Fotogrammetrie je jako automobilový VAR

  • Preciznost je v automobilovém průmyslu klíčová, proto jsou tolerance při měření karoserií menší, než je tloušťka listu papíru
  • Fotogrammetrie zvyšuje efektivitu měření při výrobě z hlediska rychlosti, preciznosti a konektivity
  • SEAT je prvním výrobcem, který zavedl ve velkém měřítku do praxe průběžné bezkontaktní měření: Každý den pořizuje 9000 snímků a analyzuje až 210 milionů bodových měření

Ve fotbale může jeden centimetr znamenat rozdíl mezi regulérním gólem a jeho neuznáním z důvodu postavení útočícího hráče mimo hru. Zavedení systému VAR (Video Assistant Referee/video asistent rozhodčího) zvýšilo přesnost při posuzování sporných centimetrů. Co kdybychom však místo centimetrů hovořili o desetinách milimetru, které odpovídají tloušťce listu papíru? Oddělení technologie měření a modulárního fixačního systému ve společnosti SEAT sleduje při měření karoserií vyráběných vozů právě desetiny milimetru. Dosud se na procesu měření zčásti podílela manuální práce. Příchod inovativní bezkontaktní technologie však znamená zásadní změnu pro efektivitu celého procesu měření při výrobě automobilů na montážní lince.

Preciznost je v automobilovém průmyslu klíčová, proto jsou tolerance při měření karoserií menší, než je tloušťka listu papíru

Fotogrammetrie je systémem bezkontaktního měření, který zaznamenává na každém dílu miliony bodů a zkracuje dobu měření o 90 %

Cesta k preciznosti. „Fotogrammetrie je technologie bezkontaktního optického měření, která nám umožňuje prostřednictvím fotografií zaznamenávat na měřeném objektu miliony bodů a zjišťovat na každém místě hloubku a tloušťku,“ vysvětluje Pedro Vallejo, vedoucí oddělení technologie měření a modulárního fixačního systému ve společnosti SEAT. Měřené body se zachycují na barevné mapě, která ukazuje případné odchylky od optimální hodnoty. „Na snímku vidíme 100 % geometrických linií vozidla v exteriéru i interiéru. Díky tomu okamžitě odhalíme jakékoli změny,“ dodává Paco Triguero, vedoucí oddělení měření vnitřních dílů ve společnosti SEAT.

SEAT je prvním výrobcem, který zavedl ve velkém měřítku do praxe průběžné bezkontaktní měření: Každý den pořizuje 9000 snímků a analyzuje až 210 milionů bodových měření

Sady dílů jsou během každé výrobní směny náhodně vybírány z montážní linky a podrobovány důkladné kontrole

Jak to funguje?

Sady dílů jsou během každé výrobní směny náhodně vybírány z montážní linky a podrobovány důkladné kontrole. Automatizovaní roboti AGV přepravují tyto komponenty do měřicí haly. V ní jsou na 1500 metrech čtverečních stroje s kamerami. Díky jejich práci je zaručeno, že všechna vozidla opouštějí montážní linku se správnými rozměry a optimální úrovní bezpečnosti a provozních vlastností. Případné odchylky mohou být rychle odstraněny.

Karoserie automobilu je tvořena mnoha různými díly

Důležitost rostoucího počtu bodových měření.

Karoserie automobilu je tvořena mnoha různými díly. Jejich měření musí být proto přesné, což nyní zajišťuje fotogrammetrie. „Stroje pořizují celkem 200 až 300 snímků u montážních celků a 1000 fotografií u celého skeletu karoserie, což je ekvivalentem sedmi milionů bodových měření u montážního celku a až 98 milionů u celého skeletu,“ vysvětluje Paco. Každý den je zhotoveno 9000 snímků a analyzováno až 210 milionů bodových měření.

Optická technologie zkrátila dobu měření v porovnání s konvenčními metodami dotykového měření až o 90 %

Fotogrammetrie je systémem bezkontaktního měření, který zaznamenává na každém dílu miliony bodů a zkracuje dobu měření o 90 %

Žádná ztráta času.

Optická technologie zkrátila dobu měření v porovnání s konvenčními metodami dotykového měření až o 90 %. „Dříve jsme změřili tři díly za den, zatímco nyní jich kontrolujeme 30 denně,“ říká Paco. „To nám umožnilo zásadně změnit způsob, jímž jsme pracovali v uplynulých 20 až 30 letech. Zaměstnance jsme proškolili pro používání metod, které jsou náročnější na kvalifikaci, a exponenciálně vzrostlo množství získávaných informací, abychom mohli zákazníkům dodávat automobily v nejvyšší možné kvalitě,“ říká Pedro. Tato metoda se v současnosti používá na montážní lince modelů SEAT Leon a CUPRA Formentor.

SEAT je prvním výrobcem, který zavedl ve velkém měřítku do praxe průběžné bezkontaktní měření: Každý den pořizuje 9000 snímků a analyzuje až 210 milionů bodových měření

Technologický milník.

Používání fotogrammetrie, optimalizované společností SEAT, v sériovém měření je v automobilovém průmyslu průkopnickým a inovativním procesem. Fotogrammetrie zvyšuje efektivitu měření z hlediska jeho rychlosti, preciznosti a konektivity. „Jsme prvním výrobcem, který ve velkém měřítku používá průběžné bezkontaktní automatizované měření. Díky němu dokážeme zaručit, aby vozy sjíždějící z montážní linky měly stejnou úroveň kvality jako dokonalý prototyp, a to po celou dobu výroby modelové řady,“ zdůrazňuje Pedro.

Sady dílů jsou během každé výrobní směny náhodně vybírány z montážní linky a podrobovány důkladné kontrole

Karoserie automobilu je tvořena mnoha různými díly

Optická technologie zkrátila dobu měření v porovnání s konvenčními metodami dotykového měření až o 90 %

Okno do budoucnosti.

Díky nástrojům datové vědy pro zpracování velkých dat bude možné na základě velkých objemů informací, získávaných nyní fotogrammetrií, předvídat nežádoucí situace ve výrobě ještě dřív, než k nim dojde. „Všechna tato data uchováváme, aby mohl algoritmus strojového učení zkoumat četnost jakýchkoli odchylek,“ vysvětluje Pedro. „Nyní je můžeme lokalizovat a reagovat na ně, ale později bude program postupovat preventivně. Bude analyzovat, jak často se opakují, a bude sestavovat prognózy potřeby změnit nastavení stroje, který způsobil příslušnou odchylku,“ dodává nakonec inženýr.

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jeden vůz, bezpočet možností

Jeden vůz, bezpočet možností

Velká část Evropanů dává při cestování na zahraniční i tuzemskou dovolenou přednost automobilu Obyvatelům měst i milovníkům přírody přinášíme pět tipů, jak si užít samotnou cestu i...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dětská postýlka na kolech

Dětská postýlka na kolech

Především u prvorodičů vyvolává první jízda novorozence autem obavy Plánování dopředu zabrání nervozitě a chybám Dětské sedačky musejí mít certifikaci a jejich místo ve vozidle je na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncern Volkswagen, SEAT S.A. a španělská vláda sdílejí vizi Španělska jako budoucího centra elektromobility

Koncern Volkswagen, SEAT S.A. a...

SEAT během návštěvy Jeho Veličenstva španělského krále Filipa VI. a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze v sídle společnosti ukázal potenciál pro transformaci závodu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hybridní modely SEAT poprvé spolu

Hybridní modely SEAT poprvé spolu

SEAT Leon a Tarraco e-HYBRID se poprvé vydávají společně do barcelonských ulic Externě nabíjitelné hybridní verze nabízejí nové funkce pro řízení akumulátorové baterie a dálkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak zvládnout jízdu na kruhovém objezdu?

Jak zvládnout jízdu na kruhovém objezdu?

Řada průzkumů ukazuje, že dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu Vjezdy na kruhový objezd jsou místem, kde dochází k více než polovině nehod Hlavním...