých tratích. Ačkoli v takových podmínkách pojedu s vozem WRC poprvé a mám se ještě co učit. Doufám, že získám nějaké body.“

Sordo tentokrát opustí juniory

Dani Sordo si odbyl závodní premiéru za volantem vozu specifikace WRC, když se představil s mistrovským Citroënem Xsara v Monte Carlu. Ve Švédsku si WRC vyzkouší španělský jezdec podruhé, poprvé bude závodit v MS na sněhu. „Jediným problémem RMC byla obrovská náročnost tohoto ročníku. Tím nemám na mysli samotnou trasu rallye, ale spíš povětrnostní podmínky a z nich vyplývající stav vozovky a měnící se přilnavost. Na některých erzetách jste mohli narazit na dva kilometry zasněžené vozovky, po nichž následovalo pět kilometrů ledu a pak pět kilometrů suchého asfaltu. Neuvěřitelné! Na suchu jsem se cítil jistý a zajížděl jsem dobré časy. Když to ale začalo víc klouzat, jel jsem opatrněji a zajížděl jsem nějaké páté nebo šesté časy.“Nikdy jste se nezúčastnil Švédské rallye. Ta je zároveň prvním podnikem letošního JWRC, šampionátu, ve kterém budete obhajovat titul mistra světa. Proč jste se rozhodl startovat s vozem WRC a ne s vozem kategorie Super 1600?„Ano, bude to má premiéra. Je to jediná rallye na sněhu a všichni říkají, že je to obrovská zábava. Sébastien tvrdí, že všude musíte jet na plný plyn a že přilnavost je skoro tak dobrá, jako na asfaltu. Například na ledu fungují pneumatiky tak dobře, že můžete jet opravdu hodně zostra. Pokud jde o JWRC, jsem podporován Citroënem, a žádný z jezdců týmu se švédského podniku nezúčastní. Myslím si, že volba Španělska nebo Korsiky je pro nás mnohem lepší. Pro mě to tady bude mnohem lepší zkušenost, když pojedu se čtyřkolkou, než s vozem kategorie S1600.“

Posádka 1. Xsary: Šestý start Sébastiena Loeba a Daniela Eleny: 2001 (Saxo Challenge/vypadli), 2002 (Xsara WRC, 17.), 2003 (Xsara WRC, 7.), 2004 (Xsara WRC, 1.), 2005 (Xsara WRC, vypadli).

Posádka 2. Xsary: Pro Xaviera Ponse byla premiéra v roce 2003 (Mitsubishi Lancer Evo V/24. ve sk. N4), v roce 2004 (Mitsubishi Lancer Evo VII/29. v N4) a 2005 (Mitsubishi Lancer Evo VIII/18. v N4). Carlos Del Barrio jel poprvé ve Švédsku v ročníku 1999 (Salvador Canellas/Seat Ibiza GTi 16V Evo 2/46. a 7. v A7).

Posádka 3. Xsary: Daniel Sordo ještě nestartoval. Marc Marti má na kontě 3 účasti jako spolujezdec: 2004 (Carlos Sainz/Xsara WRC/5.), 2003 (Carlos Sainz/Xsara WRC/9.), 1998 (Oriol Gomez/Seat Ibiza GTi 16V Evo 2/36. a 7. v A7).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...