Forma a funkce vytvářejí harmonický celek ve dvou rozdílných modelech. Klasický sedan Mazda 323 se stupňovitou zádí nabízí prostorný pětimístný interiér i oddělený zavazadlový prostor velkého objemu, pětidveřová Mazda 323 F vyniká variabilitou interiéru s posuvnými zadními sedadly, umožňujícími zvětšit podle potřeby objem zavazadlového prostoru, dobře přístupného výklopným víkem v zádi. Velký rozvor náprav 2,61 m a zcela nezávislé zavěšení všech kol jsou zárukou vynikajících jízdních vlastností, hodných vozů vyšší třídy.
Všechny ovládací prvky jsou ve snadném dosahu řidiče, na přání se dodávají elektronické protiblokovací systémy ABS a protiprokluzové TCS. Převodovka je pětistupňová nebo čtyřstupňová samočinná (pro sedan), samozřejmostí je pohon předních kol. Paleta motorů pro Mazdu 323 zahrnuje tři zážehové a dva vznětové motory. Čtyřválec 1,5 je zcela nový zážehový motor nejmodernější koncepce a dosahuje výkonu 65 kW při 5500 ot/min, ještě silnější je druhý šestnáctiventilový motor 1.8 s výkonem 84 kW při 6000 ot/min. Oba mají rozvod 2x OHC, zatímco nejmenší 1.4 (54 kW/5500 ot/min) vystačí s jedním vačkovým hřídelem v hlavě válců, byť má také čtyřventilový rozvod. Předností všech motorů Mazdy 323 je velmi nízká spotřeba paliva, podle objemu motorů 6,2( 6,3 a 6,5 l na 100 km (mimoměstský cyklus). Vznětový atmosférický motor je známý dvoulitr typu RF o výkonu 52 kW. V nabídce je však i zcela nový přeplňovaný motor 2.0 DiTD o výkonu 66 kW a se spotřebou pouze 4,4 l/100 km (při mimoměstském cyklu). Objem palivové nádrže činí 55 l. Na český trh přichází nová Mazda 323 v několika stupních výbavy LX, GLX a GT. Obě vyšší zahrnují už v základu dva airbagy, ABS, elektronický imobilizér, elektrické ovládání předních oken, výškově stavitelný volant atd. Model GT má navíc boční airbagy, kotoučové brzy i vzadu, protiprokluzový systém TCS a kompletní elektrickou výbavu.
Novou generaci Mazdy 323 už netvoří čtyři karosářské varianty jako dříve, ale pouze čtyřdveřový sedan 323 a pětidveřový hatchback 323 F, které doplňuje třídveřový hatchback z předchozí modelové řady, který zůstává ve výrobě. Nová řada 323 vychází ze zkušeností s větší 626 a využívá společných unifikovaných dílů podlahové plošiny, o čemž svědčí i shodný rozvor 2610 mm, o 5 mm větší než u předcházejících modelů. Zmenšily se však přední i zadní převisy karoserie a navzdory mírně redukovaným vnějším rozměrům nabízí obě nové verze větší vnitřní prostor jak pro cestující, tak pro zavazadla. Pozoruhodným prvkem nové pětidveřové Mazdy 323 F je posuvná zadní řada sedadel, která podle potřeby mění objem zavazadlového prostoru z 335 na 421 l (levnější verze s pevným sedadlem má 356 l proti 346 l dřívějšího modelu 323 F). Sedáky předních i zadních sedadel jsou nyní o něco výš, ale prostor nad nimi je větší, stejně jako šířka interiéru. Přehledně uspořádaná přístrojová deska nabízí
všechny ovládací prvky ve snadném dosahu řidiče, je vytvořena podle nejnovějších ergonomických výzkumů. Jediné stisknutí tlačítka a systém klimatizace a vytápění zajistí požadovanou teplotu, zatímco radiopřijímač s RDS systémem a přehrávačem kazet nebo CD nosičů může i v Mazdě 323 změnit vaši oblíbenou hudbu v nevšední koncert. Harmonie kontrastů vyniká tedy také v interiéru, kde je cestování skutečným požitkem. Jedinečné jízdní vlastnosti jsou na vrcholu nižší střední třídy, chování vozu připomíná větší Mazdu 626. Velkou zásluhu na tom má hlavně zcela nezávislé zavěšení všech kol na příčných ramenech a se vzpěrami McPherson (vzadu s originálním vedením každého kola dvojicí příčných a jedním podélným ramenem systému Mazda Twin Trapezoidal Link), nižší převod řízení s proměnným účinkem posilovače i větší rozchod kol vpředu i vzadu 1470 mm. Účinné brzdy s kotouči na předních či na všech kolech jsou zárukou bezpečné jízdy.
Výbavou na přání pro zážehové motory je rovněž protiprokluzový systém TCS, spolupracující s ABS. Kola jsou čtrnáctipalcová (pneumatiky 175/65 pro modely 1.4, 185/65 pro 1.6) nebo patnáctipalcová (195/55 pro 1.8 GT). Velkou pozornost věnovali konstruktéři Mazdy 323 také bezpečnosti. Tuhý skelet karoserie systému Triple H (výztuhy ve tvaru H na bocích, stropu i podlaze) vytváří mimořádně účinnou ochranu cestujících v případě nehody, přičemž tvůrci řady 323 podstatně vylepšili zvláště boční výztuhy a záchytné boxy zabraňující vtlačení dveří do vnitřku kabiny při bočním nárazu. Boční airbagy jsou standardní výbavou modelů GT. Neobyčejně bohatá a promyšlená výbava pak přispívá k vaší maximální bezpečnosti. Všechny vozy od provedení GLX mají už v základní výbavě tříbodové bezpečnostní pásy u předních i zadních sedadel, vzadu jsou tři opěrky hlavy, nechybí třetí brzdové světlo (u modelu 323F nad horní hranou zadního okna), centrální zamykání dveří, elektrické stahování předních oken s čidlem reagujícím na překážky, možnost snadné instalace dětské bezpečnostní sedačky, automatické odpojení airbagu spolujezdce při neobsazeném sedadle atd. atd. Nová Mazda 323 je dlouhá 4315 mm (sedan) nebo 4200 mm (hatchback 323F), široká 1705 mm a vysoká 1410 mm. Pohotovostní hmotnost se pohybuje od 1055 do 1185 kg podle motoru a výbavy.
převzato z Mazdanews – podzim/zima ’98
vychází zpravidla čtvrtletně a je k dispozici u dealerů Mazda
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.