Historie partnerství Shell a ferrari

Technickými partnery byly od prvního závodu mistrovství světa Formule 1 ve Velké Británii v roce 1950.

  • Shell a Ferrari jako partneři absolvoval i přes 363 závodů Formule 1, z toho 126 vítězně.
  • Shell podporoval v průběhu historie Mistrovství světa Formule 1 celkem 7 týmů, žádný z nich však nebyl tak úspěšný jako Ferrari. Za dobu partnerství získal společný tým přes 1 800 mistrovských bodů.
  • Shell byl partnerem průkopnických týmů motorsportu už ve 20. letech minulého století.
  • Shell je mezi producenty paliv a maziv nejúspěšnějším partnerem v celém závodním poli, s více než dvakrát vyšším počtem vítězství než má na svém kontě nejbližší rival, Elf.

Statistika

  • V roce 2004 Shell pro Ferrari připravil 40 tun maziv pro motory a převodovky Formule 1.
  • Každý rok Shell dodává týmu Ferrari 250 000 litrů paliva pro vozy Formule 1.
  • Při zastávce v boxech je do vozů Formule 1 pumpováno palivo Shell V-Power rychlostí 12 litrů za sekundu.
  • Tým specialistů, mechaniků Ferrari, ve spolupráci s techniky Shell procvičuje průběh zastávek v boxech zhruba 30krát za víkend.
  • Při 550 kg je vůz Formule 1 naplněný palivem Shell V-Power polovinou hmotnosti Mini.
  • Během jednoho víkendu provedou technici Shell analýzu paliva pro Ferrari více než 40krát.
  • Všechny cestovní vozy Ferrari jsou konstruovány pro používání paliv a maziv Shell.
  • Při jednom mistrovském podniku Formule 1 se spotřebuje méně paliva, než běžná benzínová pumpa prodá za jeden den.
  • Shell dodává palivo, motorový olej, převodový olej a ložiskové mazivo týmu Formule 1 a závodu, v němž se vyrábí cestovní vozy.
  • Zázemí sponzorství vytváří více než 40 lidí v laboratořích a kancelářích Shell ve Spojeném království a v Německu.

Historie podrobněji


Historie úspěchů začala v červenci 1951, když José Froilán González dojel v Silverstone s vozem Ferrari 375 poháněným palivem Shell vítězně do cíle. Dnes, kdy je na společném kontě 8 korunek za vítězství v Poháru konstruktérů a 11 jezdeckých titulů, prodloužili Shell a Ferrari technické partnerství do roku 2010.


Shell a Ferrari mají za sebou dlouhá léta spolupráce a byly technickými partnery na závodních drahách ještě před prvním závodem Formule 1 ve Velké Británii v roce 1950. První vítězství ze spolupráce vzešlo v roce 1951 v Silverstone a naznačilo příští vývoj.


S využitím vysoce hořlavé palivové směsi na bázi leteckého paliva v roce 1952 Shell a Ferrari vyhrály všechny Velké ceny, což znamenalo šest za sebou jdoucích vítězství, a tak i svůj první titul Mistra světa. V dalším roce vyhrál tým pět závodů a druhý světový titul.


Na úspěších Ferrari měl, stejně jak je tomu i dnes, Shell svůj podíl. Vozy Ferrari pro vysoké rychlosti potřebovaly nejlepší možné palivo a Shell jej s využitím své odbornosti dokázal poskytovat. I zakladatel Ferrari, pan Enzo Ferrari, vyjádřil své potěšení z podpory svého technického partnera: „Shell vždy zdůrazňoval prvořadou důležitost zkušeností získaných při závodech, a ty nám umožnily dosahovat výrazných výsledků.“


V roce 1961 byl představen „kladivoun“ Ferrari 156. Do této doby jezdily vozy Formule 1 na čisté letecké palivo, bezpečnější a bližší palivu cestovnímu než byl typ předchozí, nicméně stále odlišné od cestovní palivové směsi. Díky novému vozu a využití silných výzkumných a vývojových schopností Shell dokázali Phil Hill a Von Trips získat mistrovský Pohár konstruktérů. Po nehodě, kterou měl Von Trips v Monze, nakonec vyhrál třetí jezdecký titul pro tým Hill.


Poté, co se v roce 1973 kvůli ropné krizi stáhly ze závodních okruhů, obnovily Shell a Ferrari své partnerství a účast v mistrovství až v roce 1996. Krátce potom podepsal s týmem smlouvu mistr světa Michael Schumacher a už v sedmém závodě sezóny v Barceloně stoupal na nejvyšší stupínek pro vítěze poprvé v červeném, což byl obraz, který pak svět Formule 1 viděl v následujících letech ještě mnohokrát.


V letech 1996, 1997 a 1998 pak už Shell a Ferrari bojovaly o jezdecké i konstruktérské tituly. Vývoj celou dobu postupoval kupředu a to i při tom, jak se palivo používané ve Formuli 1 sbližovalo s palivem užívaným pro cestovní vozy. V roce 1999 pak Shell a Ferrari sáhly znovu po vítězství a tým po 13 letech opět získal Pohár konstruktérů.


Úspěch se opakoval v roce 2000, kdy Schumacher vybojoval svůj třetí (a pro Ferrari desátý) titul nejlepšího jezdce. Během dalších čtyř let partnerství Ferrari a Shell zcela dominovalo scéně Formule 1 a překonávalo historické rekordy téměř při každé příležitosti. Michael Schumacher završil své čtvrté vítězství v Mistrovství světa 2004 ve Spa, zatímco tým si zajistil pátý úspěch v Poháru konstruktérů už několik týdnů předtím, na Velké ceně Maďarska.


Oba partneři společně absolvovali už více než 363 závodů Formule 1, přičemž ve 126 z nich zvítězili a získali celkem přes 1 800 mistrovských bodů.


Protože partnerství se může těšit na dalších pět let společné práce v závodních boxech, výjimečnost, kterou obě značky ve svých sférách reprezentují, jak se zdá, může pokračovat.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejoblíbenější díla v historii Automobilistu znovu ožívají. Tři grafiky ikonického vozu Ferrari 250 GTO vznikají v limitované sérii

Nejoblíbenější díla v historii...

Tři historicky nejoblíbenější umělecké plakáty z dílny Automobilistu, které zobrazují jeden z nejcennějších vozů světa, Ferrari 250 GTO, se znovu po letech objevují v limitované...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear ’66: film Le Mans ’66 odhaluje i zajímavý příběh pneumatik

Goodyear ’66: film Le Mans ’66...

Snímek Le Mans ’66, který tento týden vstupuje do českých kin, vypráví příběh legendárního souboje mezi značkami Ford a Ferrari. Odehrává se v roce 1966 během kultovního francouzského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a unikátních vozů

LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a...

Automobilová slavnost opět v celém areálu Výstaviště Praha v Holešovicích Termín konání: 17. – 19. května 2019 Významná jubilea připomenou mimo jiné značky Bugatti, Citroën a Subaru...