Evoluce volantu: Od jednoduchého věnce k „řídicímu centru“

  • Na konci 50. let měl volant tvrdý, tenký věnec, který řidiči sloužil pouze ke změnám směru jízdy
  • Evoluce volantu přinesla vyšší úroveň komfortu, bezpečnosti a ergonomie
  • Současní řidiči nemusejí pouštět volant aby si nastavili rychlost jízdy, teplotu v interiéru nebo trasu jízdy

Volant odjakživa věrně slouží řidičům automobilů, vyvolává v nich pocity svobody a kontroly nad situací. Tvary i funkce volantu se v průběhu let vyvíjely, od jednoduchého věnce, na jehož lepší ovládání a pevnější uchopení si řidiči nasazovali rukavice, které byly navíc prevencí puchýřů, až po současného řidičova spojence, který za něj i zaparkuje a umožňuje mu ovládat mnoho různých funkcí vozidla, od rychlosti jízdy přes výběr hudby až po telefon, aniž by musel spouštět zrak z vozovky. Podívejme se na proměny volantu v uplynulých 70 letech na příkladu modelů SEAT:

 
– 50. léta: V tomto desetiletí měl volant velký věnec z tvrdého plastu a řízení bylo ekvivalentem posilovacího cvičení. „Luxusní modely, jako byl SEAT 1400, inspirované americkými vozy, měly na volantu drobné detaily, například měděné logo nebo tlačítko pro světelnou houkačku. Dokonce i řadicí páka byla umístěna na sloupku řízení,“ říká Isidre López, který je zodpovědný za sbírku historických vozidel SEAT.

– 60. léta: Modely, které si kupovala střední třída, mezi něž patřil například SEAT 600, měly naprosto minimalistický volant: „Byl to prvek, který sloužil pouze k natáčení kol, bez loga a jakýchkoli ovládacích tlačítek. Jedinou výjimkou byla houkačka pro upozorňování ostatních řidičů a chodců na jedoucí vozidlo, protože tehdy ještě nebyly automobily zcela běžné,“ vysvětluje odborník.


– 70. léta: Volant se během své historie postupně zmenšoval a k jeho výrobě se začaly používat nové, měkké, syntetické materiály, které zvyšovaly komfort a bezpečnost řidiče. SEAT 850 Spider byl uveden na trh v 70. letech a tehdejší řidiče fascinovaly sportovní volanty. Ty měly kovová ramena, doplněná klasickými kruhovými otvory. Isidre López říká, že „tento model se stal senzací díky svému elegantnímu, sportovnímu designu. Dřevěné ozdobné obložení vytvářelo dojem luxusu a dvě perforovaná ramena volantu dodávala interiéru vzhled závodního vozu“. Ve druhé polovině 70. let slavily úspěchy modely, jako byl SEAT 124: „Houkačka už nebyla uprostřed, ale na straně, vedle dvou horizontálních ramen, a aktivovala se palcem,“ říká Isidre.


– 80. a 90. léta: Se zavedením posilovače řízení se průměr volantu zmenšoval a zároveň se zvyšovala úroveň komfortu a bezpečnosti pro řidiče. „U prvních verzí modelu SEAT Ibiza je tento díl ještě relativně velký a vyrobený z materiálu podobného pryži, s lepší ergonomií a snadnějším ovládáním,“ říká správce sbírky historických vozidel. V následujících desetiletích přibývaly nové funkce: „Další generace modelu Ibiza z 90. let byla již vybavena airbagem a u třetí generace mohl řidič na volantu ladit rádio a ovládat hlasitost.“

– Současnost: Asistenční systémy pro parkování nebo jízdu v jízdním pruhu a veškeré informace po ruce. To je jen ukázka funkcí, které mají současní řidiči k dispozici: „Modely, jako jsou SEAT Ateca, Arona nebo Ibiza, nám na volantu umožňují nastavovat teplotu v interiéru, vybírat si hudbu, zadávat trasu, nastavovat rychlost jízdy nebo zjišťovat dojezd či dokonce telefonovat. Veškeré informace jsou zobrazovány na panelu přístrojů, aby se zabránilo rozptylování pozornosti řidiče,“ zdůrazňuje Isidre.

 

– Volant budoucnosti: Řidiči budou mít stále větší kontrolu nad vozidlem, aniž by museli pouštět volant. Nicméně „volant může časem, v souvislosti s pokrokem ve vývoji autonomních automobilů, z interiéru vozidel zcela zmizet,“ říká na závěr Isidre.

 

 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...