Do práce na přípravě druhé generace otevřeného sportovního vozu MX-5 se pustili konstruktéři ve čtyřech vývojových centrech Mazdy v Japonsku, Americe a Evropě. Designeři dostali všude stejný úkol, totiž vytvořit lehký a snadno ovladatelný sportovní automobil LWS (Lightweight Sportscar). Všechna centra pak dále spolupracovala na optimalizaci finálního návrhu. Vznikl automobil, který první Mazdu MX-5 nezaměnitelně připomíná, ale přesto přináší důležité změny. Na první pohled vyniknou nové hlavní světlomety, které se již nezaklápějí do kapoty, zvýšená odtoková hrana zádě a zdokonalená plátěná střecha s vyhřívaným skleněným oknem vzadu namísto plastového. Nové jsou rovněž zapuštěné kliky dveří a nízký větrný štít za sedadly, který je však překvapivě účinný.
Spolupráce designerů Mazdy z různých částí světa se již stala tradicí a poprvé se představila veřejnosti při uvedení nové řady 323 ve čtyřech karosářských variantách. Také nová Mazda MX-5 je výsledkem této kooperace. Vedoucí projektu MX-5, pan Takao Kijima, dnes devětačtyřicetiletý strojní inženýr s diplomem z Tokushima Higashi Industrial College a víc než třicetiletou praxí u Mazda Motor Corporation, vydal striktní dispozice, že nový automobil bude mít jednotné uspořádání pohonné jednotky, převzaté z první generace MX-5, a co nejlehčí nízkou stavbu karoserie. Jinak měli designeři volnou ruku. Žádný z nich se však ani nepokusil odklonit od původního konceptu, sportovního roadsteru pro čistou radost z jízdy na čerstvém vzduchu.
Nové návrhy z Hirošimy a kalifornského Irvine připomínaly první generaci, ale bez výklopných světlometů, evropský návrh z Oberurselu u Frankfurtu byl ve stylu mohutnějších vozů a vysokým bokem a přídí ve stylu retro jakou mělněkdejší Austin-Healey Sprite z Velké Británie, který před pětatřiceti lety slavil velké úspěchy v segmentu levných sportovních roadsterů. Čtvrtá skica z designerského centra v Yokohamě se nejvíc blížila první generaci. Nakonec byl zvolen návrh kalifornského centra Mazda Research & Development America (MRA), jehož šéfdesigner Tom Matano má největší zkušenosti s designem MX-5 a jejích variací, jako byly uzavřené Coupé a supersportovní Speedster. Ve spolupráci ostatních designerských středisek byl vítězný návrh připraven pro sériovou produkci. „Vidíte-li roadster sto metrů před sebou, myslíte si, že to může být Mazda MX-5. Na padesát metrů jste rádi, že vidíte Mazdu MX-5. Když u vás zastaví, je to skutečně MX-5 a je to nová Mazda MX-5!“, tak vyjádřil ducha vozu Tom Matano. Nyní opouští výrobní linku v Hirošimě tři tisíce roadsterů měsíčně.
převzato z MAZDA NEWS léto 98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů MAZDA
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.