19. března budou mít tedy Josefové z řad příznivců této motoristické disciplíny, dvojnásobný důvod k radosti. K nim se určitě rádi přidají i nositelé jiných jmen. Jen doufáme, že se společné veselí neprojeví negativně v jejich chování u trati. České mistrovství čítá oproti loňsku o jeden podnik méně. Vypadla z něj německá 3 Städte Rally, na což doplatila právě šumavská soutěž, která byla na oplátku rovněž úvodním podnikem šampionátu našich sousedů. Rallye Šumava Mogul se tak mohla po několik sezón pyšnit tím, že byla naší nejlépe obsazenou soutěží. Startovali v ní totiž výborní jezdci se špičkovými automobily. Vzpomeňme např. na jejího dvojnásobného vítěze Armina Kremera, který byl předloni a loni nejrychlejší se Subaru Impreza, na Mathiase Kahleho, jenž v loňském ročníku musel podstoupit, po lehké havárii a problémech se zadní nápravou své Toyoty Corolly WRC, vedoucí pozici právě Arminu Kremerovi nebo na vystoupení první dámy světových rally, Isoldy Holderiedové. Jeden primát tedy klatovská soutěž ztratila, i když prý dočasně, neboť už příští rok má německé mistrovství opět startovat na Šumavě. Nicméně fakt, že každý rok obzvlášť přitahuje pozornost domácích fanoušků automobilových soutěží, jí nic už asi nevezme.
Pojďme se však dále věnovat informacím, které se bezprostředně vztahují k letošní Rallye Šumava Mogul a mohou tak posloužit všem, co se chystají na její start nebo na rychlostní zkoušky.
V seznamu evropských soutěží, byť s nejnižším koeficientem 2, nadále figuruje, v domácím mistrovství má naopak nejvyšší koeficient 4, dále je součástí Evropského poháru jezdců, České rallye trofeje a tradičně i Mitropa rallye Cupu. Na ty z devadesáti přihlášených posádek a vozů, které překonají všechny nástrahy tratě, čeká osmnáct rychlostních zkoušek s převážně asfaltovým povrchem. Podle posledních informací z centra soutěže, leží ještě ve výše položených místech sníh a zbytky metrových závějí. Proto přezdívka „České Monte Carlo“ by letošní Šumavě mohla slušet.
Dvoudenní soutěž startuje v pátek 19. března v 15 hodin z klatovského náměstí, odkud se její účastníci přemístí na známý okruh u Čínova, který jako první rychlostní zkouška určitě přiláká nejvíce návštěvníků. Porce úvodního dne je sedm měřených úseků s cílem ve 22, 16 hod. Sobotní, náročnější část, nejen co do počtu erzet, ale hlavně proto, že soutěž se stěhuje na Vimpersko, kde by mohl ležet slibovaný sníh,začíná v půl osmé ráno a vítězná posádka bude oslavovat svůj úspěšný vstup do letošního seriálu mistrovských soutěží krátce po 16. hodině. Dramatickým bojům na trati však bude předcházet už také tradiční slavnostní představení jednotlivých posádek v prostoru bývalých kasáren v Plánické ulici, které začne v 18 hodin.
Časový rozvrh soutěže tedy znáte, ovšem každého, kdo bude vážit cestu do Klatov především zajímá složení startovního pole. Jak jsme se zmínili, letos se musíme obejít bez německých zástupců, které se budou snažit nahradit Ital Errani v nejsilnější třídě A8, se zájmem očekávaný Estonec Nurmsal a o třídu níž i další Ital De Marco.
Z našich předních jezdců budou usilovat o první a hned i pořádné bodové příděly do klasifikace domácího mistrovství, loňský mistr Ladislav Křeček se svým letitým Fordem Escortem, Josef Peták, jehož AUDI Cupe S2 už také něco pamatuje, např. Haiderovo vítězství právě v Klatovech a synové slavných otců, Jan Trajbold a Karel Trojan. Oba jedou s áčkovými Fordy Escorty, první jej vyměnil za enkového, druhý zase za Toyotu Celicu. Ve dvoukolkách bude pozornost upřena především na Jindřicha Štolfu a jeho už loni zájem budící Citroen Saxo Kit Car, Ludvíka Otto na Fordu a letosi na velký talent našeho soutěžního sportu, Romana Krestu, který bude mít k dispozici Škodu Felicii Kit Car 1, 6 po Štěpánu Ládíkovi, jenž tuto sezónu vynechává. Roman Kresta udivoval všechny svými výkony už s úzkou Felicií a že mu kitová verze svědčí, dokázal v únoru na polském zónovém Raidu Zimowem, kde s velkým náskokem zvítězil ve formuli dvě. Ovšem pozor, mladoboleslavský tým CARTEC MB motorsport vylepšil svou loňskou Octavii rally a hlavně ji osadil novým a výkonným dvoulitrovým motorem, který jakoby jeho mladému jezdci Tomáši Zelenkovi dodal ještě větší chuť závodit, zvláště když pojede celé mistrovství. (rozhovor s manažérem týmu Josefem Žemličkou uvádíme v našem magazínu současně pod titulkem „Octavia týmu CARTEC MB motorsport zase lepší“) Naproti tomu mlhavě odpovídal na otázku své účasti a to nejen na Šumavě, Milan Dolák. Ještě hůře jsou však na tom naše další esa, Jaroslav Starý a Věroslav Cvrček. Jeden bohužel nepojede vůbec, protože škodovka domácí mistrovství opouští a jezdec Barumu zatím nemá auto.
Všichni, kteří automobilové soutěže sledují se však shodují v tom, že letos budeme svědky pořádné bitvy o vítěze skupiny N. Její ostřílení borci, mistr republiky Michal Gargulák a loni třetí ing. Václav Arazim zůstávají věrni značce Mitsubishi, ovšem shodně vyjedou se špičkovými Lancery EVO V. Stejný vůz představí Jiří Tošovský, snad i Marcel Tuček, zatímco Radek Švec se dále drží osvědčené trojky. Všichni jmenovaní však musí letos počítat s tím, že jim bude zle znepříjemňovat život další velmi nadějný mladík, Václav Pech junior, zvláště když bude mít k dispozici snad nejlepší enko v domácím poli, Subaru Impreza WRX. Do této skupiny s vozem typového označení Subaru 555 přešel letos další výborný soutěžák z plzeňského týmu Thorn racing, Ladislav Výška. Oba na blovické Rally šou naznačili své ambice prvním a třetím místem absolutně, když se mezi ně vešel jen Josef Peták.
Říká se, že seriozní novináři by měli uveřejňovat jen ověřené zprávy. Proto po blovickém podniku informoval magazín Periskop o tom, že Stanislav Chovanec se letos představí pouze ve slovenském mistrovství. Mohl si to dovolit, protože mu to potvrdil sám jezdec Matadoru. S rezervou proto berte opravu, která říká, že by se Standa přeci jenom měl zúčastnit našeho mistrovství. Slyšel jsem ji však od člověka, který má do zákulisí rallysportu běžný přístup a hned tak nějakou bublinu do světa nepustí. Uvidíme tedy, jestli se na klatovském náměstí červenobílý Ford Escort WRC objeví. Bude-li tomu tak, nikdo z nás se určitě zlobit nebude.
Konečně tedy končí dlouhé čekání a Mistrovství České republiky v automobilových soutěžích pro rok 1999, startuje. Přejme si, aby nám nejen ta úvodní, ale i oněch dalších deset připravily zážitky, kvůli kterým máme tento automobilový sport tak rádi.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií