Koncept iosis byl představen ve výstavní premiéře na autosalonu IAA 2005 ve Frankfurtu, který tento týden končí:
„iosis je něčím více než pouhým lákadlem pro autosalon,“ říká Martin Smith, šéfdesigner Ford of Europe. „Tento koncept vysílá zřetelný signál budoucího směřování designu Fordu v Evropě. A je to velmi výrazný signál, protože i naše budoucí modely budou velmi výraznými a osobitými vozy!“
Energie v pohybu
Kinetický design“ společnosti Ford of Europe je designovou syntézou základních hodnot značky Ford, povýšenou na úroveň nového designerského jazyka automobilky. A koncept iosis je přímo zhmotněním tohoto jazyka do ultimativních forem. Kinetický design opticky transformuje uznávanou jízdní dynamiku modelů Ford – je zvýrazněním jejich pohybové energie.
Koncept iosis názorně demonstruje, jak byla shodná sada komponentů, použitá v „ženevském“ konceptu Ford SAV, přirozeně využita ve voze zcela odlišné kategorie.
Nový designerský jazyk automobilky Ford se v případě konceptu nejzřetelněji projevuje v muskulárních oblinách karoserie a „napjatých“ plochách karosářských panelů, ohraničených jasně definovanými dynamickými liniemi. Výrazné partie boků karoserie umocňují atletický „look“ atraktivního konceptu. Sportovní image studie iosis umocňují krátké převisy karoserie (zejména vpředu) a mohutně vyklenuté lemy podběhů kol – tímto stylistickým prvkem se iosis odvolává na populární model Ford Focus, u kterého se podobný designerský prvek objevil poprvé.
K velmi charakteristickým designerským rysům studie iosis patří bezesporu i originálně řešená přední a zadní světla, protažená hluboko do boků karoserie. Do tělesa kombinovaných hlavních světlometů jsou začleněna „denní“ světla, „tvář“ vozu definují vedle rozměrné masky chladiče s centrálně situovaným modrobílým oválem znaku automobilky Ford také mohutné otvory pro přívod vzduchu k motoru v dolní části nárazníku, jež jsou tvarované do podoby převráceného trojúhelníku a zvýrazněné efektním chromovaným orámováním.
Základy filozofie „kinetického designu“ lze nejlépe vysledovat z provedení velkých litých kol konceptu iosis – dvacetipalcová kola z hliníkové slitiny s masivními rameny kombinují efektně kontrastní části s leštěným a matným povrchem, což umocňuje jejich třírozměrný styling.
Interiér
Styling a provedení interiéru konceptu iosis korespondují s jeho dramatickým exteriérem, přesto si vnitřní prostor výjimečného vozu zachovává vstřícnou a svěží atmosféru. Unikátní vzhůru výklopné dveře a koncepce dveřních rámů bez středového sloupku zaručují perfektní přístup do vozu a zároveň tvoří vizuální spojnici mezi interiérem a exteriérem.
Palubní deska, přístrojový štít a všechny ovladače ctí nekompromisně funkční charakter vozu a rozvíjejí dramatický styling jeho exteriéru. Štíhlý přístrojový štít plynule navazuje na design palubní desky, která doslova obtáčí pracoviště řidiče. Expresivní styling interiéru dotvářejí pečlivě volené materiály a jejich barevné ladění, které korespondují se sportovním a moderním image vozu. Velmi efektní je zejména kombinace futuristických materiálů (např. pryž, hliník), s tradičními luxusními materiály (kůže).
Nepřehlédnutelným prvkem interiéru je moderně pojatý volant, jehož zalamovaný věnec je tvořený kombinací hliníku a oranžové perforované kůže, středová část, kryjící airbag, je vyvedená v grafitově černé metalíze. Design řadicí páka sekvenční převodovky je volnou interpretací řadicí páky soutěžního speciálu Focus WRC. Spouštění motoru je tlačítkem, které je ukryto pod výklopným víčkem ve vrcholu řadicí páky.
Do krajů široce rozevřeného přístrojového štítu jsou vsazeny dva velké analogové přístroje, mezi nimiž je uložený LCD displej navigačního systému. Tento displej slouží rovněž pro zobrazení situace za vozem, který snímají tři dozadu otočené kamery.
Anatomicky tvarovaná sedadla jsou vyrobena z hliníku a tvarované pryže. Přední sedadla jsou oddělena mohutným středovým tunelem, který v přední části plynule přechází ve středový panel palubní desky. Originálním stylistickým prvkem interiéru jsou i kruhové výdechy ventilace, umístěné u horního okraje středového panelu a u dolního rámu dveřních oken. „Letecký“ design výdechů ventilace umocňují také hliníkové dekorativní prvky začleněné do dveřních výplní.
Značná část vnitřního prostoru konceptu iosis je krytá neoprénem ve třech barevných odstínech: Černém, metalicky šedém a technicistně oranžovém. Unikátní je i čalounění kvalitní kůží s grafitově metalickou povrchovou texturou. Namísto konvenčních podlahových koberečků má koncept iosis robustně strukturované tkané koberce ve stříbrném provedení.
Inovace
Koncept iosis si přiváží celou řadu konstrukčních a designerských inovací. Výklopné dveře jsou v zájmu maximálního odlehčení vyrobeny z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny. Pohyb dveří je kontrolován speciálními táhly ukrytými v karoserii, jejichž mechanismus drží dveře bezpečně v otevřené poloze, takže není třeba žádných dodatečných podpůrných a jisticích prvků.
iosis nemá ani konvenční zpětná zrcátka – za zadním oknem a u dolního okraje bočních oken předních dveří jsou namontovány kamery, které snímají prostor vzadu za vozem a po jeho bocích. Vnější kamery, přimontované k předním dveřím, jsou vyvedené v leštěném hliníku, takže umocňují atraktivní vzhled prototypu.
Do středového panelu palubní desky jsou začleněné dva porty pro propojení s přenosnými paměťovými moduly. Ty slouží jako identifikátor oprávněného řidiče namísto konvenčního klíčku. Paměťové moduly navíc umožní rychlé individuální nastavení vozu (sedadla, volantu, zrcátek, audiosystému atd.) podle preferencí řidiče
Dalším neobvyklým momentem je využití elektroluminiscenční fólie pro osvětlení prostoru dveří a stropu – speciální tenká fólie vyzařuje měkké nerušivé světlo, její velkou výhodou je možnost stříhání přesně na míru podle požadavků konstruktérů.
„Koncept iosis vysílá jasný signál o tom, že Ford se zcela vážně chce stát lídrem i v oblasti automobilového designu.“ zdůrazňuje Martin Smith.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů