Dragster Scania do Mostu

Motor Scania V8 unikátního závodního dragsteru, který bude k vidění při závodě tahačů v Mostě, má objem 14,2 litru s výkonem 3000 k a maximálním kroutícím momentem 6 000 Nm.

Síla a výkon motoru Scania V8 a další tradiční vlastnosti nákladních automobilů Scania inspirují švédskou rodinou firmu Svempas AB k úpravám těchto vozidel v unikátní kusy s jedinečnou technickou specifikací. Pod rukama designerů a techniků Svempas se kabiny a motory proměňují v nádherná a neuvěřitelně silná vozidla, která originalitou svého řešení zaujmou laiky i odborníky.


Dragster Scania do Mostu

Spolupráce mezi společností Scania a firmou Svempas začala před více než deseti lety, kdy se zástupci obou firem dohodli, že se pokusí vyrobit nejvýkonější závodní truck na světě. Po modelu Slingshot I. byl před několika měsíci oficiálně představený závodní dragster Slingshot II, který může konkurovat i těm nejlepším dragsterům ve Spojených státech. Tento šestitunový krasavec zatím absolvoval několik tajných testovacích jízd a výstavnickou show v holandském Assenu. Nyní jej budou moci obdivovat i návštěvníci Truck Czech Prix v Mostě ve dnech 31.srpna až 2.září.

Kabinu vozu Slingshot II tvoří o 40cm snížená kabina T série 4 Scania s ručně vyklepaným zadním dílem ze 4mm silného hliníkového plechu. Rám je kompletně zakrytovaný v odlehčeném hliníku. Ze stejného materiálu je také vyrobena sluneční clona, právě tak jako nárazník, deflektor a zadní křídlo. Uvnitř zabudovaný elektronický řídicí systém slouží ke kontrole všech potřebných hodnot. Přístrojová deska i celý interiér byl upraven a doznal podstatných změn.


Čtrnáctilitrový motor Scania V8 o výkonu 3000 k a točivém momentu 6000 N.m je umístěn za kabinou. Motor podporuje šest turbokompresorů. Pod hliníkový kryt se podařilo umístit také čtyři chladiče plnicího vzduchu. Obrovské dieselové lodní čerpadlo vstřikuje palivo pod tlakem 1400 bar speciálním tlustostěnným vstřikovačem. Kdyby člověk položil na potrubí ruku, cítil by, jak se vlivem tlakových rázů rozšiřuje. Původní lopatková čerpadla mazacího oleje v novém modelu nahradila čtyři elektrická zubová čerpadla, jedno tlakové a čerpadlo pro zpětný odvod oleje na každé straně. Tlak oleje lze dle potřeby regulovat pomocí redukčních ventilů.


Osm pětipalcových nerezových výfuků a celý složitý systém potrubí vedoucího k turbokompresorům svařovala firma Lastec. Automatická převodová skříň Allison má novou uzavírací spojku, která se uzavře, když motor dosáhne 3 000 ot./min, aby turbína měniče nezačala prokluzovat. Zadní náprava je originál z dílny společnosti Scania, ale diferenciál je v tomto případě trvale uzamčen pro snazší přenos síly na všechna čtyři kola.


Po 402 metrech dosahuje vůz rychlosti 200 km/hod a čtvrt míle ujede za cca 12 sekund.


Atraktivní vzhled dodal vozidlu známý výtvarník Ray Hill. Použil moderní matně stříbrnou barvu s odvážným vzorem, který ještě více podtrhl nevšední design trucku.


(SVEMPAS AB je rodinnou firmou, která podniká ve dvou oblastech. První je odtahová a asistenční služba od motocyklů po letadla. Další součástí podnikání jsou speciální úpravy trucků ve spolupráci se společností Scania, jejichž jednotlivým modelům pomocí různých doplňků, nápaditých vzorů a nátěrů dodává Svempas originální a atraktivní vzhled. Více informací o firmě Svempas najdete na adrese www.svempas.se)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...