Jak zvládnout jízdu na kruhovém objezdu?

  • Řada průzkumů ukazuje, že dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu
  • Vjezdy na kruhový objezd jsou místem, kde dochází k více než polovině nehod
  • Hlavním pravidlem, které je nutné dodržovat, je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu a zvolit vhodný jízdní pruh pro zamýšlený výjezd

Silnice na celém světě jsou plné rozmanitých kruhových objezdů.  Jednu věc však mají společnou: v řidičích vyvolávají často rozpaky. Podle průzkumu, který uskutečnila společnost Axa ve Španělsku, dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu. Kdo má přednost v jízdě? V jakém jízdním pruhu mám jet? Kdy musím zapnout ukazatel směru? Přinášíme návod, jak úspěšně zvládnout jízdu na kruhovém objezdu.

Pomalu:

Mezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd. Podle společnosti Axa dochází k 54 % nehod při vjezdu na kruhový objezd. První doporučení při příjezdu ke kruhovému objezdu zní zpomalit. V případě cestování v zemích, jakými jsou Velká Británie, Irsko nebo Austrálie, si pamatujte, že se vjíždí a vyjíždí vlevo.

Přednost v jízdě:

Druhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu. Je-li řidič na pochybách, zda má dostatek času pro bezpečný vjezd na kruhový objezd, doporučují odborníci počkat, dokud nebude možné manévr uskutečnit bez rizika nehody.

Výběr vhodného jízdního pruhu:

Úspěšně jsme vjeli na kruhový objezd. Nyní se všeobecně pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy. Pokud však máte v plánu udělat otočku o 180 stupňů nebo míříte k nejvzdálenějším výjezdům, měli byste použít jízdní pruhy na vnitřní straně.

Asistenční systémy, jakým je Lane Assist, pomohou řidiči udržet vůz v jízdním pruhu. „Lane Assist rozpoznává přední kamerou značení na vozovce a upozorní řidiče, pokud hrozí, že vůz vyjede z jízdního pruhu,“ zdůrazňuje Marc Seguer, vedoucí oddělení bezpečnostních asistenčních systémů ve společnosti SEAT.

Ještě jednou kolem dokola:

Pokud chcete opustit kruhový objezd, musíte zapnout ukazatele směru a přejet do vnějšího jízdního pruhu. Vůz ve vnějším jízdním pruhu má vždy přednost v jízdě. V případě, že je jízdní pruh, do něhož chcete přejet, již obsazený, je nejvhodnější objet kruhový objezd ještě jednou, dokud není příslušný jízdní pruh volný, abyste mohli bezpečně z kruhového objezdu vyjet.

Používejte vždy ukazatel směru:

V tomto ohledu řidiči při jízdě na kruhovém objezdu nejvíce chybují. Ukazatel směru musíte zapnout pouze při výjezdu z kruhového objezdu a při změně jízdního pruhu, nikoli při vjezdu nebo na znamení, že pokračujete v jízdě na kruhovém objezdu. Nové technologie zlepšují viditelnost ukazatelů směru. Například SEAT Tarraco je vybaven dynamickými ukazateli směru. Světelné segmenty se u nich rozsvěcují postupně od vnitřního okraje k vnějšímu. „Řidiči díky tomuto pohybu světla mnohem lépe vnímají směr jízdy vozidla, což je významný příspěvek k bezpečnosti silničního provozu,“ říká Magnolia Paredesová, vedoucí vývoje elektronických systémů, osvětlení a jejich testování ve společnosti SEAT.

Skupina cyklistů je jedno vozidlo:

Zvláštní pozornost musejí řidiči věnovat cyklistům, protože jsou zranitelnějšími účastníky silničního provozu. Navíc platí pravidlo, že cyklisté, kteří jedou ve skupině, mají přednost v jízdě před vozidly na kruhovém objezdu od okamžiku, kdy na kruhový objezd vjede první z nich. Mnoho řidičů o tomto pravidlu neví, ale na celou skupinu cyklistů se pohlíží jako na jedno vozidlo, a proto musíte počkat, dokud na kruhový objezd nevjedou všichni cyklisté.

Především zachovejte klid:

Kruhové objezdy jsou často testem trpělivosti řidiče, ale je zakázáno používat houkačku, abychom si vylili zlost na jiné řidiče nebo jim vytýkali jejich manévry. Houkačka se smí používat pouze jako upozornění na riziko hrozící nehody.

Největší:

Největší kruhový objezd na světě se nachází v nově budované malajsijské metropoli Putrajaya, na jih od dosavadního hlavního města Kuala Lumpur. Kruhový objezd zabírá plochu 4500 metrů čtverečních a uprostřed něj vyrostl 5hvězdičkový hotel spolu s druhou rezidencí premiéra Malajsie a botanickou zahradou Petra Perdana Gardens.

ROTONDAS 01 Řada studií ukazuje, že dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu.
ROTONDAS 02

 

Vjezdy na kruhový objezd jsou místem, kde dochází k více než polovině nehod.
ROTONDAS 03

 

Hlavním pravidlem, které je nutné dodržovat, je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu a zvolit vhodný jízdní pruh pro zamýšlený výjezd.
ROTONDAS 04 Vždy používejte ukazatele směru. V tomto ohledu řidiči při jízdě na kruhovém objezdu nejvíce chybují.
ROTONDAS 05

 

Druhým zásadním pravidlem je dát přednost vozidlům na kruhovém objezdu.
ROTONDAS 06

 

Všeobecně se pro vyšší bezpečnost jízdy doporučuje držet se vnějšího okraje kruhového objezdu a přejíždět co nejméně mezi jízdními pruhy.
ROTONDAS 07

 

Mezi nejožehavější situace patří příjezd na kruhový objezd.

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Máca s.r.o.
Znojemská 86, 586 01 - Jihlava
567 302 971
jsedlak@automaca.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Fotogrammetrie je jako automobilový VAR

Fotogrammetrie je jako automobilový VAR

Preciznost je v automobilovém průmyslu klíčová, proto jsou tolerance při měření karoserií menší, než je tloušťka listu papíru Fotogrammetrie zvyšuje efektivitu měření při výrobě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dětská postýlka na kolech

Dětská postýlka na kolech

Především u prvorodičů vyvolává první jízda novorozence autem obavy Plánování dopředu zabrání nervozitě a chybám Dětské sedačky musejí mít certifikaci a jejich místo ve vozidle je na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncern Volkswagen, SEAT S.A. a španělská vláda sdílejí vizi Španělska jako budoucího centra elektromobility

Koncern Volkswagen, SEAT S.A. a...

SEAT během návštěvy Jeho Veličenstva španělského krále Filipa VI. a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze v sídle společnosti ukázal potenciál pro transformaci závodu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hybridní modely SEAT poprvé spolu

Hybridní modely SEAT poprvé spolu

SEAT Leon a Tarraco e-HYBRID se poprvé vydávají společně do barcelonských ulic Externě nabíjitelné hybridní verze nabízejí nové funkce pro řízení akumulátorové baterie a dálkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co má společného astrofotograf s automobilovým konstruktérem?

Co má společného astrofotograf s...

Zorganizovali jsme setkání astrofotografa a odborníka na fotometrii ze společnosti SEAT pod jednou z nejtmavších nočních obloh v Evropě, v portugalské observatoři Dark Sky Alqueva Inženýři...