
Moderní technologie přímého vysokotlakého vstřikování common rail přinesla v posledních letech na evropském kontinentu nebývalý boom vznětových přeplňovaných motorů. V některých zemích, jako jsou Francie, Španělsko i Německo, se turbodiesely v osobních automobilech prosazují opravdu razantně, a lze očekávat, že i v příštích letech markantně poroste jejich podíl v jednotlivých segmentech trhu. V čem vlastně spočívá kouzlo těchto pohonných jednotek? Především v dlouhé životnosti, spolehlivosti a dosahovaných provozních parametrech, z nichž běžného motoristu asi nejvíce zajímá enormně nízká spotřeba paliva a úctyhodné výkonové charakteristiky, od nichž se odvíjí dynamika vozu a s ní spojený jízdní komfort. Moderní turbodiesely ovšem vynikají v mnoha dalších parametrech – v prvé řadě jsou „ekologické“ čili jinými slovy šetrné k životnímu prostředí, a navíc splňují ta nejpřísnější kritéria kladená na omezení hlučnosti a vibrací.


Automobilka Ford věnovala v posledních letech vývoji vznětových motorů s přímým vstřikováním nafty nebývalou pozornost, o čemž svědčí zcela nová generace čtyřválců Duratorq TDCi určená pro modelové řady Fiesta, Focus a Mondeo. Společným znakem těchto pohonných jednotek o objemu 1,4 l, 1,8 l a 2,0 l (nejmenší z nich vznikla ve spolupráci s francouzským koncernem PSA – Peugeot/Citroen) je vysoký dosahovaný výkon a optimální průběh křivky točivého momentu v nízkých a středních otáčkách zaručující agregátu doslova obdivuhodnou pružnost a bezprostřední reakci na sešlápnutí plynového pedálu.
Všechny tři turbodiesely Ford Duratorq TDCi jsou vybaveny vstřikováním common rail nové generace, který vyvinula firma Delphi Automotive Systems, Tento systém, jehož základ tvoří elektronický řídící modul IDM, dvoučinné vysokotlaké rotační čerpadlo a vlastní trubkový zásobník napojený na čtyři samostatné šestiotvorové solenoidové vstřikovače, zaručuje naprosto precizní dávkování paliva a zážeh palivové směsi, jejíž hoření navíc optimalizuje použitá technologie pilotního předvstřiku paliva. Motory jsou pochopitelně vybaveny recirkulací výfukových plynů a osvědčeným oxidačním katalyzátorem. Osmnáctistovka a dvoulitr dostaly do vínku i mezichladič stlačeného vzduchu a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek.
Pord Focus 1,8 l Duratorq TDCi
Pro modelovou řadu Focus, která tvoří základ evropských i světových prodejů značky Ford, má nový turbodiesel TDCi nesmírný strategický význam. Díky jemu si Focus ještě více upevnil pozici na samém vrcholu segmentu nižší střední třídy, který, jak známo, tvoří na starém kontinentu takřka polovinu všech prodejů osobních automobilů. První, co nás na novém motoru o objemu 1,8 l zaujalo, byl perfektní zátah v nízkých otáčkách – tedy v pásmu, který každý řidič v běžném provozu používá nejvíce. Již při 1850 otáčkách poskytuje pohonná jednotka úctyhodný největší točivý moment 250 N.m. Ten lze dny sofistikovanému systému „Overboost“ krátkodobě zvýšit až na hodnotu 280 N.m, jež vozu při prudké akceleraci propůjčuje „křídla dravce“. Předjíždění je s novým turbodieselem TDCi doslova lahůdkou, kterou si rád vychutná kterýkoli řidič sportovního založení. Kromě dostatečného výkonu kulminujícího v hodnotě 115 koní při 3 800 1/min má motor další pozitiva. Předně nesmírně kultivovaný běh a minimální hlučnost při vyšších otáčkách.
Při maximální rychlosti povolené na českých dálnicích si pohonná jednotka doslova přede s ručičkou otáčkoměru hluboko pod číslicí 3. Samozřejmě nás zajímala i největší rychlost turbodieselového Fokusu a zrychlení z nuly na „stovku“. První hodnotu 191 km/h jsme si změřili jen několik málo kilometrů na západ od Rozvadova, druhou s výsledkem 10,9 sekundy kousek od Prahy na zkušební dráze. Nezajímavé nejsou ani hodnoty pružného zrychlení na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň z ustálené rychlosti 60 km/h na 100 km/h. Výsledky 7,1 a 11,3 s jsou jedním slovem skvělé.
Jak jsme se mohli sami přesvědčit, vynikající parametry motoru nejsou vykoupeny enormní spotřebou paliva. V tomto ohledu je Focus s označením TDCi skutečným postrachem majitelů čerpacích stanic. V kombinovaném provozu si vystačí s necelými 5,5 l na 100 km a při delších cestách si řekne v průměru dokonce o litr méně! A pak hledejte příjemnějšího společníka na dovolenou i každodenní provoz.
Ford Mondeo 2.0 TDCi
Výkonný turbodiesel a prostorný sedan, to je ideální kombinace pro byznysmeny na cestách i pro rodiny, které tráví dovolenou aktivně a nechtějí spoléhat na hromadnou dopravu. Není náhoda, že v případě mondea slavily velký úspěch už minulé generace motorů 1.8 TD či 2.0 TDDi. Nyní tedy přichází vrchol v podobě čtyřválce 2.0 TDCi, který jsme otestovali v provedení sedan. Řekněte sami, nezamlouvá se vám výkon 130 koní a točivý moment 330 N.m? Právě velký točivý moment s maximem již při 1800/min a plochou průběhovou křivkou slibuje špičkovou dynamiku.
Po krátkém žhavení se motor ozve tlumeným staccatem a během prvních kilometrů je řidiči jasné, že pod kapotou je skryt výjimečný agregát. Motor totiž skvěle „zatahuje“ už od 1500/min a kdo má na pedálu plynu trochu těžší nohu, toho zrychlení rázně zatlačí do sedadla. Čtyřválec jde velmi dobře do otáček, navíc zátah jen tak nepolevuje. To umožnilo volbu poměrně delších převodů (zejména čtyřky a pětky), takže otáčky na dálnici se drží pěkně při zemi. Pružné zrychlení turbodieselového mondea je vynikající, stejně jako velmi přesné řazení s krátkými drahami. To největší překvapení přijde u čerpací stanice. Po absolvování velmi svižně ujeté trasy z Prahy do Norimberka a zpět nám vyšel průměr 7,6 l/100 km! A můžete nám věřit, že na německé dálnici jsme tohoto sportovce ve slušivém obleku v rychlosti nijak neomezovali!
Karosářské provedení sedan je z celé palety asi nejvíce elegantní a svého majitele opravdu reprezentuje. Přitom je i praktické – zadní sedadla jsou sklopná a v interiéru je místa doslova nadbytek, zejména v podélném směru. Zkrátka – také společník k pohledání.
Svět Fordu – zima 2002
Aktuální informace najdete na
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií