Přívěsné vozíky za automobil mohou být pomocníkem nejen zahrádkářům, chalupářům, ale i podnikatelům. Převézt štěrk, písek na stavbu, ale i automobil nebo zvířata není problém. Na trhu je široký výběr hobby i profesionálních přívěsů. Při výběru hraje hlavní roli účel, k jakému bude zákazník vozík využívat. Jaký přívěs potřebuji, k čemu ho budu využívat, jak těžký bude náklad nebo jakou výbavu pořídit?
Na hmotnosti a druhu převáženého nákladu závisí volba velikosti i konstrukce. Důležité jsou nejen rozměry nákladu, ale i rovnoměrné rozložení jeho váhy. Pro delší náklad je vhodné zvolit delší přívěs s předním otvíracím čelem, které zajistí lepší manipulaci s nákladem. Zákazník se může orientovat také podle ložných ploch. Ty nejčastější mají rozměry 1100 x 2060 mm, 1250 x 2060 mm a 1250 x 2500 mm. Ohled musíte ale brát také na možnosti parkování a pohodlnou manipulaci.
Nejčastější volbou zákazníků bývají univerzální vozíky. „Zejména běžný valníkový přívěs je nejrozšířenější, prodává se nejvíce. Tvoří kategorii lehkých a rozměrově kompaktních přívěsů za auto. Zákazník si pak podle svého využití vybírá správnou velikost, vybavení nebo řeší pevnost bočnic. Ty mohou být plechové, překližkové nebo hliníkové – od nejlehčích po nejpevnější,“ uvádí Petr Ostrý, jednatel společnosti Agados, která ročně prodá okolo 24 tisíc vozíků. Právě valníkový přívěs se nejlépe hodí k přepravě písku, štěrku a materiálu, který využívají majitelé rodinných domů, nebo zahrádkáři. Každým rokem také stoupá zájem o přepravníky aut, přívěsy na přepravu zvířat, skútrů a další speciály. Dlouhodobě je poptávka po přepravnících čtyřkolek a sekaček.
Důležitá je nejen velikost, ale i váha vozíku. Podle ní se rozhodnete, zda musí být přívěs nebrzděný nebo brzděný. Nebrzděný vozík je sice levnější, ale uveze obvykle náklad pouze do 500 kilogramů. Vyšší bezpečnost jízdy zajistí brzděný vozík, ten totiž auto před sebou netlačí. Nezapomínejte ani na to, kolik utáhne vaše auto. Každý kupující by se měl podívat do technického průkazu svého vozu, jakou povolenou hmotnost může za svým autem tahat. Vozidlo musí být vybaveno připojením na elektroinstalaci se 7 nebo 13 pólovou zásuvkou.
„Ve srovnání pořizovacích nákladů například s dodávkou je jednoznačnou výhodou užitná hodnota přívěsu. Nejenom nyní v době pandemie a jejích dopadech na ekonomiku je pořízení přívěsu alternativou, při které lze ušetřit statisíce. Zatímco nový profi přívěs lze koupit už za 60 tisíc korun, starší dodávku pořídíte za 200 tisíc korun a novou za půl milionu. A to mluvíme o srovnatelné ložné ploše,“ říká Petr Ostrý. Podle něj je nyní ideální doba na nákup vozíku z aktuálních zásob a za současných cen. Již nyní je jasné že cenové náklady na vstupní materiály budou vykazovat značnou nestabilitu. Obchodníci také nabízejí zajímavé slevy a odběry ihned bez čekání. „Agados je i přes aktuální komplikovanou situaci schopen i nadále dodržovat standardní termíny dodání díky tomu, že disponujeme dostatkem výrobního materiálu, výroba se u nás, na rozdíl od jiných výrobců, nezastavila,“ upřesňuje Ostrý.
Hobby nebo profi?
Velký rozdíl je mezi hobby a profesionálními vozíky. Konstrukci profesionálního přívěsu zpravidla tvoří masivní svařovaný rám, materiál bočnic nejčastěji tvoří vodovzdorná překližka, či hliníkové profily. Často se také jedná o speciální vozíky, které mohou táhnout velké stroje, těžký náklad nebo i auta.
„Zkonstruovali jsme například přívěs pro monopost Formule 1 týmu McLaren. ZOO ve Dvoře Králové nad Labem si u nás zase objednala transportér pro přepravu žiraf. Tým automobilového závodníka Tomáše Ouředníčka si nejen pro svoji dakarskou pout u nás nechal vyrobit na míru přepravník pro závodní speciál. Jsme aktivní i ve vojenském sektoru a bezpečnostních složkách u nás i v zahraničí. V našem portfoliu je řada speciálních projektů, například mobilní polní kuchyně nebo obojživelný přívěs, který zvládne náročný terén a při překonávání vodních překážek je schopen plavat,“ dodává Petr Ostrý.
Jaká výbava k vozíku?
Výbava k přívěsům záleží na preferencích zákazníka. Vybavení může zahrnovat plachty, víka nebo úchyty, které zafixují převážený náklad. Opěrné nohy zase pomáhají při vykládání nákladu z přívěsu. Důležitá jsou i kola. Přívěs s koly vedle ložné plochy je vice stabilní. Pořídit si můžete i držáky rezervních kol, rezervní kola, zejména když jezdíte do náročnějších terénů a potřebujete mít jistotu, že rezervu budete mít vždy po ruce.
Co a jakým způsobem správně na vozíku převážet?
Pokud chcete převážet sypké materiály jako písek nebo mulčovací kůru, je ideální využít sklopných přívěsů pro lepší manipulaci. V nabídce jsou sklopné přívěsy s hydraulickým zvedáním, s ručním heverem nebo pouze manuálně sklopné.
V případě převážení strojů je dobré přívěs dovybavit upínacími oky, u některých přívěsů jsou přímo ve standardním provedení. K těmto okům pak náklad připevníte pomocí kurtů.
Pokud chcete na vozíku převážet motocykl, drobná hospodářská zvířata nebo cokoliv neobvyklého, existuje široká nabídka speciálních přívěsů pro tyto účely.
Jak rychle můžeme s vozíkem jet?
Přívěsy českého výrobce Agados jsou schválené s konstrukční rychlostí 130 km/hod. Tuto skutečnost ocení zejména řidiči často jezdící po dálniční síti.