Dacia byla založena v roce 1966 v Colibasi. První licenční smlouva se společností Renault byla podepsána v roce 1968 a týkala se výroby modelu Dacia 1100 neboli Renault 8 v Rumunsku. Po této první zkušenosti se společností Renault přišel rok 1969 a výroba modelu Dacia 1300 dle vzoru vozu Renault 12. Dlouhá historie spolupráce začíná mezi společností Dacia a Renault.
Rumunsko se díky příznivému politickému vývoji postupně otevřelo investorům a mezinárodní spolupráci. Trh automobilů se transformoval se vstupem nových účastníků a vývojem dovozu automobilů ze Západní Evropy, které odpovídají poptávce zákazníků orientujících se více a více na své mezinárodní okolí.
Státní podnik Dacia si zajišťuje svou budoucnost. Moderní automobilový podnik potřebuje kapitál a zkušenosti, aby mohl následovat zrychlený vývoj produktů. Podnik Dacia se potřebuje vyvíjet každý den, aby zlepšil kvalitu své produkce. To samozřejmě znamená, že Dacia a Renault opět pokračují ve spolupráci v procesu privatizace. Renault získal majoritu 2. července 1999.
Dacia zůstává výhradním lídrem rumunského trhu všech nových značek automobilů s více než 60% účastí na trhu za první semestr 2000. Výrobce prodal více než 2 000 000 automobilů od roku 1968. Dacia vyváží každý rok přibližně 10% své produkce.
Historie závodu Dacia
Automobilový závod Dacia se nachází v městečku Colibasi, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 – 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:
- montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
- částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
- integrace výroby motorů, převodovek a náprav
- výroba karoserií
V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována v Rumunsku.
V období roku 1970 – 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:
- 1972 – Dacia 1300 Ambulance
- 1975 – Dacia 1302 Pick-Up
- 1982 – Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side
- 1989 – Dacia 1320 Hatch-Back
- 1989 – Dacia 1304 King-Cab
- 1990 – Dacia 1325 Liberta
- 1992 – Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
- 1995 – Dacia Nova 523
- 1997 – Dacia Nova 524
Automobily DACIA se výrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi.
V červenci 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.
V roce 2000 společnost Automobile DACIA uvedla na trh vůz Dacia SupeRNova s francouzským motorem splňující normy EURO II a od roku 2002 již všechny motory v modelech SupeRNova (verze Confort, Rapsodie i Clima) splňují normy EURO III.
Dacia a Renault – historie vztahů
- 1966 Výstavba továrny v Pitesti
- 1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
- 1978 Ukončení licenční dohody Renault-Dacia
- 1991 Studie průmyslového projektu Renault-Dacia
- 1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100 % rumunský vůz
- 1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
- 1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
- 2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu SuperNova
- 2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72 % kapitálu
- 2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza
- 2004 Uvedení na trh modelu Dacia Logan
Dacia má dnes klíčovou roli v mezinárodní strategii Renault Group, patřící mezi prvních 6 světových výrobců od podepsání smlouvy se značkou Nissan a nákupu Samsung Motors. Dacia je značkou světového konzorcia Renault Group, jejímž účelem je zjednodušit nákup automobilů v rozvojových zemích.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.