HISTORIE KOMFORTU CITROËN 2. DÍL: ŽIVOTNÍ KOMFORT

  • Pojem komfortu je již více než 100 let pro vozy Citroën zcela zásadní.
  • Program Citroën Advanced Comfort®, který je klíčovým prvkem vývoje současných modelů, představuje komplexní, moderní a multisenzorický přístup ke komfortu, jenž prostor pro cestující vnímá jako interiér domu. Jeho cílem je, aby byla každá cesta na palubě Citroënu stejně pohodlná jako posezení doma v obývacím pokoji. Program se opírá o 4 hlavní pilíře:
    • jízdní komfort pro pocit jako vbavlnce,
    • životní komfort díky praktickému a funkčnímu interiéru,
    • uživatelský komfort s intuitivními technologiemi pro zjednodušení života,
    • duševní komfort při pobytu vútulné prosvětlené atmosféře, se vším na svém místě.

Jde o 4 hlavní oblasti diferenciace modelů značky, již je dosahováno díky exkluzivním inovacím, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® nebo sedadla Advanced Comfort. Tyto technologie jsou nyní přístupné široké veřejnosti.

  • těmito 4 pilíři se nyní můžete seznámit ve čtyřdílném seriálu –  prostřednictvím konkrétních příkladů z historie značky Citroën. Dnes 2. díl  – životní komfort.

Post-production : Astuce Productions

Copyright William Crozes @ Continental Productions

ŽIVOTNÍ KOMFORT: PRAKTICKÝ A FUNKČNÍ INTERIÉR

PROSTOR NA PALUBĚ A MODULARITA

Komfort Citroën je rovněž vyjádřením pojmu praktičnosti a všestrannosti pro snadnější a příjemnější řízení i cestování. Čím jednodušší bude běžné používání automobilu, tím příjemnější a pohodlnější bude vůz pro majitele. Vývoj vozů, které nabízejí maximální „životní komfort“ je otázka, která prostupuje celou historií značky Citroën.

Citroën dlouhodobě zdůrazňuje výhody přizpůsobivého uspořádání sedadel, maximálního prostoru v kabině a velkého úložného prostoru. V roce 1923 nabídl Type B2 kupujícím možnost volby mezi více sedadly nebo větší kapacitou zavazadlového prostoru, což představovalo první pokus o praktickou modulární kabinu. Type C3 „Torpédo“ byl dvoumístný, třetí sklopné sedadlo bylo umístěno za řidičem, takže bylo možné přepravovat více zavazadel, nebo více cestujících. V roce 1924 byla představena nová konfigurace se třemi sedadly označovaná „Trèfle“, třetí sedadlo bylo napevno umístěno uprostřed kabiny za dvěma předními sedadly a z obou stran ho obklopoval úložný prostor.

Post-production : Astuce Productions

Během třicátých let i později nabízel model Traction Avant různá uspořádání sedadel. Patřil mezi ně i sedmimístný model s dlouhým rozvorem a variantou se zadními výklopnými dveřmi, takže šlo pravděpodobně o první sériově vyráběný hatchback na světě.

Dokonce i model 2CV v „základní“ verzi byl moderní svým zavěšením kol, konstrukcí a adaptabilní modulární kabinou. Díky odnímatelným sedadlům, stahovací střeše, rovné podlaze a rozšiřitelnému prostoru pro zavazadla lze na model 2CV pohlížet jako na auto, které zahájilo trend funkčního či technického uspořádání kabiny – a to již před více než půl stoletím.

Jak DS, tak CX byly nabízeny ve verzi kombi, s maximálním životním komfortem a důmyslným uspořádáním sedadel, dlouho před nejnovějšími trendy šesti nebo sedmístných vozů. CX Familiale byl ve své třídě jedinečný a jeho konkurentům trvalo mnoho let, než ho dohnali.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Citroën také vyrobil řadu jedinečných koncepčních modelů prezentovaných na autosalonech, jejichž hlavní snahou bylo dosáhnout co nejlepšího komfortu. Dokonalým příkladem je koncepční vůz Citroën Karin z roku 1980. Tento trojsedačkový model ve tvaru pyramidy postavený z kompozitních materiálů přišel s novými nápady týkajícími se úložných prostor, tvarovaných sedaček a nádherné ovládací konzoly na volantu s dotykovými ovládacími prvky. Podobné nápady se dnes uplatňují u sériových vozů značky.

V novější době se pozornost zaměřila na ergonomii a na začlenění funkčního uspořádání kabiny. Značka Citroën byla vždy oblíbená jako značka rodinných vozů, pro které je funkční aspekt důležitý: víceúčelové rodinné vozy patří v posledních letech mezi nejprodávanější modely značky. Vozy Citroën prošly celou řadou inovací: od vyjímatelných sedadel, přes adaptabilní uspořádání sedadel, sklopitelná zadní opěradla po otočná přední sedadla.

Copyright Wiiliam CROZES @ Continental Productions

William CROZES @ PLANIMONTEUR

Zatímco největší modely značky nabízejí osm nebo dokonce devět sedadel, menší modely, jako jsou ZX a C2, mají zadní sedadla, která lze posouvat dopředu nebo dozadu a vytvářet tak více prostoru pro cestující nebo zavazadla. Malý vůz C2 nabízel i sklopná sedadla pro cestující vzadu, což je u tak malého vozu vzácné.

Vozy Citroën nabízejí pro snadnější pobyt na palubě pokročilou a důmyslnou modularitu, která posiluje pocit velkorysého prostoru na palubě. Podílejí se na ní zejména:

  • 3 samostatná podélně posuvná a sklopná sedadla ve 2. řadě snastavením sklonu opěradla u vozů SUV C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer a C5 Aircross,
  • 3 samostatná sklopná sedadla ve 2. řadě u modelu Berlingo,
  • 2 sklopná sedadla ve 3. řadě u vozu Grand C4 SpaceTourer,
  • podélně posuvná zadní lavice dělená na 2 části se sklopitelnými opěradly u SUV C3 Aircross,
  • možnost sklopení opěradel u sedadel 3. řady do polohy stolek nebo jejich vyjmutí u modelu Berlingo,
  • možnost sklopení opěradel u sedadel 2. a 3. řady do polohy stolek nebo jejich vyjmutí u vozu SpaceTourer,
  • možnost získání rovné podlahy po sklopení nebo vyjmutí zadních sedadel u modelů SUV C3 Aircross, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, SUV C5 Aircross, Berlingo a SpaceTourer,
  • možnost sklopení opěradla sedadla spolujezdce do polohy stolek pro přepravu zvláště dlouhých předmětů uvozů SUV C3 Aircross, C4 SpaceTourer, Grand C4 SpaceTourer, Berlingo a SpaceTourer.

Copyright William CROZES @ Continental Productions

Copyright William Crozes @ Continental Productions

ÚLOŽNÝ PROSTOR

 Citroën často přinášel nová řešení otázky uspořádání kabiny, aby vyhovovala potřebám moderních rodin. Ať už jsou to speciální kapsy a kapsičky, zásuvky pod sedadly, velké odkládací schránky nebo úložný prostor ve stropu podobně jako v letadle, designéři společnosti Citroën vždy nabízeli zákazníkům něco navíc.

Citroënu nikdy nechyběla fantazie, pokud jde o nové možnosti kabiny. Řada vyspělých řešení nabízených v koncepčních vozech Citroën se nyní stala realitou v sériových automobilech výrobce. Oblíbeným tématem značky byla odjakživa uživatelská přívětivost, kterou reprezentují otočná sedadla pro snadnější nastupování a vystupování, skryté přihrádky, zapuštěné úložné prostory ve dveřích či palubní desky s odnímatelnými přihrádkami.

Potenciál malých odkládacích prostorů se objevil již u vozu Type C z roku 1923, ostatní modely Citroën pak přicházely s inteligentními řešeními otázky praktičnosti kabiny. Na tuto snahu přímo navázal model 2CV se svým plně přizpůsobitelným úložným prostorem pro větší praktičnost. Koncepční vůz Karin, vystavený na pařížském autosalonu v roce 1980, měl ve dveřích odnímatelné odkládací přihrádky. CX byl vybaven velkou přihrádkou na palubní desce, zatímco XM a mnoho dalších vozů Citroën mělo na palubní desce před sedadlem spolujezdce umístěnou velkou schránku s horním otevíráním pro snazší přístup. Pozdější modely GS byly k dispozici s odnímatelnou odkládací schránkou, kterou bylo možné připevnit na palubní desku nebo na dveře, či dokonce použít jako kufřík. Později v roce 2003 představil model C2 na svou třídu unikátní rozdělené zadní výklopné dveře zavazadlového prostoru, které měly malou přihrádku ve spodní části dveří, kam bylo možné odložit menší předměty a zabránilo se tak jejich pohybu v kufru.

Model Berlingo, který se představil ve formě trojice koncepčních vozů na pařížském autosalonu v roce 1996, znamenal začátek nové éry praktického úložného prostoru. Citroën zde představil tři modely: Coupé de Plage, Berline Bulle a Grand Large, aby ukázal na jejich možnosti převážení sportovního vybavení v nákladovém prostoru (například surfařských prken nebo lyží) a představil interiér koncipovaný pro rodinu, s adaptabilním odkládacím prostorem v kabině. V době prodeje modelu Berlingo, jehož sériový model byl inspirován verzí Grand Large, značka uvedla adaptabilní úložný prostor „Modutop“ připevněný ke stropu. Modutop zvětšil úložnou kapacitu pro cestující o 170 litrů a byl ideální pro uložení všech věcí, které může rodina potřebovat, aby se nenudila na dlouhých cestách.

Copyright AGNIESZKA_DOROSZEWICZ @ Continental Production

V aktuální modelové řadě se i dnes používají tyto prvky:

  • Modutop nové generace u modelu Berlingo, systém stropního úložného prostoru sprůsvitným obloukem přístupný všem cestujícím a střešní úložný prostor přístupný ze zadních sedadel nebo ze zavazadlového prostoru,
  • velká uzavřená schránka před sedadlem spolujezdce Top Box sširokým víkem u vozů C4 Cactus a Berlingo,
  • odkládací přihrádky na palubní desce, nad centrálním displejem před sedadlem spolujezdce u modelu SpaceTourer,
  • velký odkládací prostor pod loketní opěrkou mezi předními sedadly u SUV C5 Aircross,
  • velká úložná schránka ve středové konzole u vozů C4 SpaceTourer a Grand C4 SpaceTourer.

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...