Značka Subaru je známá ojedinělou konstrukcí symetrického pohonu všech kol (AWD), která zabezpečuje vozům této značky vynikající jízdní vlastnosti.
O tom mě testovaný Forester již třetí generace plně přesvědčil na silnici i v terénu. Vůz velmi dobře držel stopu jak na silnici i s horším povrchem tak i v terénu, lehce jsem s ním zdolával prudké stoupání i rozjezdy v příkrém stoupání. K vynikajícím jízdním vlastnostem Forestera přispívá nejen symetrický pohon všech kol ale i výkonný ležatý protiběžný motor Subaru Boxer, vhodně odstupňovaná manuální převodovka a především pak celková konstrukce podvozku s vybavením řadou systémů, které usnadňují bezpečné a komfortní vedení vozu na silnici, dálnici i v terénu. Jízdu v terénu umožňují nájezdové úhly 22 stupňů vpředu, 27 vzadu a přechodový úhel 23 stupňů a samozřejmě v případě potřeby i redukční převodovka.. Maximální stupeň stoupání uvádí výrobce 35%.
Dynamické vlastnosti testovaného Foresteru 2,0 významně ovlivňuje nový sportovní šestnáctiventilový motor boxer s výborným vyvážením, který disponuje vysokou akcelerací. Motor si udrží točivý moment v nízkém a středním rozsahu bez ztráty na akceleraci až do vysokých otáček. Nejvyšší výkon tohoto motoru je 110 kW (150 k) při 6000 ot/min. Nejvyšší hodnotu točivého momentu 196 Nm dosahuje motor již při 3 200 ot/min. Motor i podvozek jsou dobře odhlučněny a umožňují pohodu v interiéru vozu. Výrobce uvádí maximální rychlost 184 km/h a zrychlení z 0 na 100 km za 11 s.
Při provozu na plyn jsem nepozoroval jakékoliv snížení výkonu motoru. Motor se mi zdál po přepnutí na plyn o něco tišší s příjemným sametovým chodem.
Při provozu na benzin jsem kombinovanou spotřebu uváděnou výrobcem 8,4 l na 100 km nepřekročil. Na plyn jsem ujel do vyprázdnění 55 l nádrže na 75 % celkem 405 km, což odpovídá spotřebě 10,1 l na 100 km, Spotřebu plynu jsem oproti provozu na benzin vykázal o cca 20 % vyšší. Při současných cenách plynu je náklad při provozu na plyn cca 1,80 Kč/1 km.
Fotografie zleva: palubka, na prostřední detail s redukční pákou a na fotografii vpravo je v levém horním rohu vidět tlačítko pro ovládání přepínání benzinu na plyn s pěti diodami, které ukazují na množství plynu v nádrži:
Nový systém LPG ve Foresteru je od holandského výrobce Vialle, který jako jediný výrobce používá vstřikování plynu v kapalné podobě přímo do sacího potrubí. To celkově zlepšuje celkový systém LPG a jeho vlastnosti. Systém automaticky startuje vždy na benzin a po krátkém zahřátí automaticky přepíná na provoz s plynem. Řidič celý systém ovládá jediným tlačítkem, jehož stisknutím může i sám měnit provoz na plyn nebo benzin. Na tlačítku je na umístěných pěti modrých diodách vidět podle jejich postupného zhasínání množství plynu, které zbývá v nádrži. Každá dioda představuje spotřebování cca 20 % plynu z obsahu nádrže. Po zhasnutí poslední modré diody indikuje červená, že zbývá posledních 20 % plynu v nádrži.
Na fotografii plnění benzinem i plynem pod jedním víkem:
Vzhledem k tomu, že u nás je již vysoký počet čerpadel na LPG tak jako v cizině, lze prakticky stále jezdit na plynový provoz – tedy podstatně levněji než na benzin.
Podrobné informace o LPG programu získáte u dealerů značky Subaru anebo na internetu na http://www.subaru.cz/modely_lpg.html.
Při testování Subaru Forestera jsem ocenil prostornou a pohodlnou kabinu vozu s velmi dobrým výhledem a objem zavazadlového prostoru 450 l, který sklopením zadních sedadel se zvýší na 1660 l. Za zmínku stojí i ergonomické rozmístění ovládačů i sdělovačů na palubní desce, které neodvádějí nadměrně pozornost řidiče od dopravní situace.
Testovaný Forester 2,0 X Active má bohatou výbavu v základní ceně. Mimo jiné stálý pohon všech kol AWD, čtyřkanálový systém brzd ABS, elektronický rozdělovač brzdné síly EBD, brzdový asistent BA, systém stability jízdy VDC, redukci v mechanické převodovce, elektrický posilovač řízení, systém pro snadné rozjíždění v kopci Hill Asistent, čelní a boční airbagy vpředu, okenní airbagy vpředu i vzadu, Multi display, stereo CD rádio, manuální klimatizaci, v obou osách stavitelný volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, elektrické vyhřívání předních sedaček, elektricky ovládaná přední i zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ohřívané čelní sklo pod stěrači, vysouvací ostřikovače reflektorů, polohovatelná opěradla zadních sedadel, tónovaná skla, automatické vyrovnávání nivelity zadní nápravy, podélné střešní nosiče a řadu prvků výbavy u vozů této úrovně již běžné.
Cena nového Subaru Forester 2,0 X Active s manuální převodovkou a redukcí je včetně DPH 728 800Kč. Cena v úpravě N1 bez DPH 634 958 Kč.
U dealerů značky Subaru je v současné době sleva na vozy na LPG ve výši 35 050 Kč. To znamená místo 64 800 Kč zaplatíte pouze 29 750 Kč.
Při využití financování společností UniCredit Leasing dokonce získáte přestavbu LPG zcela ZDARMA!
Test z 2. října 2008 uveden znovu vzhledem k poruše na serveru
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.